kinetic
Forumsvar skapade
-
Kapten: Jag har kanske plats för en bräda i bilen mot lite soppa-pengar, åker ner titt-som-tätt
-
CarlR: Förvisso ingen CA men iaf…Jag kan låna ut min ”gamla” Speed/Slalom eftersom jag numer kör på ”MK 2” av samma bräda (några få ändringar i shapen). Den är förvisso ca 245*58 med ca 105 liter men den är av det ”snittet” som jag tror du ”gillar”. Jag kan lämna av plankan längs vägen ner mot skåne nästa gång ni verkar få en rimlig prog i Norrköping så kan du testa liiite. Den är lättkörd, går som en ”raket” med 7.9!
MK 2 varianten är ett litet ”experiment” dels med vad gäller scoop/rocker, förutom att stropparna är grymt mycket rail-placerade:). ”MK 1” är snällare i dessa avseenden, men det verkar som om tvåan är ännu snabbare, senast jag var i ”dammen” (dålig med vind) så hade jag sällskap av en annan seglare som körde JP Speed 50 med 7.0, jag körde MK 2 med 7.9. Han var drygt en halv knop snabbare i toppfart, i regel är jag minst 4 knop långsammare*haha*
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=39781 -
CarlR: Jag gillar inte heller såna där ”superbreda” plankor. Men faktum är att jag kommer mycket bra överens med min Formula (F2 FX IV från -08). Tycker att de nya Mistral-plankorna ser rätt moderata ut i shapen, men de lär kosta…
-
Justera stropparna MINDRE. På min Formula var stropparna först stora (vanliga F2-stroppar!), fanns klara tendenser att ”fastna” i stropparna, var svårt att få ur den bakre foten främst. Gjorde sedan stropparna betydligt mindre, dvs så foten går in max 1/3 typ. Tendenserna med att fastna är borta, inga problem att få ur foten.
-
Trash: Seatrend hade några lyckade brädor, typ mellan 94-96 har jag för mig. Den du har är väl en 100 liters slalom variant med ”no-nose”.
-
Både GUN och Point-7 ligger i samma prisklass som KA, eller billigare till o med. Har själv ett Point-7 AC1 LTD2 från -09, storlek 11.0. Aptung rigg (kör med rätt mast o en lätt kolfiberbom). Har seglat med seglet i uppåt 9m/s i byarna gissningsvis. Tycker det funkar bra, men då kör jag inte Formula seriöst utan ”speedar” mest med brädan…Rotationen var kass till en början, men efter att ha bytt den översta cambern mot en extra som låg i påsen så slår seglet äver helt acceptabelt. Kan inte se något slitage på masten efter cambersen, mer än mycket lätta mattare ytor där camberesen sitter. Vet inte hur det är med P7 anno 2012 men jag kan inte tänka mig att de är tyngre än 2009-orna iaf*haha*
-
Eller vänta…Ser nu att du borde ha den ”gamla” 285, trodde du hade Sputnik 285 PTE, en helt annan planka. Det förändrar saken, den ”gamla” 285:an kom typ 93 innan ”no-nose” revolutionen, en nyare ”no-nose” planka lär skilja sig rätt mycket i egenskaperna. De brädor jag räknat upp i mitt förra inlägg är alla ”no-nose” eller nyare.
-
Copello gjorde grymma brädor 94/95. RRD hade väl oxå några lyckade modeller några år senare, tror de satsade rätt seriöst på ”racing” prylar till o med -99. Fanatic Shark 286 (tror jag den hette!) är mer eller mindre en kopia på Copello 285, Sharken kom -95. Jag har svårt att tro att din Sputnik är märkbart sämre än de brädor jag nämnt. Kinetic hade oxå att ”gäng” hel-lyckade brädor från -94 o några år framåt, har själv kvar en 272:a i garaget, om än lite ”lagad” men fullt seglingsbar, synd att det är powerbox bara…
-
davven: Ta det på rätt sätt. Vitsen med ett cambersegel är ju dels att man har ”lite mer buk” och att det ”låser” så att säg, du vet det där snäppet som kommer när cambersen slagit om helt. Jag kör själv på Powerex 100% till mina GUN segel, de låser fint, o roterar lätt men absolut inte som ett RAF-segel. Mina Point-7. slår om trögre, men jag är nöjd, å andra sidan är jag inte kinkig med camberrotationen…
-
SL50 känns större än den är. Planar tidigt, tippar på stadiga 8m/s med 7.9 så var jag igång. Men som sagt gillar inte den brädan. Brädan var mer ett ”oövertänkt impulsköp” för min del*haha*. Den andra plankan är min gamla speed/slalom, kör en nyare variant av den brädan numera. Båda är lättkörda. Den första varianten har något smalare stance (brukar passa lättviktare bra) o upplevs som rätt ”livlig”. Volymen ligger runt 100-105 liter. Går bra att låna plankan o testa, den är i gott skick med endast en liten ”transportding” som Posten fixade åt mig*haha*.
-
davven: Då har du antingen fel mast eller riggat ”knasigt”. Vitsen med att camber-segel är ju lite att de skall ”låsa” in profilen, dvs ”låsa” efter att det slagit om.
-
Kan ta mitt 11.0 som exempel. Drar jag på rek nedhal (knappt så jag orkar!!) så tycker jag att seglet ”kollapsar” för mycket. Nöjer mig därför med att underhala ca 3cm, får bra spänning i förliket o bra löst akterlik. Iaf camberrotationen var USEL, krävdes minst 6-7m/s för att segelt skulle slå om och ”låsa” på den nya bogen. Inte optimalt men jag är van. Iaf så såg jag att den översta cambern var annorlunda jämfört med de andra. I segelpåsen fanns ytterligare en camber identisk med övriga 3. Satte dit denna istället. O nu slår seglet om helt OK, trots att jag riggar på precis samma sätt. Men segelt behöver så klart lite vind (4-5m/s) för att ”låsa” på den nya bogen. Jag tycker att rotationen är bra numera, för att vara ett cambersegel.
-
Närproducerat:)? Sen när börjad Fanatic tillverkas i Sverige, eller Europa för den delen:)? Skall man köpa närproducerat är det väl ”Boardcorner” som gäller*haha*
-
Vindsökaren: Jag har en WARP SL50 -09/10 till salu, knappt seglad o i skick som ny. Funkar från 7.9 o neråt (jag har kört på den 2 gånger med 7.9, 1 gång med 6.8). Jag gillar dock INTE brädan, min andra mindre speedplanka är klart bättre.
Har även en custom 245*58 Speed/Slalom -09 till salu, jag har toppat över 35 knop med den, i ”halvchoppiga” Habo-Ljung. Denna bräda går som bäst med 7.9 enligt mig, men toppnoteringen sattes med 6.8. Skicka PM om det är av intresse. -
Oavsett om du har fått på tillräckligt med nedhal eller inte så kommer ett camber-segel (av värsting typ, dvs ”tävlingssegel”) aldrig ha lika lätt o smidig rotation som ett RAF-segel.
