Forumsvar skapade

Sida 27 av 140
  • kinetic

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 18:56 som svar på: Bli lite snabbare!

    Mina ”tips”…
    *Dra till ett ställe med ”platt” vatten, sådan ställen finns inte i Stockholmstrakten i regel. Exempel på ”platta” ställen: Habo Ljung, Klagshamn, Torkelstorp samt ”Dammen” men då kan man ha max 30cm fena, sjögräs-variant ett ”måste” på samtliga nämnda ställen
    * Fega inte med segelstorleken, släng på 7.6 när ”Freestyle-nissarna” snackar om att det är bra tryck i 5.5, det är mycket lättare att köra ”överriggat” på de ställen jag nämnt än ute på en byig o trixig fjärd
    * Försök att köra med lika mycket tryck på båda fötterna
    * Experimentera med mastfots & bom position, välj det som känns bäst för dig!
    * Flytta bak hängseltamparna, optimera positionen för slör efter eget tycke & smak, kör du ”bra stort segel” så kommer tamparna sitta rätt vid ”maxtryck” medans det kommer kännas lite avigt i övriga vindstyrkor
    * Segla mer!

    35 knop med ett 7.6 o din bräda borde gå, men det är inte helt lätt. Plattvatten kommer göra underverk för dina farter.

  • kinetic

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 17:37 som svar på: Med huvet före.. segelllagartipsökes

    Ett ”enkelt” rutbyte vad jag kan bedömma. Inga problem att laga, tippar på att du klarar dig under 1000-lappen, frågan är dock om seglet är värt så mycket?

  • kinetic

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 15:06 som svar på: Tips, camberproblem

    cgare: Är seglet nytt? Storlek? Iaf, är det nytt så kommer rotationen bli bättre ”med tiden”. Mitt 11.0 (ej GUN) hade usel rotation. Bytte översta cambern till en camber med rullar o nu slår seglet över som det skall, men det måste vara lite tryck i vinden!

  • kinetic

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 13:55 som svar på: Tips, camberproblem

    Som det ser ut på bilderna så tycker jag att du har lyckats få till nedhalet bra (precis vid ”max markeringen”), absolut inte mer om jag får säg…Själv underhalar jag mitt 11.0 med 3cm om man får tro tillverkarens rek….

  • kinetic

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 06:53 som svar på: Benbrott i dammen idag

    Himla tråkit…Men det där me en läkares ”80%” e fan svår bedömt. Jag hoppas och tror att du blir så pass återställd att du kan segla utan bekymmer.

  • kinetic

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 22:19 som svar på: Med rätt att surfa i fågelskydd!

    Fågelbo mitt i viken? Typ 200 m till land lika långt till revet…Nej skulle inte tro det.

  • kinetic

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 08:53 som svar på: Med rätt att surfa i fågelskydd!

    Störa fåglarna? Tveksamt. Eller JA man ”stör” de om det är ett nytt ställe där fåglarna aldrig sett liknande ”farkoster”. Men på Haga tex så är det banne mig inte rädda för vindsurfare iaf. En ”fågeljävel” flög hela tiden ungefär 3 m ovanför mitt huvud i 10 min, typ som om den ville ”attackera* :). Iaf jag lyckdes ”skrämma” bort den i ungefär 3 sek genom att göra ”oljud” med seglet, men sen var den tillbaka lika snabbt. Så jag köper inte det att vi stör, så länge man håller rimligt avstånd (typ 50m). Fan den där fågeljäveln som flög över mig i 10 min blev jag nästan skrämd av, trodde han var redo att störtdyka rakt genom seglet eller nåt*haha*, något för Länsstyrelsen att utreda kanske? ”Skräms surfare av fåglar som flyger 3m över deras huvuden i 10 min? Skall vi införa fågelförbudsområden?”

  • kinetic

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 20:44 som svar på: "MySchool" VS "Newschool"

    Mackee: Det är faktiskt min ”egen” shape… Nåja jag har specat scoop/rocker typ 4-5 ställen, angivit bredd på 3-4 ställen, talat om var mastkasseten skall sitta, stropplacering, har även valt materialet i brädan i stora drag. Sedan har jag sagt att Ferenc (som byggt plankor i si så där 30 år, han lever av att bygga vindsurfingbrädor,snowboards osv, allt är custom) får ”fixa resten så det blir speedigt”. Jag hade dock fel om volymen, den är nog närmare 65 som det var tänkt. Eftersom man inte får göra reklam skickar jag ett liiitet PM med, OK?

  • kinetic

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 08:50 som svar på: "MySchool" VS "Newschool"

    Har kört ”spjutet” några gånger nu…Blir bara mer o mer ”impad”. Jag sitter i princip som ”limmad” i stropparna på slör tack vare det kortare avståndet mellan stropparna. Brädan funkar ypperligt med 7.9, 8-9m/s så är man igång ordentligt. Har även en Ecocet Warp SL50 men den brädan är betydligt sämre, så den är till salu om någon vill ha en speedplanka, Exocet:en är i NYSKICK!

  • kinetic

    Medlem
    17 maj, 2012 vid 16:09 som svar på: Formula och race weed

    Mr.Jibe: Lessacher har en weed för Formula, har en sådan ”Formula Weed Duo 40cm” (största som finns). Funkar utmärkt med 11.0, biter bra. Dock jävligt dyr, 200 Euro ville gubben ha förra året iaf, han har kanske sänkt priset till i år dock…

  • kinetic

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 12:36 som svar på: bussgodspriser

    Jag kan väl tillägga att jag kör rätt ofta sträckan Sthlm-Skåne längs E4.an, i regel 2 gånger/månad. Kör även Sthlm -Öland lite då o då

  • kinetic

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 04:48 som svar på: Kamremsbyte

    Kolla reservdelspriserna på http://www.mister-auto.se, snuskigt billiga, billigare än ”Ebay” på en hel del t.o.m, och i regel märkesdelar! Köpte nyligen 2-delade ATE OEM-identiska skivor till min ena bil, lägsta pris på Ebay var 317€ + 25€ frakt, dvs, typ 3100, hos Mister-Auto kostad skivorna 1130kr/st + 90kr i frakt. En kamrem till min Passat -96 kostar dryga hundringen där, spännrullen ca 300!

  • kinetic

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 21:24 som svar på: Kamremsbyte

    Brukar vara 9000 mil på dieslar kring 90-talets början i regel. Bättre att du betalar några kronor extra så det blir rätt gjort, dieselpumpen måste hamna ”korrekt” annars går den dåligt. Kan även tänkas att man behöver ”lås verktyg”. Kostnaden uppskattar jag till minst 3000kr inkl delar, hos en billig verkstad

  • kinetic

    Medlem
    24 april, 2012 vid 10:43 som svar på: Fixa fenan

    Jag har använt mig av ”båtpolyester” från Biltema. Penslar på flera tunna lager sedan är det bara att slipa till. Fördelen är att det torkare snabbare än epoxi, mycket snabbare till o med (överdoserar man härdaren så snackar vi typ 20 min, vilket kan vara en fördel då man kan laga favorit fenan snabbt om det skulle behövas). Fenan jag lagade var en 100% kol fena från Lessacher (en sån där ultratunn sak), så leading edge såg inte kul ut alls trots att den ”bara” slipats mot sandbotten…Men efter 4-5 penselvarv med poly så gick det bra att få tillbaka ursprungsformen någorlunda.

    Edit: Saknas det större ”bitar” dvs att det slipats bort 3-4mm av leading edge, så kan man bygga upp genom att sätta maskeringstejp på ena sidan o sedan pensla ut över så att säg. Funkar så länge det inte är mer än 3-4 mm, iaf på ”ultratunna” fenor, kan kanske bli värre med fenor som har tjockare LE. Fenan jag gjorde detta på har en LE vass som en kniv så där var det inga problem, kan då kanske bli värre om LE är mer ”normal”.

  • kinetic

    Medlem
    15 april, 2012 vid 14:30 som svar på: Gaastra Vapor -11, rigghjälp…

    Henryk: Jag drar alla mina segel (race som dina) utan vev, även 11.0 som är mäktigt tungt att dra ner…Jag gillade inte vev av flera orsaker, en var den du nämner, en annan att den ”käkade” tamp. Iaf fördelen med vev är väl att det är lätt att få till ”fintrimmet”. Seglena brukar bli lättare att nedhala efter att du använt de 3-4 gånger. Jag smörjer rullarna i seglet samt förlängaren med Biltemas ”Teflonspray”, utan denna spray var det omöjligt att dra tillräckligt nedhal, iaf för mig.

Sida 27 av 140
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications