kinetic
Forumsvar skapade
-
Jag tror att vikten har ingen betydelse mer än när man skall bära grejerna…Eller möjligtvis om man faller då den tyngre plankan har större rörelseenergi…
-
Pelegrin: Jo jag hörde att det var nån som körde ”på vattnet” med plankan vid Bruket, så du har rätt det kan löna sig att stå på OM det är en liten råk (max 5m öppet vatten????). Sen skall man ju komma ihåg att man skall tillbaka oxå, kan inte vara en höjdare o hamna på en flytande is-ö som driver längre och längre bort…
-
Oåxen: Ja riggen måste dumpas, men man borde kunna koppla loss riggen rätt enkelt om man kör pin-systemet.. Så även om flytkraften är liten så tror jag att det skulle förenkla i en nödsituation, borde bli enklare att ta sig upp ur vattnet?
-
Man ju ha dubbla mobiler med sig, en innanför dräkten samt en utanför…Går man igenom o kan inte ta sig upp med isdubbarna så får man ringa efter hjälp…Jag har iofs inte testat men jag tror inte att Pirate plankan ”sjunker som en sten”, eller i vart fall så hoppas jag att den flyter någorlunda. Den väger väl kring 10-12kg o nog borde det finnas mer än 10-12 liters volym, med andra ord lösgör man riggen har man flythjälp i form av en bräda som man kan lägga sig på o sedan ”paddla” mot säkrare is, borde vara enklare än att ta sig fram med dubbarna då brädan fördelar vikten bra…Sen gäller det ju att komma ihåg detta…Vore intressant att ta reda på om Pirate plankan verkligen flyter, gör den det så är det en klar fördel ur säkerhets-synpunkt…
-
Har läst rapporten nu…Det jag tagit till mig är främst det som Bicless nämner. Var tidigare inne på flytoverall, men borde kanske köpa en torrdräkt istället, typ av ”Cordura” eller nåt liknande tåligt material. Badar man ofrivilligt så har man iaf större chans att klara sig i och med att man inte blir nedkyld lika fort…Dräkten jag tänker på är typ en sån här http://www.ebay.de/itm/Mystic-Force-Drysuit-Trockenanzug-NEU-Winter-2011-2012-/380370880680?pt=DE_Sport_Wassersport_Kitesurfen&var=&hash=item9758c1b7d3 , borde väl funka om man klär på sig lagom under?
-
38 e riktigt snabbt på snö, låter betydligt rimligare 🙂
-
Douglas: Låter otroligt håller med…MEN om det är rätt ”hård” snö (tex töad snö som fryser på, kan bli ”stenhårt” o nästan som is…) så tror jag att det kan gå, däremot i puder eller tung blötsnö så är det stört omöjligt(???)..Har kört i dryga 22 knop som mest i något blöt snö, var ca 15-20cm djupt som djupast, vind uppåt 8-9m/s i byarna…
-
Mick: Det är inte plankan som är avgörande, det gäller o våga (både o ge sig lååååångt ut på isen samt att stå på förståss…). Testa de typer som finns innan du bestämmer dig, kul om vi blir fler is-seglare 🙂
-
Ser bra ut Klang:). Jag tror de gamla Formula-rävarna får se upp nästa år*haha*
-
Klang: Jag har varit uppe i lite över 27 med min, finns mer o ge men man måste ha ”rätt attityd” o det hade jag inte för det blåste liiite väl för 11m (gissar på byar uppemot 10, kanske mer…), var ett helvete o komma ner på slören o väl där så var jag inte riktigt ”bekväm” 😀 . Average blev 25.4. Jag sätter 30 nästa år *yeah right*:grin:
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=88638&uid=1974
Dagen innan hade jag denna session, full kontroll utan att ens vara i närheten av att vara överriggad, så mindre vind tack*haha*
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=88591&uid=1974 -
Jag kör 7.3 som störst på Piraten, o mycket större än så behövs inte, har haft strax under 30 knop med 7.3 som mest. 6.5 är den storlek jag tycker verkar passa bäst på brädan, har även 5.7 men har inte testat, än…Samtliga mina segel är segel från -94 av race-typ, dvs med massor av cambers, hela 7 st i 7.3 o 6 st i 6.5 resp 5.7…
6.0 kommer funka utmärkt, oavsett brädval. -
Min bästa o mesta hållbara förlängare är ART’s mastodontförlängare på 70cm förlängning, köpt -94 o håller än i dag :). Steglös justering är det oxå med hjälp av en gummiring+klämhylsa, förvisso så saknar den trimblock, det är endast ett förlängningsrör men man kan inte få allt här i världen…
-
Douglas: Jag tror oxå att en längre planka (4-medes) med mer ”yta/längd” framför mastfoten borde göra den ännu stabilare/snabbare…. ”Spinout” vill man absolut inte ha, kan göra ont värre antar jag… I början när jag körde Pirate så hände det att man pressade alldeles för hårt när man körde över mjuka/lösa stora ”snöhögar”, man fick då en ”partiell spinout”, o sen när fenan fick fäste mot isen igen så blev det ett rejält ”ryck”…Som tur är kan man parera för detta genom att pressa mindre över dessa djupa snöhögar, är det däremot vind-packade snöhögar så är det bara att blåsa över som vanligt…
Nej vi vill ha fina, så gott som snöfria isar i vinter, jag är rätt säker på att 50 knop kommer att nås i rätt förhållanden, sen vilken brädtyp det är kvittar. O allra roligast vore om nån kunde klå amerikanen Jeff Brown o putta ner honom från toppen, men det är en bra bit kvar till hans 56knop i topp… -
Mja…Jag har ju kört lite snabbare än dig på vatten, men på isen så är jag si så där 20 knop efter. Det är lite annorlunda att speeda på is helt klart, känns lite ”lömskare”, man kan aldrig veta hur svag isen är där man far fram i full fart, man lär komma otroligt långt ut på tunn is i hög fart. På vatten vet man vad som väntar om man stannar/klotar…Så jag är inte alls så säker på att Bringan skulle vara snabbare, men absolut det vore hur kul som helst om Bringan började is-segla :). Nu var ju tråden mer menad som ett skämtsamt inslag 🙂
