kinetic
Forumsvar skapade
-
kinetic
Medlem31 oktober, 2011 vid 19:11 som svar på: Formula träningsläger 2012 när isen hittat hitKlang: Leucate…visserligen ”några mil” extra men betydligt behagligare temperaturer… Eller så bygger du en isplanka o kör järnet på isarna, mycket roligare än man kan ana:)
-
Trimmarn: Japp bra isar vill vi ha! Jag håller nog med dig, när man väl kommit upp i kring 30 knop som jag haft som mest så vill man nog sakta ner till typ 17-18 knop innan man ger sig på nån manöver över huvud taget…Måhända att det finns nån Hiberna-galning som kan tänka sig att gå in i en gipp i över 40 knop men blir man ”slammad” mot isen i den farten lär det vara bra kraft i grejerna…Jag skall oxå slipa på mitt PB, har ju lite lättare o slipa än du så att säg*haha*.
-
Grymt! Hoppas han kan få till ett average på över 50! Vet du hur stort segel han hade o hur mycket det blåste?
-
Oåxen: Absolut, Hiberna-typen är klart mer manövrerbar än Pirate, men jag ser inte riktigt vad du menar med att Pirate brädan är ”inte är lika trygg”. Jag hade min gamla bräda i 3 säsonger utan att slipa meden en endaste gång, inga problem med fästet på is även om det var på gränsen på slutet. Tycker snarare Piraten känns tryggare, du står närmre isen, kan pressa brädan mer ”vindsurfing-style”, behöver knappast oroa dig för knöggel eller högre iskanter. Svängegenskaperna är tillräckliga enligt mig i hög fart på ren is, om än inte bra. Har kört en gång på en Hiberna o det var inte min grej, man stod högt, kändes klart annorlunda mot vindsurfing/Pirate, en helt annan typ av segling.
Som det verkar kan det vara en Pirate planka på G till USA, får se om det blir av (dyr frakt/tull) och hur den står sig mot de snabbaste jänkarna…
Det är även ett 4:e alternativ på G, vid intresse kan det ordnas fram ”halvfabrikat” till er som vill bygga 4-medes plankor, dvs en glas laminerad ”planka” där man monterar egna truckar/medar, förenklar byggandet en hel del för den som bara vill ”skruva ihop”.
-
Kompletterar Herr Pelegrins svar lite 🙂
Jag har endast kört Hiberna i ca 50 meter (tack för ”testet” Pelegrin!) och min åsikt är att den var svårare att köra på än på Pirate. Pirate-plankan ställer man sig som på sin vanliga surfplanka o drar iväg med en gång, busenkelt. Sen är så klart gipparna bra svåra på blankis, det går om man övar dock, men lättast är att ”stagvända”, funkar utmärkt efter lite övning, med lagom med ”skarsnö” på isen blir det en helt annan sak. ”Trimmarn” här på forumet är en jäkel på att gippa, och att köra ”fort som fan” med plankan :)!
Gällande farten så tror jag att båda typerna är ungefär lika snabba, det hänger nog mer på hur mycket man vågar, hur mycket man litar på grejerna samt hur isen ser ut. På ren blankis kan Hibernan till o med vara snabbare, men hur ofta har man sådana förhållanden?? Jag föredrar Pirate plankan av den enkla anledningen att den är mer allround, och betydligt lättare än den aptunga Hibernan. Man kan köra rakt över snöhögar,iskanter,sprickor osv i ”full fart” allt som oftast.Det optimala är att ha en bräda av varje, de skiljer sig markant i seglingskänslan.
-
Får hoppas att NeilPryde’s kolförlängare har ordentligt genomvätta fibrer HELA vägen, o inte som på det exemplar jag köpte (NP UXT Carbon 48cm från -08 tror jag…) där det var ett område på ca 2*3cm som bestod av mest ovätta fibrer, givetvis så gick förlängaren av efter några riggningar (tror det var 4 eller 5 gången jag riggade med den…). Goodwill från ”Nisses” sida fanns ej, då förlängaren legat oanvänd det första året, när den gick av var den lite drygt 14 månader gammal, eller om man så vill använd 1 månad knappt… Riktigt uselt av ”Nisse” om jag får säg när det rörde sig om ett solklart fabrikationsfel, de fick givetvis bilder på hur den såg ut där den gått av men de hänvisade till att den var för gammal (minns jag rätt så var det Peter Bijl som hanterade mitt ärende…). Lite skillnad när mitt GUN segel ”gick av” i förliket, använt ca 10 gånger, o precis utanför deras 2-åriga garanti. Trots detta gick de mig till mötes o erbjöd mig ett nytt segel från -08 till 1/5 av listpris :), eller en kostnadsfri reparation.
-
Spännande… En slutgiltig ”speed-batalj” mellan Hiberna-gänget o Piraterna vore på sin plats, tror det kan bli mycket jämt 🙂
-
Pelegrin: Snö funkar helt OK, men inte djup-lössnö (upp till ca 20cm funkar). Tung blötsnö är ingen höjdare, blött o segt. Däremot så funkar det bra med djup snö som har en hård yta, typ skare. Skall vara det bästa säger han som bygger plankorna för det svänger bra med bra fart, när man väl fått upp farten så säger han att brädan kan ligga uppe på den hårda ytan om den är bärig nog. Packad snö funkar bra det med. Att valla brädan är viktigt på snö. Jag körde själv rakt över de stora rätt packade snöhögarna på Mysingen förra året i full fart, utan problem.
-
Pelegrin: 32 fick jag på redig ”knögel-is” på Drevviken min fösta säsong -08/09 tror jag det var, det var så knögligt att Hiberna-liknande brädor hade ingen möjlighet att köra*hehe*. Förra året hade jag dryga 30 som bäst, med 7.3. 7.3 känns inte riktigt optimalt för is-speed men kring en 35 går säkert…Nej nu får isarna banne mig lägga sig, o det fort :)!
-
Ja det var en DN-seglare som fick en härlig flygtur framför oss kommer jag ihåg. Det verkar vara något säkrare med isplankor iaf. I år skall jag banne mig hänga på ”Trimmarn” o ”speeda” med honom, nån måste ju klara o sätta 50 knop i år bara vi får bra isar o vind, saknas ju en futtig knop för ”Trimmarns” del, jag har 18knop kvar*haha*
-
Mmm…vilka isar!! Jag håller tummarna för en bra vinter, med bra isar o hyffsade vindar 🙂 !
-
Ja den kommer funka minst lika bra som den ”gamla”, kanske bättre på snö, men det ger sig. Snowfer kantar man på is, dvs man kör på kanten närmast vind, den kan ha en setup med 2 till 4 fenor, dvs 2 bak o 2 fram, om jag minns rätt. Är en rätt maffig bräda men den funkar bra!
Som det är nu är denna tråd OMÖJLIG att hitta, så här kan vi inte ha det, det finns trots allt ett rätt stort intresse för is-surfing….
-
Kanten jobbar endast när man svänger eller om man vinklar brädan när man kör rakt, men då skär den iväg, därför de är uppvikta. Min variant blir i grund o botten samma bräda men med ”kanaler” som är tänkta att funka som mothåll i snö, återstår att se om det är praktiskt möjligt o bygga brädan o framförallt om den funkar öht…Jag har redan mejlat ”Steffo” o klagat på att förpassa Is-surfing till ett stendött ”Andra brädsporter”, det forumet syns ju inte ens när jag klickar på ”Forum” under ”Vindsurfing” utan man får aktivt leta sig hit, var ren tur att jag såg din tråd under ”Nya inlägg”. De borde göra som på Kite, där har de ”Snökite” som en underavdelning, samma sak borde finnas på Vindsurfing, dvs precis som det finns underforum för Speed/Slalom/Racing….
-
Jag har en ny ”specialplanka” på G, tanken är att kunna köra utan fena eller med den lilla i djup snö, återstår att se om den funkar eller inte:). I år skall jag försöka segla snabbare på is än vatten, har inte lyckats med det tidigare…
Nu hoppas jag på kallt o klart väder så vi kan komma ut strax innan jul:)! -
kinetic
Medlem29 september, 2011 vid 05:29 som svar på: Uthals-kit till North Platinum Formula Bom?Har du krossat spargrisen Klang:)? Ny Formulabräda, nya Formula-segel sen toppar du det med ny Platinum mast & bom, helt klart en seriös Formula-satsning:)
