kinetic
Forumsvar skapade
-
Köp en ”surfbil” så sparar du din ”vanliga” bil, så har jag gjort iaf. Är rätt skönt att man inte behöver bry sig om man drar med sig halva stranden i bilen eller att saltvattnet som droppar ur seglena lär få plåten att börja rosta, förr eller senare….
-
Jag stannade väl inte ”mitt i banan”, eller jo kanske en gång för att fenan hade ett fint sjok med gräs*haha*, har ju liiite djupare fena än ni andra… Nä jag skall givetvis inte stanna ”mitt i banan” med vilje. Å andra sidan tycker jag att man inte ska va såååå känslig, stod längst bort o traskade upp mot den sista av ”bojarna” när nån fick ett utbrott för att ”jag var i vägen”. Samme ”någon” stod i min väg när jag hade en bra repa på G, inte fan flippa jag för det:), skit händer! Jag tycker att ni som är vana att segla där får ha lite överseende med att nya kanske inte känner till alla oskrivna regler…
-
Mja…Veven var en ”Tekkno” vev a ca 400kr som sedemera såldes iväg knappt använd för 100kr*haha*. O nej, den brukades korrekt. Tampen går ”spikrakt” även på UXT om jag får säg, möjligen att rullarna kunde varit större, men som sagt de funkar för mig. Visst drar man fel så kan man väl göra sig illa i ryggen, tricket är mer att trycka i från med benen, sträckta armar, mest på Formula seglet då…Däremot kan jag hålla med om att man kan justera nedhalet mycket mer exakt med vev. I vart fall testa ni med o smörja med Biltemas Teflonspray så minskar friktionen ytterligare o det blir ännu lättare att veva ner
Edit: Skillnaden i nedhalskraft med/utan Teflonspray är mindre på segel som har rullar, på mina gamla GUN från -06 där det sitter ”glidblock” så är skillnaden markant! Mitt Formulasegel som har rullar orkade jag inte dra ner ens i närheten av rek nedhal utan Teflonsprayen (saknades ca 3-4cm), med sprayen så gick det utmärkt:)
-
Nu var det ju inte mina förlängare som käkade tamp utan mer veven som ”knycklade” sönder tampen rätt fort. Kör alltid med Teflonspray o har inga problem med vare sig att hala ner eller att tampen smäller av. Går utmärkt att dra på nedhal utan vev på mitt Formulasegel, fast där får man ta i rätt bra då det är ett segel med ordentlig mastkurva, på slalomseglen är det en ”barnlek”. Kör med NP förlängare, UXT (är nöjd, bortsett från att kolförlängaren smällde av efter 5-6 riggnigar pga att fibrerna inte var genomvätta, som tur var smällde den av rätt långt upp så den funkar numera som en 25cm förlängare. Riktigt dåligt av NP att INTE byta ut förlängaren på garanti, då det bevisligen var ett solklart fall av produktionsmiss…). Har testat att hala nere med/utan Teflonspray vid rullarna, o det skiljer bra mycket i hur mycket man behöver ta i…
-
Närmsta välsorterade bensinmack bör ha? Annars kan kanske köpa på tub o fixa en spruta själv? Jag TROR det gäller att få in epoxy även under så att säg, o givetvis täcka ”skarvarna” med epoxy. Fördelen med sån där snabb epoxy är att det blir aldrig så där stenhårt som lamineringsepoxi…
-
Epoxy-spruta av ”snabb-typ” så man fyller upp sprickorna ordentligt?
-
Klang: Har ett komplett kit sedan ett år tillbaka (F2 FX IV -08, Point-7 AC1 LTD-II 11.0 med passande mast o Tekknos ”värsting Formula-bom” då medföljande bom var inte bra nog i mina ögon). Har kört i Habo 2-3 gånger men 38cm weed-fena är för liiitet. Kruxet med 11.0 är att det är ASTUNGT att dra upp, o väl uppe så väger riggen fläsk trots 100% kolmast o en Formulabom som är lika lätt som min kortaste vindsurfing.se kol-bom*haha*. Tanken är att köra in sig på Formula så smått, siktet är ställt på 30knop i 2sek topp med 11.0, inte att börja tävla. Har 25 som bäst hittills så det är en bra bit kvar…
-
Ja det får bli en flytoverall, man klarar sig lite längre då om man badar… Hoppas vi får en bra vinter:). Sen väntar jag bara på att ”Trimmarn” skall ta sig ner till Haga Park o segla bland ankorna, jag tror vi kommer se bra tider/farter från honom…
-
Just det…Det är viktigt att trä tamparna rätt mellan segel/förlängare, korsar de varandra så kommer det bli bra mycket tyngre att dra ner, kanske t.o.m omöjligt? Gällande tampen så använder jag ”Formuline”, en helt vit tamp som tål kring 700kg belastning. Denna tamp har annan flätning om jag minns rätt (16 plait istället för vanliga 12 plait) vilket gör att tampen håller sig rundare under belastning o blir inte ”kantig” som ”kevlar-tampen” jag hade innan. Kevlar-tampen höll för övrigt i ca 3-4 riggningar sen small den av….Formuline-tampen håller ledigt 2 säsonger, Surfspot säljer denna tamp! O till sist, snåla inte med sprayen på rullarna, en burk (500ml, ca 60kr) räcker gott o väl i 2 säsonger. Jag hade vev jag oxå innan men den ”knyckla” tampen bra, var iofs en billigare vev typ ”Tekknosport, ca 400kr), men Teflonsprayen gjorde veven helt överflödig:)
-
Jodå Herr P, det lunkar på:). Habo är helt OK, men det har blivit i sämre i år pga att det är så ohyggligt med gräs…Habo e som bäst på S-V. Blåser det V-N är Höllviken bra, långgrunt som Habo, inte alls lika mycket gräs. Klagshamn funkar på V oxå, dock gott om stora stenar…Jag tror jag skall dra till Haga Park så fort tillfälle ges under hösten, givetvis kunde jag inte idag då jag bad mig ledig i måndags för surf, hade nog inte varit så uppskattat att be sig fri för surf 2 dagar samma vecka trots att semestern precis tagit slut. Syns vi inte innan så syns vi säkert när isarna lagt sig:)
-
Skippa veven, de ”äter” tamp…Köp en burk Teflonspray på Biltema, spraya ordentligt vid blocket i seglet samt vid rullarna i förlängaren. Sen drar man på så mycket nedhal ”man vill” utan problem.
-
Klang: Klokt beslut…
-
Det finns tre typer av vindsurfare….
1: De som riggar efter de starkaste byarna (Freestyle/Freeride?)
2: De som riggar efter medelvinden (Speedare?)
3: De om riggar efter vind-luckorna (Formula /Slalom?)Iaf 6.5 i en medelvind kring på 9m/s (byar på 12m/s kanske) borde inte vara några större problem om man väger 65kg, men man måste ju givetvis vänja sig vid känslan att det är bra tryck i grejerna. Jag vägde själv 65kg i min ungdom*haha* o körde 6.5 uppåt 13-14 i byarna, om inte mer, detta var iofs racing-segel (Np Mk3), det var rätt kul att gå ut som räka med störst segel i 9 fall av 10*haha*.
Med detta vill jag säga att om Cecilia börjar med att rigga/trimma sitt segel optimalt o sedan vänjer sig vid känslan i mycket vind så kommer hon klara sig bra mycket längre med utrustningen, oavsett vilken segelstorlek hon väljer… -
Det brukar funka bra med engelska/tyska oxå. Eller så kör man det man skriver i google translate o hoppas på det bästa*haha*
Edit: Har kollat med Pirate o butiken är seriös, de känner de mycket väl då de lämnar brädor på rep mm till de.
