kinetic
Forumsvar skapade
-
Rasmus: Är man groteskt överriggad så skall man nog heta Dunkerbeck, Albeau eller nåt liknande för att ens fundera på att försöka gå ner på halvvind/slör.
Tror det var på en tävling i Klagshamn -06 som jag testade på ”groteskt överriggad”. Från stranden såg vinden ”hyffsad” ut (frånlandsvind). De flesta ”speed-killarna” riggade mellan 5.5-6.0, jag drog till med 7.6:laugh:. Väl ute var det brutal-drag i riggen, inte en chans att dra hem, knappt så det gick att kroka i. Lyckades jag kroka i så lyftes hela ekipaget ur vattnet mer eller mindre trots att jag gick mer eller mindre på kryss, att falla av hade varit självmord. Testade att länsa (urkrokad) o det var mycket svårare, ända bogen man hade något som kunde liknas vid minsta lilla kontroll var kryss. Om du grejjar att falla av när du är så kraftigt överriggad så gratulerar jag, jag gör det inte iaf. Insåg rätt fort att 7.6 var liiiiite för stort, tog sedan ett gammalt Gaastra Slalom Pro 5.7 o det var fortfarande brutal-drag i riggen…
Generellt så brukar jag inte fega o ta stora segel, ofta går det att hantera så länge det finns ”luckor” i vinden då man kan få kontroll o falla ner snabbt som attan på slör, väl nere kan man klara sig hyffsat, problemen uppstår när man lovar upp eller skall stanna, iaf för mig som amatör…Blåser det riktigt bra brukar jag försöka starta i luckorna o falla av fort så man är i balans när ”den riktiga” vinden kommer några sekunder senare:laugh:Edit: Det är kanske lättare att vara ”brutal-överriggade” på en Formula, men på den plankan jag hade då (105-liters slalom) så var det tok-kört…
-
Tja..Blåser det tillräckligt mycket & man är groteskt överriggad så brukar kryss vara det enda en vanlig surfare klarar av att hantera, oavsett brädtyp 😀
-
60-70 meters tailwalk? Det kallar jag kontroll :)!
-
Maglu: Kan stämma, det är därför de som kan gippa skotar hem ordentligt skulle jag gissa…Jesse eller Trimmarn får posta o förklara:)
-
Att gippa på is e svårt, har för mig att ”Jesse” på forumet kan förklara tekniken :). Problemet är nog att det är svårt att få grepp, samt att seglet har en förmåga att motverka svängverkan. Om jag kommer ihåg rätt så kör ”Jesse” nån form av ”lay-down” gipp, dvs han skotar in max, rake:ar riggen lätt bakåt o fotstyr runt…Men jag kan komma ihåg fel. I vart fall så satte han snygga gippar ”på band” vid ett is-surfing möte i Norrköping förra året, underlaget var till 90% is med fläckvis snötäcke om 2-3 cm gissningsvis.
Edit: ”Trimmarn” e en jäkel på att gippa han med har jag för mig, fanns en film förra året där han sätter flygande gippar hela tiden, dock på ”lagom mycket snö”.
-
Härligt töande:). Nu håller vi tummarna för att det fryser på för då kan det bli riktigt bra:)!
-
Ser definitivt ut som ett MK IV från -93/94 :grin:. Sju lattor/cambers, rundat underlik o lätt konkavt akterlik 😀
-
Herr Pelegrin: Jag vill helst ha ”fin” is då jag speedar, vill gärna slå mina dryga 32 knop jag hade som bäst på Drevvikens ”knöggelis” för nåt år sedan. Jag kör Pirate så att det går bra att leda brädan genom djup snö färdigriggad. För min del kvittar isens kvalitet, så länge ytan är någorlunda hård sen om det är genomblött snö, ”knöggel”, eller blankis e strunt samma. Snö går oxå bra men inte för djup, men om det är snö kan man nog glömma toppfarts rekord.
-
Ahltin: Snickra ihop en isplanka, kan bli bra förhållanden i Habo nu när snön regnat (?) bort o det kommer lite kyla igen! Jag skall ju sälja min då jag skall ha en ny med min egen logga så :). Är mycket förvånad över att så få is-surfar i Skåne med tanke på hur pass bra ni isar ni har, o relativt säkra spots då man kan köra i grunda vikar, är ju inte så farligt om nu isen skulle brista, värre om den brister 300m från land där det är ordentligt djupt.
-
Pelegrin: Posta INNAN du skall ut nästa gång, gärna en vägbeskrivning oxå!
-
Tycker det börjar se riktigt bra ut för isbräda! Töväder o regn följt av kyla borde ge gott före…Hoppas-hoppas!
-
Herr Pelegrin: Jag har vallat min bräda, klar o tydlig skillnad. Det var torr snö på isen idag ca 3-8cm, vind 6m/s som allra mest. Man började glida kring 3-4m/s gissningsvis, sen kan jag tänka mig att tung blötsnö kräver mer vind. Men som sagt vallningen är viktig på snö, på is kan det kvitta…
Edit: Ett bra tips som nån skrev är att man låter brädan bli ”kall” innan man lägger den i snön, då fryser det inte fast is på den. Har praktiserat detta de senaste gångerna o sluppit fastfrusen snö/is:grin:
-
Samma ”skit is” i Habo så det kvittar så länge snön (lössnö) inte är för djup. I Habo var det relativt ”ren blåst” idag, men vinden var klen 😀
Just det! E det nån som vill testa plankan så e de bara att komma, är nog nere kring 12 tiden.
