kinetic
Forumsvar skapade
-
Senaste 11000 milen har jag lagt ca 4000 på oljebyten (11 oljebyten inkl filter). Vid inköp byttes bromsskivor fram då de var utslitna, hjullager bak, drivknut fram, kostade 1500 i delar (nya delar då). Kamremssats 600kr. Utöver detta rasade generatorn vid 26500mil, samt att tändspolen gav upp vid samma miltal, båda tillsammans ca 1000kr. Utöver detta byttes termostaten i samband med kylvätskebyte vid ca 24000mil (250kr+kylvätska). I dagsläget är den uppe i 32000 mil o bara går o går. Bensinförbrukning ligger kring 0.8 om man kör typ 130-140 på motorväg. VW starka kort är just att det finns mängder av billiga reservdelar, nog så viktigt när man köper en billig bil, svider bra att köpa hjullager till Mondeon, bak går de på billga ca 2000kr/st, eller 1000kr/st på ebay.de, medans bakhjulslager till Passat kostar futtiga 50kr (!!!) på ebay.de…. Visst rostar Passat, helt klart, men de brukar klara sig hyffsat bra. Jag har inget emot Ford egentligen men Mondeo känns inte som rätt val om man har knaper ekonomi, för gamla bilar går alltid sönder, förr eller senare…
Japaner är oxå ett bra val, tex Toyota Carina Kombi. Om man är en liten gambler så kan man köpa en Peugot 406 kombi, stor bil som går långt, men den är fransk…Alken: Mina egna Passat kommer vara till salu framåt sommaren, måste bara ”bli klar” med den andra identiska Passaten som renoverats under ca 3 års tid (skall lackas om, i övrigt totalrenoverad med coilovers + massa mer, räknar jag ihop vad jag plöjt ner i den så hade jag kunnat köpa en 10 år nyare bil, men gjort e gjort*haha*…). Bilen kommer vara billig då den har en fin spricka i vindrutan, men det kan fixas via min helförsäkring, o den har fungerande klima vilket är guld på sommaren:).
-
Basse: Mondeo är ett URUSELT val. Dyra delar (tex bakhjulslager ca 2000, Passat 200).En bekant har en -00a, hade jaf inte lagat bilen så ofta åt honom (han har lagat/servat den för 17″ senaste två åren!) hade jag köpt den för 10″ men eftersom kvaliteten verkar vara bedrövlig så känns de 10″ som inträdesbiljetten till något dyrt…Mitt råd:Håll dig undan från Mondeo (Ford!), en enkelt konstruerad VW (utan turbo!) är driftsäker, billig att laga o billig att köpa.
-
VW Passat Variant 90-96 (35i på ”fackspråk”, facelift kom -94). Enkel, billig o mängder med billiga reservdelar om det skulle hända nåt. Har haft min ena i dryga 2.5år o kört 11500 mil, har fått byta drivknut o hjullager bak (600 resp 150kr/st på Biltema). Givetvis måste man serva bilen!
Just det! Snål oxå, 1.8 90Hk den sålaste, 2.0 115Hk lite törstigare (kring 0.8 ca 130-140 motorväg)
Edit: En 100cm Formula går in i bilen! Eller om man så vill: 3 brädor,5 master, 4 bommar, 7 segel, men då får Formulan (bräda nr 4) åka på taket. Bilen är större än 745 inuti… -
Jag kör uteslutande med ”Tekkno” kolfiber-bommar. 160-220,180-240,200-260 (vindsurfing.se, samma som ”Tekkno”) samt 250-310. Kör ”speed” o samtliga bommar är mer än tillräckligt bra för mig som amatör iaf. Helt OK frambeslag, bra styvhet, bra bakbeslag. Dock så kör jag som mest 30-35cm förlängning, att köra på max förlängning är inget jag skulle göra oavsett märke på bommen…
Om du funderar på ”Tekkno” kolbom för den kring 3″ kr så TROR jag att skillnaden ligger i kolhalten jämfört med de dyrare varianterna från samma tillverkare, de billigaste har om jag minns rätt 60% kolfiber de dyrare har högre kolhalt. Mina vindsurfing.se bommar är gissningsvis 60% bommar eftersom Formula bommen är klart lättare än 200-260 bommen. Formula-bommen är ”Tekknos” dyraste variant (”Carbon mono med sk ”roundtail). Iaf, jag är som sagt mycket nöjd med mina vindsurfing.se bommar (tillverkades av Tekkno).
-
Jag har bara testat mitt Formula kit en gång, men så mycket kan jag säga att brädan behöver ett stort segel. Testade även min slalom-planka (58cm bred, ca 105 liter) med 11.0, o brädan planade i knappa 6m/s gissningsvis, kändes skumt o var absolut inte optimalt. Har även testat Formulan med sjögräsfena (38cm djup) o det var alldeles för litet. En Formula skall nog seglas så stort det bara går, då planar den tidigt!
-
Apropå La France…Är det nån mer som kan tänka sig att dra ner en vecka i mars, dvs ev dela boende,för plats i bilen kommer jag inte ha då den kommer va knökad me grejer:). Min tanke är att dra till Leucate, ligger ett stenkast från La Franqui. Skall vara surfbart i alla vindriktiningar, sägs det.
-
Jag har märkdukat vid lagningen på 6.8 (”sprack” ovanförbommen), en yta på ca 35*35cm, 3 lager/sida, ”lappar” i olika storlek. Har hittills hållt mycket bra, har till o med vågat dra på rek nedhal! Original-lagningen gjordes av ett känt surf-företag i Varberg, men lagningen kändes inte 100…
-
Tja…Jag tycker det ser ut som det är taskig genomvätning av fibrerna som är en del av orsaken till haveriet. Min NP kolförlängare snappade typ andra riggningen pga att genomvätningen var i princip obefintlig där den gick av, ett 100% produktionsfel som NP vägrade ta på sig pga att jag köpte förlängaren drygt ett år tidigare, dock hade den legat oanvänd…
-
Haha..Ja tror att Sailworks skall översätts snarare nåt i stil med ”Segel-verken” alt ”Segel-fabriken” iofs, dvs ge sken av att det är megastort multinationellt företag vi pratar om:)
-
Knatte: Som jag skrev i mitt första inlägg så är ditt största problem VISTA. Vista suger…Det sämsta skit Bill någonsin släppt…XP e hästlängder bättre, Win7 det optimala om man har en hyffsat ny burk, vilket du verkar ha!
-
Ja säger som Jester: Justera div mjukvaror mm e oftast bara konstgjord andning, brukar bli dyyyrt för kunderna om man skall leta…En ominstall är ändå oundviklig i de flesta fall, förr eller senare.
-
Systemmechanic är bra!
-
Du har TVÅ problem: Vista o Fujitsu-Siemens*haha*. Det råder delade meningar om hur mycket minne ett 32-bitars OS kan hantera, men 3GB brukar vara det som nämns. Mitt tips är att du slänger ut Vista o gör en clean-install av ett annat OS, XP eller Win7. Kan kanske vara nån win-uppdatering som ställer till, testa med systemåterställning, blir systemet normalt har du iaf ringat in problemet hyffsat väl. Just mjukvarustrul är de jobbigaste, så hoppas du har gott om tid o framför allt tålamod…
Edit: Google är ett bra redskap! Själv fick ja igång en optisk-enhet som var ”trasig” enligt alla själjutnämnda experter, lösningen var att rycka lite registernycklar…
-
Nej nej…Snart börjar vintersurfsäsongen! Hoppas på kallt väder med lite snö:)!
-
Oscar: Ok! Verkar som om Fanatic har Textreme ”endast” i botten…
