kinetic
Forumsvar skapade
-
Oscar: E den verkligen helt i Textreme? Tycker väven ser knepig ut att vika runt railsen, men vad vet jag den är kanske riktigt ”mjuk” o lätt draperad:). Jag vet att Marco Copello bygger brädor i detta material sen i våras typ (osäker dock om de är byggda i 100% Textreme, men en hel del helt klart!)
-
Får man tro tillverkaren så är det ett bra material! Kommer även komma i kol/kevlar blandning snart! Jag fnular på att beställa en bräda i Textreme, det som avgör är hur väl testlamineringarna faller ut, men jag tror inte det skall vara några konstigheter…
-
E de inte bättre att man ”sparar” sig till en vecka i Leucate/Gruissan/La Franqui i vinter typ jan-feb nån gång? Borde väl vara en 10-12 grader i vattnet iaf, eller? Tranmontanan är väl som starkast på vinterhalvåret eller har jag fel?
-
Hur kör ni egentligen:grin:? Ja har kvar min Gaastra Speedlite sele från -89/90 o den håller än:grin:. Förvisso så sjunger den på sista versen men ändå:)
-
En ful-lösning är ju att man tar en vanlig 5-6 mm gängad stång o limmar fast i brädan. Sedan skruvar man på en mutter på den bit som sticker upp, inte snyggt men det borde hålla då risken för att epoxin spricker (eller att gängorna knasar) borde vara noll/minimal
-
Kollade på BOJK precis…O det är för tillfället exkat som jag trodde det skulle vara, i princip rak syd (vinden vrider ju ofta in mot land en aning…) Ökar vinden kan det bli riktigt bra…
-
Der lär ju vara lika ”torrt” i TT, dessutom SM o massa surfare så nån friåkning lär det inte finnas plats för, känner inte för att köa för o få köra, eller o kryssa mellan stenarna…Får se om det blir Habo eller TT, är lätt o ändra sig trots allt
-
Man kan ju köra med en tunnare neoprendräkt under, tex en 3mm dräkt med korta ärmar?
-
Man kan komma undan med ca 3500 inkl frakt…
-
Hartwig: Kommer köra 11.0 med Formulan, blåser det mer blir det andra prylar. Såg att ”Tekkno” hade rätt stora (40-42 djupa) weedfenor med ordentlig yta, vet du om dessa kan tänkas funka? Jag är inte ute efter ”ultimat” prestanda med gräsfenan men så pass bra fäste att man kan ta OK höjd o slöra utan att behöva passa brädan hela tiden…
-
Bicless: Har för mig kärnan är av Herex…Frigolit blir nog för vekt om man inte kör med Herex eller liknande utanpå…
Noob: Tänk så här: Det är KUL att bygga men ett sjuhelsikes projekt, o det blir aldrig riktigt bra på första försöket. Finns många fallgropar, sedan har du kruxet med att hitta rätt material och glöm för all del inte häsloriskerna…Tar man allt detta i beaktande så inser man att en ”köpebräda” blir enklast o billigast i längden…
-
Jobbet bytte remmen på vår Transporter 2.5 TDI -01, inkl dieselpumpsrem samt vattenpumpsbyte, gjordes på Mekonomen o kostade ca 12″…. Är inte helt 100 på remintervallet på nyare bensinare men jag har för mig att det är 18″ mil, iaf som minst 12″ mil. Dock är det god ide att byta innan, spännrullen kan ju skära (vilket jag råkade ut för på min 2.0 från -95, körde med skuren rulle i ca 400 mil). Det enda som avslöja den skurna rullen var ett gnisselljud som upptstod ibland, trodde först att de var servopump, generator eller vattenpump som gnisslade men kunde inte lokalisera oljudet. Till slut så lyfte jag kamremskåpan o fick då se den skurna rullen, remmen gled mot den så fint, hade max-flax att jag klarade mig…Rem/rulle hade rullat ca 11″ mil, bytesinterval 12″ mil…
-
Hm….Lessacher vill ha 200 Euro för en sån där ”Formula Weed” på typ 40-42cm djup…Känns lite dyrt…Vad tror ni om att den en ”vanlig” fena (typ 60-65cm) o sedan rake:a den 40 grader ungefär? Katastrof?
-
Budda: Kan ju va som så om jag får på de sista 2 cm (har förlängaren på 34 cm, mast 460. Förliket är 495, har trots detta ca 1-2 cm kvar att dra då med mast + 34 cm…) så kommer rotationen bli riktigt bra. Som sagt det stör mig inte speciellt mycket, seglet är endast riggat 3-4 gånger, o rotationen brukar bli bättre allt eftersom.
-
Då har jag testat seglet i bra vind…Har svängt en hel del efter dagens session, seglet är riktigt bra på slör, på halvvind/höjd så var det ganska kämpigt idag. Körde först med stora brädan o hade som bäst knappa 33 i topp, helt OK med tanke på att det var rätt choppigt. Bytte sedan till min RRD 268, en bräda som inte gick riktigt bra med mitt gamla Severne SSR 7.6. Dock en helt annan melodi med detta 7.9, kändes mycket bra o jag fick till som bäst en repa på ca 34.3 i topp, detta är jag mycket nöjd med. Kombon 7.9+RRD 268 har defintivt potential för 35+ i topp vid optimala förhållanden. Det är en ny idag imorgon o förhoppningsvis blåser det inte för mycket för 7.9 för jag behöver mer tid o köra in mig ordentligt…
Edit: Har ännu inte ”lyckats” dra på rek nedhal, är ca 2cm kort, men seglet kändes mycket bra trots detta. Camber-rotationen är fortfarande si-så där, men verkar bli bättre o bättre, det är mest de 2 understa som e tröga men detta är inget bekymmer då det är mer eller mindre standard på de flesta segel…
