kinetic
Forumsvar skapade
-
Alken: Jag har testat 11.0 på min största planka (245*58 ca 105 liter), planade i ca 5m/s med mina 83kg…Det var absolut inte optimalt, skum känsla att kunna stå i stropparna trots att det var knapp palningsfart (12-13 knop gissningsvis), brädan kändes rätt ”limmad” mot vattnet. Så 10.0 på en planka kring 70cm bredd borde funka hyffsat, men brädan kommer inte ”släppa” på samma sätt som du är van vid…Dra rigg blir nog både tungt o vingligt, men det går nog rätt bra efter lite övning.
PS: Blev det ett Code Red? Isf är det riktigt bra segel med bra range, dock viktigt att man har en passande mast, helst Severnes egna…
-
Håller med PGV, skall man köra me cambers så skall man gå ”all in” o köra på racegrejer.
-
Gustav1980: Du kan ju inte jämföra antika camber-segel med moderna cambersegel…På de glada 90-talet fanns det t.o.m ”Wave/Slalom” segel med utanpåliggande cambers. I dessa fall gjorde cambern inte mycket skillnad…Cambers gör störst nytta i en bred mastficka. Ja har kört uteslutande med cambersegel sen -90, o det är stor skillnad på tex mitt första camber-segel (Gaastra Speedfoil Pro 5.0) o tex ett motsvarande ”fullcamber” segel från 2009.
-
Hm…Är du säker på att masten e 460? Hade inte vindsurfing.se lite lustiga längder på sina master?
-
Mja tveksamt att du planare tidigare med ett camber segel än motsvarande ”freeride” dito. Däremot lär du glida igenom vindluckorna bättre, dessutom brukar camber segel tåla mer vind än andra segel av samma storlek. Kring 8.0 på en 120-liters planka av modernt snitt är peanuts, jag kör 7.9 (”fullcamber”) på en ca 58cm bred bräda med ca 105 liters volym, ja väger 83kg.
-
Jester: Japp jag håller me, fick plana för första gången i augusti i år…Fast de e klart me 11.0 på en 100-liters slalomplanka så planar jag i dryga 5m/s (det var ungefär så mycket det blåste idag) med mina 83kg:).
-
Häftigt! Vet du va den väger per kvadrat samt hur mycket epoxi den suger, dvs vad ett färdigt laminat väger per kvadrat vid optimal (enligt tillverkaren iaf) vätning?
-
Förvisso ingen Formula men väger du runt de 75 så lär man hoppa igång kring 5-6m/s http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=29196&title=rad-freespeed-127&cat=12 . Priset är tokbilligt, o det verkar som om både fena o bag ingår…
-
Alken: Ja dinga vill jag inte då brädan skall vara helt odingad (har köpt grejerna men ännu inte sett de, var min bror som hämtade upp de då han bodde i närheten av säljaren). Jag tror ju inte att det blir 8m/s utan snarare 5m/s, det är ju ett dåligt vind-år i år…O skulle det blåsa bra kan man alltid rigga stor-slalomprylarna (ca 105 liter 245/58 med 7.9) då dessa vaknar till liv ganska bra kring 8-9m/s!
-
Tja…Det GÅR att segla på grejerna, men känslan är ljusår från mer moderna grejor från typ milleniumskiftet…
-
Jag har oxå slagit till på ett komplett ”Formula kit”. Seglet är 11.0, låter stort i mina öron… Har aldrig varit i närheten en Formula men i helgen så…Ska bli kul att sluta vänta på vind, premiären blir nog i Habo, o som det ser ut nu lär jag få kämpa med grejerna för det ”lovas” ca 8m/s…Är det nån som vet hur Formula funkar med gräsfena, har en 38 djup (typ 48cm i framkant) som störst. Rak fena i ”Habo-soppan” kan man nog glömma…
-
Hm….Severne Reflex 10.0 mot Point7 AC-K 7.8…Känns väl inte som en rättvis jämförelse direkt…Ser ut att blåsa ganska bra i ”filmen”. ”Resultatet” kan tolkas på två sätt: Grym kontroll/range på Reflex 10.0 trots att den andra har ”fullt” tryck i 7.8, eller så kan man tolka det till Point-7 fördel, dvs att 7.8 AC-K spöar ett 10.0 Reflex trots ”marginal vind för 7.8”. Min åsikt är att man borde jämfört lika stora storlekar ungefär, hade Point-7 vunnit då med hade det varit riktigt intressant. Jag har själv två AC-1 (dels ett 7.9 -10, samt ett 11.0 -09), snyggare segel är svårt att hitta…Har fått lite fart på 7.9 o det verkar lovande, men jag har inte kört in mig än, eller testat i ”max vind” än…
-
Jesse: Klart du skall laga brädan, fick en identisk skada på min planka (tack Posten!) som jag lagade med en liten ”dutt” epoxy, har hållt hur bra som helst, syftet med lagningen var endast att täta…I ditt fall skulle jag lägga upp de som så att du har köpt en ny felfri bräda o vill ha en sådan oxå. Ge honom typ 2 alternativ: 1 Han tar tillbaka brädan o återbetalar allt utom frakten till dig (han får stå för rekturfrakten så klart!): 2: Han ser till att bräda lagas proffesionellt o betalar kostnaden. 3: Han kompenserar dig med minst 150 Euro vilket i praktiken borde bli den lägsta kostnaden för honom. Returfrakten lär gå på ca 50, sedan lär han få både laga OCH prissänka brädan, så att ge dig 150 som plåster på såren blir billigast o bäst för honom. Det gäller bara att du presenterar hans möjligheter på rätt sätt så kommer det gå vägen…
-
Alken: Såg just att även Surfspot har bommen jag länkade till, 3990kr. Klart bättre att köpa via de då du slipper frakt-trubbel från Tyskland…
-
Alken: Man kan ju hitta ”Formula” bommar i ”kol” för ca 3500…Tex denna: http://www.surfshoponline.de/Boom-TT-CARBON-Monocoque-250-310cm-30mm. Du tjänar på att köpa ”rätt” bom från början, både i plånboken men även i känsla. Att köra en bom på max förlängning blir aldrig bra…
