kinetic
Forumsvar skapade
-
kinetic
Medlem7 september, 2014 vid 20:05 som svar på: need some weed fins suggestions for a 130L IsonicShould be more than enough with that fin. I’m sailing a 9.3 with a 29cm weedfin, on a smaller board though, 58cm wide, without any issues. If you really need a bigger fin the next step would be Lessacher Formula Duo 40cm, I’m using that fin to my Formula (100cm wide) in combination with an 11.0, no problems at all. The benefit with the Formula Duo is that it can be used in shallow water spots like Habo Ljung and Höllviken.
-
Ett tips är att kika på Poinjt-7 AC1. Billiga, snygga och bra segel, men man måste köpa till den korrekta masten för att få ut det sista, vilket gäller alla segel. Jag har förutom Gun 3 st Point 7 (11.0,9.3 och 7.9). är mycket nöjd med alla tre. 9.3 ”strulade” lite med knäckta lattor men nu är problemet löst. Känns som att 9.3 tar ”hur mycket vind som helst” nästan. Har ordenligt djup buk långt ner, bra släpp i toppen o drar iväg nåt ”djävulskt” på slör när det brallar i ordentligt…Har för mig att årets AC1 är på rea nu, de ligger runt 6500kr, vilket får anses vara billigt. Annars kan man hitta fjolårs Gaastra billigt nere i Europa, helt nya så klart….
-
GunSails ”fullcamber” segel (som GS-R är…) får bra betyg/omdömen i diverse tidningstester. Seglena är bra, inte långt efter, om något efter alls, övriga märken. Har själv en ”komplett linje” 5.2, 5.7, 6.2, 6.8 Mega XS (förgångaren till GS-R) från 2006, är kanon-nöjd med dessa. Har faktiskt även ett Mega XS 6.8 från 2008, det finns skillnader men inte så stora, den största skillnaden är i optiken:). Man kan även fråga sig: Om Antoine Albeau skulle börja segla för Gun, skulle han då helt plötsligt förlora alla tävlingar, knappast… Min åsikt: Det finns inga dåliga racesegel på marknaden idag, oavsett vad du köper så kan du inte skylla på materialet. Ett råd är att köpa den rekommenderade masten till seglet, eller åtminstone en erkänt väl-kompatibel mast, minst 75-80% kolfiber, helst 100%…
7.9 på en 75 bred planka låter som i minsta laget. Jag kör 7.9 på en 58 bred planka, seglet känns litet. Den 58 breda plankan går skumt nog ruggigt bra med 9.,3, framförallt på slör 🙂 -
Aviature: Jag snickrar inte:). ”Kläcker iden” gör en ritning skickar ner till min brädbyggare (Pirate) som sedan bygger det jag vill. Jag slipper hälsovådliga ämnen mm, brädan byggs av någon som lever av att bygga just ”vattensportproduker”, o priset brukar oftast bli högst humant, en twinfin bräda är ju inget ”wacko”, o snedställda boxar bygger han redan in i kitebrädor så…Vi får se:)
-
En foil i kolfiber är i princip omöjlig att knäcka under ”vanlig” segling, nog så viktigt om vill känna sig någorlunda trygg(?)… Vitsen med foil är väl inte att segla snabbare utan kanske mer att kunna köra i mindre vind, snabbt…
Har själv fnulat på en vindsurfplanka av ”semifoil” typ, genom att ha 2 fenor bak (assy??) i ”lagom” vinkel, vinklade så så att de ”lyfter upp” brädan… Som med det mesta är det en fråga om tid o en mindre investering, vi får se 🙂 -
Det är precis som ”Detskavakul” skriver, kitebrädor för racing påminner starkt om windsurfingbrädor. Nu var det lääänge sedan jag blev uppdaterad vad som hänt på utvecklingssidan men förra året var brädorna uppåt 70-75cm som bredast med 30-40cm djupa ”vindsurfing-fenor” ofta även vinklade….
-
kinetic
Medlem31 augusti, 2014 vid 19:39 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…Vindsökaren: Det är en sån här du skall ha: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?93497-Hydrofoil-kite-kit 😀 De går igång ruggigt tidigt o tar höjd som inget annat. Moddar man en vindsurfbräda (monterar box längre fram) kan det till o med tänkas att foilen funkar på vindsurfbrädan oxå, kommer testas när tid finnes 🙂
-
kinetic
Medlem30 augusti, 2014 vid 06:05 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…@Animal 727169 wrote:
Men allvarligt, att freerida fram och tillbaka på en vindsurfingbräda är inte så jäkla jobbigt. .
Surferlove
/AnimalTesta o ”freerajda” med ett 9 kvadrats (racing)segel när kite:arna kör mellan 8 och 10 som mest så får du känna på ”liiiite power”. Det är power så det står härligt till, man flyger iväg på slören o lyfts ur vattnet på höjden, långt ifrån ”tryggt”, men roligt så länge man orkar o är koncentrerad… Höllviken är ett bra ställe för just denna typ av segling, helst på V-NV 😀
-
SWE496: Via en bekants (ägaren till Pirate) bekant som driver ett företag som tillverkar ”massor” i kolfiber, bland annat diverse olika ”hängställningar till båtar”, liggcykel i kolfiber, certifirade optimstjollar o precis allt man kan komma på :). De har mängder med lattdelar, både i kol och glasfiber, dessutom kan de tillverka ”one-off”, men det lär kosta…
-
Aviature: Skulle tippa på att foil,windsurfbräda,bag och transport hamnar kring 2700€, typ hälften av vad AHD tar 🙂
-
Jag har (dessvärre…) en hel del erfarenhet av att laga lattor på mitt Point-7 AC1 9.3, aka (Batten)Terminator….Har knäckt alla camberlattor utom den översta, totalt 5 knäckta lattor… Berodde till en början på en kass förlängare som kollapsade. Iaf nu har jag fått rätt på det, o seglet slår om numera om man ”rycker som vanligt i bommen”, tidigare gick det inte, men det berodde på en halvtrasig latta…
Iaf, lattorna består av tre olika dimensioner. Första delen är en solid glasfiberlatta, del två är ett 12mm(?) ”kolfiberrör” o sista delen är ett 16mm(?) ”kolfiberrör” följt av en 8mm stump som lattspännaren passar på. Beroende på var lattan sitter så går/gick de olika dimensionerna olika mycket/långt in i varandra. I mitt fall har jag funnit att det är till fördel att låta 8mm delen gå in lååååångt (minst 40cm!) i tuben, o sedan går den tuben i sin tur ca 40cm in i den grövsta tuben. Jag säkrar ihop de olika delarna genom att borra igenom på två ställen (ca 5-7cm mellanrum!) o sedan slå i en 2-3mm tjock avklippt/trubbad spik, tejpa kring skarven med stark tejp…Håller som sagt bra…Behöver du ”kolfiberrör” så har jag nog passande du kan få, Neil Pryde original från ett RX2….
När det gäller mit 9.3 så kommer jag byta ut två lattor (ovan + under bom) till äkta kolfiberlattor detta för att det är tydligt att styvare lattor får seglet att rotera bättre…Kommer beställa kolrör o ”övriga lattdelar” i höst, vad de kostar vet jag inte men de finns i 14,16,18,20 och 22 mm (eller ända upp till 110 mm men det är väl inte riktigt aktuellt 😀 ). Är det nån som vill hänga på så är det bara att hojta. 14-16 mm finns i upp till 1.2m längd, 18 i 2m och 20-22 i 3m…

-
Precis…Är lite nyfiken på om höjdtagningnen är lika överlägsen på vindsurfingbräda som med kite. En kite-hydrofoil går mycket högre mot vinden än en ”vanlig”…Något får Formula-grabbarna kanske:)
-
Komplett kit (foil,bräda,bag samt transport) 1750€. Skall vara ”vanlig” tuttlebox så det går förmodligen o testa den på en vindsurfplanka med, något man kommer göra i höst när det finns tid…
Foilen är typ 1m djup o är ”apstyv”, helt i kolfiber med typ 45 lager kol…Är min goda vänner på Pirate som tagit fram detta, o som sagt man skall testa foilen på en vindsurfplanka för att ta reda på om det funkar eller inte. Kan vara som så att boxen måste sitta annorlunda, förstärkas osv…
-
Custom Speed/Slalom 245/58 ca 100 liter, snabb jävel med segel ner till 6.8, mindre tycker jag inte man skall ha. Klarar uppåt 9.3. Jämförbar med de nya ”stora” speed-plankorna. Byggd 2009! Tuttlebox. Boardbag. Ingen fena. Bra skick, inga dings mer än en transport-spricka på ca 1 cm på ovansidan när den var ny, tät! 2300 kr.
Custom Speed/Slalom 245/58 100 liter, Mark 2. Lite annan bottenkurva, bredare stance, i övrig som brädan ovan. Snabb som sören, går som ett skott med 9.3! Byggd 2010. Felfritt skick, inga dings. 2800 kr
Exocet Warp SL50 2009/2010 235/50 ca 75liter. Snabb sägs det men mina customplankor smiskar den, jag gillar den INTE. Seglad i ca 2 timmar, som ny. 3000kr.
Två av tre skall bort (Exocet + 1 av Custom plankorna!).
E priset knas? Skicka bud via PM!
