kitelife
Forumsvar skapade
-
men va fan melker kramar du fortfarande dina OR drakar…
; )
//Pan
-
kitelife
Medlem30 november, 2003 vid 16:29 som svar på: GOLDEN GLOBE AWARDS För fulaste svenska kitesiten…W8 and C det blir snart ändring på det ; )
//Pan
-
japp din hoppbeskriving är hellt rätt på karamellen…
För att komma höööögre gäller precis rätt timing mer vind och mer fart framförallt mer fart…
//Pan
-
Ahhhh så har man fått segla 2 timmar, känns gött i kroppen med lite motion…
; ) ; ) ; )
//Pan
-
Jag antar att det är mig du menar? Jag sågar inget! säger att det funkar 99% av ggrna… men som det skrivs så är det lätt att misstolka om man inte är så insatt som några av oss, lätt att tolka det till att du kan ta upp 18 m2 i lika många sekund meter och det måste du väl hålla med om att det inte är riktigt sant?
Säger använd leash och tänk efter innan du gör något korkat, om du kör med UDS så har du ju automatiskt leash och jag tror inte att du måste lämna hjärnan i pant när du löser ut ditt system i kiteshoppen ; )
Jag som dom flesta andra håller med om att det är bättre än dom flesta, vi kan ta SS som ett exempel där man tvingar att köra med Ohhh shit handle så fort man blir avancerad nog att börja rotera… det är inte bra men förhoppningsvis kommer det nått bättre snart…Vad jag försöker komma fram till är att överdriv inte och höj det till skyarna som det ultimata depower systemet som gör draken till en näsduk när det blåser på för det är inte sant…
//Pan
-
Prosten; jag har inte tatt väck nått på länge nu ; ) Absolut inget från dig…
Det spökar på steffo?
Nu drar jag snart till Lundåkra…
//Pan
-
*big Smile*
G’natt ses i morrn…
//Pan
-
…Lundåkra need i say more?
-
Svar till:
Hörru mr UDS…
Även om du kan få massor av depower genom att släppa ut dina styrlinor, massor. Så är ju ändå kites idag byggda för att ha det mesta draget i framlinorna.
Således är det fortfarande stor risk att bli loftad och att fångas i en vindby.
Kanske inte med samma kraft, som när man kör med draken inskotad, men säkerligen med tillräckligt drag för att det skall kunna gå illa. UDS löser inte alla problem och det kan vara farligt att glorifiera UDS för mycket.Mvh
/Chrillo
[/ QUOTE ]
Tack, man kan bara släppa ut styrlinorna så mycket sen blir det liksom inte mindre tryck, om vinden sen ökar riktigt mycket så flyger man rakt upp i vikket fall…
Detta har hänt mig i verkligheten och det är ingen lek! med den bommen från KPS kunde jag förlänga dom så mycket med hälp av depower mm så att dom blev drygt en halv meter längre och hängde hellt utan kontakt med draken trotts detta lyfte jag ett antal meter upp och 300 meter fram på någon sekund utan att kunna göra ett skit åt saken…
så använd leashen och överskatta inte dom nya system som kommer även om dom är bra 99% av ggrna …
Andvänd huvet och lite inte blint på vad som sägs!
//Pan
-
Alltså nu blir jag sur! hur fan kan du bara välja SS av alla kite märken och säga att dom e kass!
I nästa mening säger du att naish e bra, vad grundar du det på? menar du att en X2 X3 är en bättre nybörjardrake än en Fuel? det är ren BULL det går inte att jämföra, ovanpå detta gäller det en nybörjare, det spelar ingen roll om du sätter värdens högprestanda drake eller en gammal Wippika från 99 i händerna på en nybörjare! även om den nya draken är bättre på alla sätt så kommer nybörjaren ha lättare att lära sig köra med den gammla…
Först när du har seglat iaf. en sessong kan du börja fundera på vad du har för åkstil och vad du vill ha ut av din drake… tills dess spelar det ingen kvitta what so ever!
För att försvara SS lite när jag ändå är igång så är det en alldeles utmärkt nybörjar drake, den har en lungn och fin karaktär och gör inget oväntat, den är mycket välbyggd och klarar dom tuffa tag /misshandlingen som en nybörjare utsätter sina drakar för, det har dessutom sålts massor med drakar så den ligger hellt rätt på beggat marknaden.
Om ni vill ha hjälp i fortsättningen så föreslår jag att man frågar objektiva saker istället för en massa märkesfixerad trashing! typ SS suger och Naish regerar…
//Pan
-
jaaaahh du, jag antar att du har flugit draken på land och har bra kontroll på den och att du känner att det är dags att ge sig på brädan…
men innan du kan göra det så bör du gå ut i vattnet med bara draken och lära dig boddy draaga med vinden och upp mot vinden samt prova leashen (säkerhetssystemet) så att du är insatt i hur det funkar och var du ska dra i en nödsitvation osv. när du har bra koll på det så kan du ta med brädan ut och försöka komma upp på den, till en början får du åka med vinden och lära dig hålla balansen sen kan du så smått börja försöka kanta och komma upp mot vinden…
När det gäller att ta höjd så är några bra tipps och försöka få upp lite fart innan du börjar kanta emot och köra i den riktingen du vill åka, nästa grej är att kanta lagom mycket ! för om du kantar för mycket så bromsar du bara och då kommer du ingen stans ( det är det felet dom flesta gör) mer än ner i vattnet igen, ett annat tipps är att ta ett riktmärke långt bort och försöka sikta på det hela tiden och när du har kommit dit så har du lyckats ; ) då är det bara och köra över draken på andra hållet och ta ett nytt riktmärke.
Lättast är och komma till ett ställe där det finns andra kiteare så att du kan se hur dom gör och framförallt hur dom kör ; ) ett annat bra sätt är att ta en kurs…hoppas det hjälper…
//Pan
-
Hehe U should B…
//Pan
-
Jag är där… meen får försöka rätt tidigt eftersom det är födelsedags kalas här hemma just den dan ; )
//Pan
-
Hur vågar du ha den bilden i profilen? posten har ju fått en och annnan giring ; ) näst förljd fråga blir kan du göra nått åt att dom e så värdelösa? och dyra?
Fast jag kännde en kille som jobba där tidigare och han va STOLT över sitt jobb och mycket lojal samt prata gärna om det, blir ni kanske hjärntvättade innan ni får komma ifrån jobbet ??
//Pan
