kitelife
Forumsvar skapade
-
Ahhh det var väl sköönt :smirk: blir fan lite kul småvågor därute på revet :ooo:
nu kan man göra nått vettigt i morgon… (fast prognosen ser bättre ut nu igen ; )BaNNeRParaD hela dan 😀
-
Danneee;590147 wrote:Sjukt sugen har lyckats jobba eller annat fattigt så fort det varit vind så nu tänker jag ta en day off!:grin: Ngn mer som skall ut och isf var/när?
Jag kommer nog till LÅ i morgon, ser inte bra ut sen så det är bäst och stilla abstinensen litta :tongue:
12 tiden kanske en stund senare…
-
ja jag är på… ringer om en timme eller lite mer så betsämmer vi plats :tongue:
-
Jameen din gammla gröngöling 😉 har du inte lärt dig laga kites efter alla dessa år :tongue:
* Pumpa hårt som faen…
* Isolera struttarna (om det inte finns avsedda klämmor på slangarna använd ”påsklämmor” eller några andra klämmor ; )
* Låt den ligga en timme…
Om en (eller flera) av struttarn har blitt mjuka är hålet där…
Om den stora blåsan är mjuk är felet där…
Det kan juuh oxå vara så att det är en av ”kopplingarna” /ventilerna / slangarna som läcker (kan man juuh hoppas på för då behöver man inte ta ut nån blåsa ; ) Ett bra trick att leta läckor är att blåsa upp den hårt som faen och sen sakta föra läpparna/munnen över ytan (utan att röra) man känner ganska tydligt och t o m på avstånd att det blir kallare (läcker) och man kan sen leta sig närmare hålet tills man hittar det… När man gör detta på en lös blåsa kan det va lämpligt att markera hålet med en penna (jag använder kulspetts bläck för jag gillar inte det här med lösningsmedel och plast påsar ; ) sen är det bara och leta vidare…
Att det skulle vara svårare att laga en ”one pump” än en gammal drake förstår jag inte :confused2: jo det är mer pul med slangar och ventiler och skit MEN det är betydligt lättare och få tillbaka blåsan på rätt ställe utan snurrar eller att den hamnar fel eftersom du kan styra hela vägen med ventilerna…
bara vik den som ett dragspel, lägg den platt och be någon dra i snöret från vingspetsen sen matar du in den rakt platt och fint, när änden kommer ut i vingspetsen är det bara och leta upp ventilerna och dra ut dom ur sina hål, rätta till sista biten i spetsen och försiktigt pumpa… glöm inte reält med potatismjöl på blåsan…
Hmmm är detta ett vanligt problem? själv har man juuh lagat mååånga kites… är det någon som hade uppskattat en guide med bilder och förklaring?
(fast e det inte någon som gjort en sånn redan :confused2:)Ps. Zoo… om du tycker det är så omöjligt så kom med den till mig så ska jag göra det åt dig för några hundra när jag har lite tid över ; )
-
MarH;589348 wrote:Är den utvecklad i Hofterupt kanske.. ? 😀
HaHa ingenstans i lundåkrabukten där det är djupt nog för den där :santa:
-
kitelife
Medlem20 november, 2009 vid 09:34 som svar på: Intressant upplevelse i Läjet igår em/kväll…sourra;589107 wrote:Samtidigt bör man inte be icke-kitare att ta ned (eller launcha) ens kite. Det kan sluta hur som helst.Mycket mycket sant…
det har man oxå varit ute för, värsta va en kille som tog två linor och började dra och slita… sen undra han varför jag skrek på honom och va ”sur” ? i själva verket var jag mest rädd (för min och framförallt hans skull) och man kan juuh inte bli arg på dom för dom försöker juuh bara va snälla :crazy:
men kiteare borde veta bättre!
-
kitelife
Medlem19 november, 2009 vid 23:17 som svar på: Intressant upplevelse i Läjet igår em/kväll…ja va fan e det! jag upplevde samma sak på en onämd strand för ett tag sen, där var folk i närheten (visserligen på vattnet – och uppe ovanför dynerna) men ingen som var intresserad av att hjälpa till… Till följd fick man leash landa draken typ en halv meter från en taggbuske – onödigt – men det gick bra 😉
Själv släpper man allt man har för händer och springer och hjälper iaf. 98% av alla folk som behöver ”dunka” draken… speciellt när det är byar och moln på G! skit i vem det är eller om du känner dom eller inte, detta hör till sporten och vi delar alla samma problem så SURFER LOVE 🙂
Ett tips; om någon kommer mot dig och ”klappar” sig själv på huvet så betyder det att han vill landa draken…
Internationella signaler och vett och etikett ingår oxå i kitekurser! hur många förmedlar detta? personligen försöker jag alltid förmedla att kite är en ”buddy sport” (precist som dykning) och att man ska/måste hjälpa varandra vid behov! (oberoende din eller deras nivå) kommer det en drake flygande så spring efter den, stå inte bara och glo!!! ser du någon som står och tydligt klantar sig så gå fram och fråga om dom behöver hjälp, det är inte svårt och det ger fina karmapoäng i framtiden 😀 -
Han menar nog W-surfare som har börjat kitea och blivit uteslutna och ”dödsförklarade” av klubben dom tidigare var medlemmar i? :cool2:
-
Hmm ett hett tips när det gäller sånna här tveksamheter är PROVA en dag på en plats där det är LITE vind och mycket yta… så märker du om det funkar 😉
-
LA SuRf e KING 😀 (och slingslutts rules) :ooo:
-
Hepp… det låter grymmt! var kan man hämta ett provex?
Fredag-lördag ser grymmt ut, tänkte ängelhåla hursomhellst :tongue:
-
YaahMaan ! den va juuh rasta…
Vill HAAA…
-
kitelife
Medlem17 november, 2009 vid 10:53 som svar på: vill köpa beg kite. C shape. gärna oldschoolSS Fuel… 2005 tror jag dom e… 7, 13, 15…
PM:a om du är sugen så snackar vi detaljer ; )
-
Visst gör du det 😀
Men du kan skriva frågor i egna inlägg här på steffo oxå, va inte rädd för och fråga här finns många som gärna vill hjälpa till… sen är det bara och sålla bort dom som skriver att ”mitt märke e bäst” och använda lite logiskt tänkande så blir du snart klokare :tongue:
Det finns inga dumma frågor – bara dåliga svar :shocked:
-
zucko;588324 wrote:Jag som försöker börja med sporten kan bara säga att jag blir ännu mera förrvirrad helatiden. Jag har fått tips om att man typ ska köra en 17m i vindar från 3,5 till åtta å sen kör du en 9:a när det inte ens går gäss på vattnat, hur funkar det?? För det kan väll knapast ha blåst mera en 5 m/s på första bilden?
Mvh ZuckoTjena ”Zucko”, jag förstår du blir förvirrad om du bara sitter och läser vad folk skriver och försöker bilda dig en uppfattning…
Folk snackar mycket skit och överdriver på alla håll, ”mitt” märke e alltid bäst och jag kan köra med 9m2 i 5m/s eller 17m2 i 10m/s osv…. detta är inte riktigt sant även om det kanske ”går” men det är inte idealiskt eller generell sanning!Sanningen är att det går mer eller mindre inte och köra och ha roligt under 5m/s ! ok… om du skaffar en nyare (2008-10) jättekite (lättvindskite) och en stooor bräda så går det men det är inte roligt, dom kitear som kan funka under 5m/s är typ flysurfers monster eller specifika lättvindskitear (typ jag tror det var ozone det snackades om för ett tag sen) som är typ 17-20m2… det går alltså inte och använda en 17m2 från 2005 för dom är ungefär lika effektiva som en 12;a är idag. Alltså ingen kör och har roligt i 3,5m/s!!!
Sen finns det ett antal olika shapes på drakarna som har olika egenskaper, en delta drake eller en drake med lägre AR värde (bredd på draken från framkant till bakkant) har mer bottendrag alltså funkar vid mindre vind medan en drake med högre AR värde är mer rörlig och exploderar i kraft när du rör den i fönstret, exempel på detta är C kites. Sen räknas hela ytan på draken när man beskriver storlek men en C kite har mindre effektiv yta än en delta kite, alltså det är mest den ytan i mitten som är platt på en kite som är effektiv, det som går ner på sidorna funkar mest som stabilisator.
Pga. detta är det väldigt svårt och jämföra olika kites med storlekar eftersom dom är väldigt olika i form och effektivitet.Ett idealiskt quiver IDAG är typ 12-14 som största kite sen 8-10 och en liten typ 5-7 om du vill åka dom dagarna när det verkligen tar i (och dom flesta skakar på huvet och skrattar åt dig, typ ska du ut idag?!?) Det hela är mest baserat på vikt, om du väger 60kg väljer du 12, 8, 5 om du väger 100kg väljer du 14,10,7 . . .
Sen beror det på villken stil du vill köra;
om du kör ikrokat freeride och hoppar med kiten samt kör en lite kortare längre bräda så lite större storlekar.
om du kör urkrokat wake style och hoppar på popp samt kör med en längre framförallt bredare bräda och okrokat vill du ha lite mindre kites.
om du kör vågor med klassisk vågbräda och då gärna ostrappat vill du ha ännu mindre kites för du har mer bärighet i brädan.
större bräda = mindre kite framförallt i lite vind. Och det är mer bredden än längden på en TT som spelar roll! när det kommer till vågbrädor spelar oxå tjockleken mycket in på bärigheten. En rak outline är bra för lättvind pop och bärighet – en mer rundad bräda är bra för chopp och vågor.
om jag tar mig som exempel så väger jag 65kg och har en 10m2 delta, med min 122×30 bräda kan jag köra i 7m/s men med min 152×42 mutant kan jag köra i 5m/s och då syftar jag på att köra och ta höjd eller i a f komma tillbaka till samma ställe 😉 om man tar det på andra hållet så kan jag med min lilla bräda hålla samma kite upp till 15+ men det är inte roligt och det gäller och inte dra för mycket i bommen ; ) när det är så är det bara teknik -kiten lågt och håll emot som faen! Men det är just det som är poängen… vi åker inte så längre, kitearna har fått depower och blivit mycket effektivare så det som gäller nu är mindre kite större bräda och fetare snabbare trick… inte så mycket höjd utan tekniska trick 😉
