kitelife
Forumsvar skapade
-
även om dom hittar en ny importör så blir vi inte av med problemet… han som inte har så gott rykte runt sverige sitter nämlingen i ledningen av wippika inc. ; (
Och vem vågar köpa en helt obeprövad kite (som man aldrig sett IRL ) hellt utan någon form av garanti?
Nästan lika korkar som att köpa dom där kina kite’sen som inte flyger överhuvud taget ; (
-
WORD!!!
Jag har tänkt och sagt precis samma sak… *ler* fan det kommer ju vettiga saker ur både dig och rambo ibland *ler*
-
En annan vinkel på det hela är att även vi handlare/instruktöre kanske vill kitea lite ibland oxå?
Jag vet många instruktörer som inte åker till vissa spotts när dom ska köra själva just pga. att det tar 2 timmar att komma ut på vattnet! innan man har hjälpt alla med sina problem och frågor samt riggat sin egen kite mm mm så är dan slut…
Synd att det ska behöva va så, Jo jag (och jag tror det gäller dom flesta av ”proffsen”) hjälper hemskt gärna till inga problem alls ; ) det är en del av kiteandet… MEN ni kan inte kräva att vi ska stå till hands alltid! även vi har dåliga dagar och pressade scheman! så fråga gärna på ett trevligt sätt men kräv inte hjälp.
Samma sak gäller tokiga nybörjare som gör fel eller tar upp för stora kite:ar inte ser moln mm mm. klart vi ska säga till dom och varna dom men var går gränsen? vi kan liksom inte springa runt som nån slags kitepoliser och skälla på alla… vi vill oxå segla ju ; )Sen att du säger att du inte fick seglat och va tvungen och åka hem, om man väder på det så hade huber lagt den tiden du behövde så hade inte han fått segla innan han va tvungen att åka hem…
-
ahhh du hitta den delen av steffo oxå ; ) va skönt då slipper jag tjata på dig med…
-
Svar till:
Klart foilar har AR!

AR tillkom ju först och främst för att beskriva en vinges egenskaper, och en vanlig foil har ju egentligen fler likheter med en vanlig vinge än en LEI-drake, så frågan är väl snarare hur relevant AR-värdet är på en LEI. Därför tror jag det är ganska meningslöst att jämföra AR på en foil och en LEI eftersom det är så många andra viktigare saker som skiljer./Rasmus
[/ QUOTE ]
Haha här har vi en som gick i fällan direkt… Haha
-
och ha skorna/handskarna ovanpå/över muddarna när det är kallt, gäran med någon form av spänne karlborrband som håller grejorna på platts…
Om du gör detta är det enda stället som kan läcka halsmuffen och det kan man undvika genom att hålla huvet högt ”at all times”…
Sisst jag var ute hade jag nästan inget läckage alls villket är mycket bra med tanke på vågorna som sköljde över mig och sättet jag körde på ; )
När det är hyffsat varmt i vattnet så du inte behöver skor så spelar det ju mindre roll om det läcker lite ; )
-
Hadde vi haft en moderator som inte bara läser W-surf inlägg så hadde det nog hänt för länge sen…
Men -Team R- kan fortfarande härja fritt ; ) ;, )
-
Svar till:
Finns det något ställe i södra sverige där de säljer Pyro dräkter så man kan åka och titta på den?
[/ QUOTE ]
Kitepower får snart dräkter, om det är brottom får du gärna kolla in min…
-
har foilar AR ? *shitnublirjagdummförklarad*
Skulle vilja säga att en lättnindsdrake är en stooooooor drake oberoende av AR…
Jag har flugit mastair 16 några ggr. och den drar som ett tåg i 3 m/s men den kräver oxå tvåhandsgrepp och hela vindfönstret för att styra överhuvudtaget…
titta efter något nyare, foil eller LE:i vikket som gör dig glad, det har kommit massor med nytt från alla tillverkare ; )SS 04 ska bli ett riktigt bra lättvindsalternativ har jag hört, baserat på att det är ”en av” (plitiskt korekt) lättaste drakarna på marknaden…
Återkommer med mer info ; )
-
Rambo snälla sluta nu… för en vettig diskusion på mitt inlägg istället, det är inte viktigt vem som säger villka ord i villken följd och det börjar bli väldigt onödigt nu!
Kan ju tillägga att 1 timme efter olyckan va du ute och körde fram och tillbaka mellan pelarna… och jag oxå för den delen, man måste köra så när det blåser nord nord/väst i habo så är det bara annars kommer man inte ut från stranden. Det som hade varit det rätta och göra är att hitta en bättre spott eller starta nere vid LBWS istället, men vem orkar det?
Så säg inte att han körde mer wreckless än nån annan, kanske hade han sämre koll men han börja surfa i sommras och hade säkert den bästa dagen på hela året juste den dan… vi har hållt på i 3 år + nu och gör fortfarande samma sak…
Nybörjarna tittar faktiskt på oss och tänker kör dom så är det säkert OK för mig oxå
Föregå med gott exempel istället ; )
-
Jag hoppas att du inte syftar på mig? (som i detta fallet var instrukören i fråga) Den här olyckan har inget med kurs och göra överhuvud taget! När vi lär folk att kitesurfa så lär vi dom att hantera draken, starta landa kontrollera använda leash mm ,alla tidigare olyckor i habo när folk har flugit till höger och vänster när dom ska starta draken det har med kursen att göra… men om någon seglar för nära land och tappar kontrollen så är det en bedömningsfrågar och ett ställningstagande som personen i fråga gör på vattnet medan han seglar… ett sånt beslut bygger på rutin inte på vad dom har lärt sig på en kurs!
Kitesurfing är en extrem sport! det är farligt! och om man fattar fel beslut så kan det gå illa! det är vi alla medvetna om och det är kanske det som gör det så fantastiskt?
Att leka med naturkrafterna är inget man ska ta lätt på, den här sporten kanske inte är för alla även om det ser coolt ut och är ganska lätt och lära sig? skulle du ge dig ut i 4 meters vågor på hawaii? hellt utan någon träning? det är samma sak även om det inte är extremt just för stunden så ändras det snabbt och då gäller det att veta vad man gör…En annan aspekt på det hela är att många avstår att ta kurs pga att dom tycker det är dyrt, 1500:- för 5 timmar = 300:- i timmen det är mindre än dom flesta företag tar ut för sina tjänster oberoende vad dom gör… Sen håller vi dessutom med all utrustning!
Ovanpå detta så är det då meningen att vi (instruktörer) ska ”lära” folk och kitesurfa på 5 timmar ? jag kan säga att det är hellt omöjligt att lära någon en sport på 5 timmar oberoende vad det är! vad vi kan göra (och gör) är att försöka förmedla så mycket information och hjälp vi kan på under dessa timmar… hur mycket beror hellt på eleven.Det man försöker göra är att lära eleven att kontrollera draken så bra som möjligt och förklara/visa vad man bör göra när det går fel (leash, QR, manuverering) samt visa hur mycket tryck draken verkligen kan leverera om man gör ”rätt” (villket väldigt ofta kan va fel )… jag försöker oxå pränta in en djup respekt för drakens/vindens kraft och ett sunt tänkande, men hur mycket hinner du pränta in på 5 timmar?
Så i slutändan finns det inte så himla mycket tid över till att lära eleven att faktiskt åka på brädan (kite: ) och allt vad det nu innebär…
Så kontentan av det hela är mycket som dom säger i körskolan ”Körkortet är din inträdesbiljett till att träna på egen hand” men det krävs många timmar/mil bakom ratten för att kunna kalla sig en någolunda erfaren/säker bilist…
Jag kan bara lära mina elever hur draken och övrig utrustning funkar och förutse vissa händelser, resten lär man sig genom övning repetion och rutin… precis som med trafiken kan man inte förutse vad vinden kommer att göra.
Sen finns det ju mer eller mindre seriösa instruktörer, men om ni vill ha en god utbildning så satsa på en IKO kurs! Då får ni en väl utarbetat kurs med fast inehåll med fokus på säkerhet utförd av utbildade instruktörer.
Priset på kurser är inte dyrt! tänk på att ni har laggt närmare 15000:- på en utrustning som ni med lite tur kan total kvadda första ggn. om ni inte vet vad ni gör! har ni sen riktig otur kvaddar ni er själva oxå…
Ps. Per, det här är inte på något sätt menat till eller mot dig, ditt inlägg väckte bara tankarna… Tack ; ) Ds.
-
? Hmmm nu fattar jag inget… Jag känner och betraktar din son (vill inte skriva hans namn eftersom ni inte har gjort det själva) som en kompis. Jag menar vad jag skriver och om han behöver någon hjälp på något vis så är det bara att höra av sig…
Mitt nummer finns i hans telefon under PAN
-
ja så länge det funkar för dig så är det ju kanon! prova ingen pyro fören du har råd att köpa en bara för har du en gång provat finns det ingen återvändo… ; )
-
Svaret på den frågan beror hellt på vem man är sponsrad av…
Mitt svar blir självklart SS Fuel 04 ; )
Och JA kikki är sponsad av takoon och känner Erik…
