kitelife
Forumsvar skapade
-
kolla med prolimit åf :arna dom har säkert nått vettigt att erbjuda…
Själv kör jag med orginalväskan, om man har struttarna uppblåsta får man i 17 och 13 i en om man tar ut luften går där nog i 2 till :- )
-
inte jag… det var nog richi som fota tror jag
-
Hampe du bestämmer…
Kanske fredag innan ni drar igång västrahamnfesten?
-
känns inte som om det är upp till mike förtillfället! han sitter mest och väntar på att den ska bli klar ju…
(dessutom ju fortare hans är färdig ju fortare kan min påbörjas därav intresset
) -
Tjena, har provat/gjort detta men det funka tyvärr inte så bra… beror lite på vad för typ av leach du tänker använda men mitt problem var följande;
Jag fick öglan på QR svetsad direkt ovanpå kroken (kan fixa bild om du inte e med) resultatet av detta blev att det blev en hävstångs effekt pga att QR stack för lång ut framför själva kroken varpå hela kroken vred sig och blev obekväm… Om du sen fäster leashen efter snurrande modell (fan jag måste plocka ihop en skiss på detta) så måste du kunna släppa hela skiten oxå och det går ju inte om den är svettsad…
En lösning är att fästa QR som dom gör på kiteproshop bommen, den är inte heller riktigt bra men bättre iaf.
Jag har en ny lösning på g men den tar lite mer tid innan jag kan presentera den så det är bara att vänta, lösningen till en säker kitebom är nära nu
-
Det är HÖÖÖGT

Fast det brukar det ju va när mike TK hoppar… *lol* själv flög man mest upp på land *lol* sandsäckar eller dykarbälte kanske kunde hjälpa ?
-
ja den är din, får vi inte visa dom eller?
Nä vattnet är inte så grönt det är filter på kameran…
-
nu är jag nästan på väg
-
allt beror lite på var du bor men det finns en kille till som kör G arc i skåne, han heter Per och kan nås på: kitepetersson@hotmail.com
Annars är yahoo groups ett bra ställe med många åsikter…
mitt råd är att gå på flysurfer istället
-
Tjena, du kan lära dig stå åka och det mesta även med en högprestanda skärm MEN det är svårare att avancera till dom svårare tricken eftersom du måste ha din uppmärksamhet på kite’n för att den inte ska hamna fel och du dunsa i backen (vattnet)…. Kan inte rekomendera en låg AR skärm typ wippi hydro eller naish ar 5 eller liknande (en drake som är nästan lika bred som den är lång) för dom blir som sagt bara tröga i luften…
Jag börja med AB från wippi och det funka utmärkt men när jag fick tag på en medium AR drake istället lossna det nästan direkt eftersom jag kunne i princip skita i vad draken gjorde och koncentrera mig på tricket i fråga..
Om man tittar på dom andra svaren här nere så är det lite blandat vad man klassar som prestanda skärm?
En x2/x3, AB, scoop, mm är för avancerat (IMO) medan Aero , north Rihno, SS fuel mm är precis lagom (även för avancerade åkare) allt beror på åkstil…När det kommer till snabbhet i luften så är min teori att det inte är hellt beroende av AR värde utan snarare forme, vinkel, styvhet och längd på vingspettsarna. grundar detta på att en ss fuel 03 (mellan prestanda) är snabbare än en X2 (högprestanda), om man börjar från kl.12 och gör fullt styrutslag så att draken snurra i cirklar tills den träffar marken så snurrar fuel’n fler varv! vet inte hur mycket detta test betyder i verkligheten men det borde säga något.
En annan aspekt är att en låg AR drake är stabilare i luften och kräver mindre imput från piloten för att ge drag hela tiden medan en hög AR måste jobbas och trixas med hela tiden…
För att styrka detta kan man ju nämna att dom flesta av svenka kite eliten kör medium AR drake!
Försök att få prova båda sorter och bestäm själv vad du tycker så får du vad du vill ha
-
Silva har en gul och en blå som heter ”windwatch” (tror jag) den används till segelbåtar och visar rätt hyffsat… dessutom är allt väl kappsat och vattentätt och går inte sönder så lätt, den är lite och smidig.
Kostar tyvär 12-1500:- i budgetmodellen men den varar tills man slarvar bort den :- ) Finns att köpa på kjell & Co och diverser skeppshandlare (typ watski)…
-
bidde inte mycket vind men ett stort tack till alla som titta ner iaf.
TACK!
-
Oki då var det dags… tyvärr verkar det inte bli mycket vind men den som är på stranden får ju veta…
Vi kommer att va där från kl. 9 och pula, stället öppnar 12…
om man får önska skulle vi vilja köra vid 15 tiden 🙂 men det blir nog till att passa på när det går 🙂 Eftersom spotten inte är den bästa så rekomenderar vi bara erfarna piloter att prova!Vi kommer att ha räddnings båt tillgänglig, tyvärr måste kanske start och landning ske från båt (det beror på hur modiga ni e 🙂 Vi kommer att försöka spärra av en del av parkering/grusplanen längst ner vid vattnet på vänster sida om dockan så det hade varit bra om ni som planera att åka ville komma och hjälpa till… är vi inte där så är vi i vänstra hörnet precis under trappan.
Tack på förhand…
