klang
Forumsvar skapade
-
Är det fritt fram och parkera var som, måste sätta min tech-van i solen så solpanelen får jobba…
/Klang
-
getwet wrote:Men lägg av nu, vi skulle ju kolla om det gick fortare med eller utan våtdräkt och det är faktiskt din tur att köra naken den här gången…..
Naken surf, DET e grejer det! 😀
-
C-G wrote:adde wrote:Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?
Just det, oscillatorn ska också ha hög upplösning för att mäta mycket (mycket) korta tidsintervall exakt.
”Klockan” mäter den tiden det tar för radiovågorna att passera ifrån satelitten till handenheten (GPSen). Och det går nästan med ljusets hastighet.
Satteliterna rör på sig hela tiden så de skickar nya positionsvärden hela tiden. Så här ser det ut ovanför Linköping just nu.
Nice plottar!!!
Är det upplösningen på hur bra sateliten bestämmer sin egen position som avgör hur bra gps system kan bli?
Någon som har koll på hur sateliten har koll på sin position, inte med GPS gissar jag… 😉
-
Mården wrote:roligt att du blev glad klang vilket iofs inte va meningen med just detta lilla inlägg
jag bara undra för dom blinkar väl inte me varan med ljus signaler men det kanske finns andra snabba sättOki, sorry Mården.
Radiovågor, det är grejor det. De går jäkligt fort, nästan som ljusetshastighet har jag för mig…
/R
-
Kanske daxs att försöka dra sig bort mot gräsmattan när man riggar, den ligger ju sidan om parkeringen och inte direkt framför bilarna. Olyckor händer så lätt, även för de rutinerade.
Funderar på om man skall montera lite spik på framrutan för att på så vis uppmuntra riggning på annat håll… än framför mitt lilla hjärta… :-P. Men då är det väl inte bara en bukla man fått när man kommer upp…
/Klang
-
Mården wrote:Stang wrote:adde wrote:Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?
Det är sant att GPSen måste kunna mäta väldigt exakt men den klockan som är i GPSen behöver igentligen inte vara så himmla exakt. Det viktiga är att den är ”korttids stabil” och sedan kan den använda sateliternas ”sync pulser” för att vara exakt på längre sikt och då blir den GRYMT exakt!! Klockan som är i sateliterna är atom ur så de är ”relativt” exakta!! 🙂
Så hur funkar igentligen GPSen?
1. Alla sateliter som den ”ser” har den fått exakta kordinater ifrån, dvs den vet var sateliterna är.
2. När systemet är i ”sync” så kan den mäta avståndet från sateliterna och handenheten genom att ta tid på hur lång tid signalen behövde för att nå fram till GPSen, signalen färdas med ljusets hastighet så man måste alltså kunna mäta hyffsat exakt :tongue: .
3 Genom att ta alla uppmätta avstånden till sateliter kan den beräkna var du är genom att beräkna var avstånds vektorerna möts. Ungeför som radiopejling fast i tre dimensioner 🙂
4. Klart!
bara en liten undran
vad för slags singnal system använder signalen som går i ljusets hastighet är det inte typ radiovågor i typ ljudets hastighet?Hahaha… kul Mården!!!
Skickar sateliterna sina koordinater kontinuerligt, eller ligger de helt stilla? Kan tänka mig att det blir lite bökigt om deras egen positionsreferens förändras…
/Klang
-
Surferboy wrote:Länk till boendealternativ i Kungsbacka: http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____3094.aspx
Om någon bestämt sig för en camping i närheten så hojta till, då hänger jag på. Kul om vi kan samla speed-freaksen…
/Klang, numera SWE-241 😛
-
Shiiit… det såg jäkligt nice ut…
-
Klang wrote:Hoho… ja jävlar… det blir rockNroll… grymt kul!!!
Vinden ser ut till att utebli, de kräsna skåningarna från LBWS stannar hemma denna gång. Vi laddar backarna och siktar på andra datum…
Jag hoppas att ni som åker, trots prognosen, får riktigt kul oavsett.
Robert Klang
LBWS -
adde wrote:Glöm inte klubbarna från Lomma, Halmstad och Lysekil/Brofjorden…
”När svenskarna kom till byn”
Vinden ser ut till att utebli, de kräsna skåningarna från LBWS backar tyvärr denna gång. Vi laddar backarna och siktar på andra datum…
Jag hoppas att ni som åker trots prognosen får riktigt kul oavsett.
Robert Klang
LBWS -
fredrik.ygge wrote:Jag kommer gärna om det kommer fler medelmåttor! Är det bara jag och 35 knop + gubbar på super-race-grejer känns det meningslöst. Kommer det fler typ ”free race strax över 30 knop gubbar”?
Kolla vägbeskrivning på gwc.se. SO-S klart bäst, men andra kan lägga ut detaljerna mycket mer.
Hur är det på sjögräsfronten? Är det som senast (i början av september) är det helt bortkastat för mig som saknar weedfena.
Ygge, du kan lita på mig, jag kommer och gör dig sällskap 🙂
/Klang
-
Tycker det är kul med gps-speedsurfing, man kan kolla lite hur fort de andra kör och på vilka prylar.
Det som räknas i slutänden är ju vem som vinner i Torkelstorp om någon vecka, allt annat är ointressant… :-P.
/Klang
-
kinetic wrote:Kommer införskaffa en ny slalombräda till nästa säsong är det tänkt. Det lutar åt en iSonic 101 men jag är lite skeptisk till lamineringen med trä, föredrar kolfiber, tex JP, men de har ingen 105-liters bräda utan bara 94 alt. 114. Är det någon som har koll på vilka brädor som är ”bra”? Hur är Thommen RS59 tex, och vilka andra tillverkare har brädor i denna storlek? Finns det ev ”limited editions” av Starboard helt i kolfiber?
Körde på F2 SX (M) -05 i somras, jäkligt skön. Kan tänka mig att -06:an är ännu bättre. Går bra i chop och hyfsat lätt att komma runt planande i gippen.
/Klang
-
Emil_H wrote:Tack för svaren
Några fler tips?
Kork 😀
-
Vi får kolla upp om man får ta sig dit med båt, har för mig att jag sett ryschor eller liknande där ute… så någon lär ju puttra runt med båt där.
Skulle kunna fråga om vi får arrangera en tävling där Scandinavian Open eller nått, men då kanske man väcker en sovande björn…
/Robert