klang
Forumsvar skapade
-
Mitt främsta intresse som SVF slalomansvarig är att få så många som möjligt att vilja tävla i slalom på SWT nivå. 2009 startade vi en skånsk slalom cupp och utdelningen har varit bra, vi har förlett fler oskyldiga själar ner i tävlingsträsket… de flesta av dem som var med i skånska cuppen 2009 kommer att ställa upp i SWT Slalom i år.
Så, vad tror ni om att köra en mellansvensk slalomcup istället? Då skulle reglerna kunna utformas lite mer fördelaktigt för arrangören. Och om det slår väl ut under 2010 så lyfter vi en av tävlingarna till SWT status 2011. Tror det är lättare att locka en ny klubb att börja arrangera tävlingar om vi inte sätter för höga krav direkt… med lite tur så kanske det blir 2-3 tävlingar istället under 2010, och man skulle kunna köra på vindprognos etc. Jag hjälper gärna till med de teoretiska bitarna runt om kring…
Vad tror ni om det?
-
P Malmkvist;598980 wrote:Vete katten om det måste vara en klubb bakom för att fixa tävling.. När det var LD diskussioner i 08-omr tidigare så var det lungt om man var några stycken som roddade ihop det..
Hur är det klang måste det vara klubb som arrangerar?
Sao e di, maen ni hittaar saekert naogon klubb, alternativt sao fixar vi en till er. Foersoek att hitta ett bra daotum, funktionaerer, seglingsledare, bojar, och baotar o sen sao koer vi…
/Robert
-
P Malmkvist;598956 wrote:Asså efter Sm i TT senast frågade jag deltagarna om vi inte skulle köra en tävling i Stockholm 2010, och av klangen på det rungande naaaaeeeeiiiiiijjjj så vill inte skauningarna köra i vårt vackra Stockholm;)
Hahaha… det har all spättekaka fått mig att förtränga… måste varit på dåligt humör den dagen… sorry… möjligt att jag tyckte att 08-vinden är lite klen :)…
-
KSR Tillbörlig kurs är den kurs en båt skulle segla för att gå i mål så fort som möjligt i frånvaro av de andra båtar som avses i den regel som använder begreppet. En båt har ingen tillbörlig kurs före sin startsignal.
KSR 17 FÖR SAMMA HALSAR, TILLBÖRLIG KURS
En båt som får överlapp i lä från klar akter om inom två gånger sin skrovlängd från en båt för samma halsar får inte segla högre än sin tillbörliga kurs så länge båtarna fortsätter att ligga för samma halsar och ha överlapp inom det avståndet, om den inte därigenom omedelbart kommer att segla akter om den andra båten.Fråga 1.) För att segla om seglare A så väljer seglare B en kurs som ligger lägre än gippmärket framför dem. B faller av och tar sig precis förbi men har överlapp, då de närmar sig gippmärket måste nu B lova och pressa undan A som ligger med perfekt kurs för gipp. Måste A lova och undvika kontakt med B?
Fråga 2.) Seglare B närmar sig akter om seglare A, och på lovart sidan. Seglare A faller av för att öka sin hastighet. Seglare B gör det samma och närmar sig ytterliggare. När de ligger jämsides väljer seglare A att återgå till sin ursprungliga kurs, plus några extra grader åt lovart. Hur högt åt lovart får seglare A gå?
-
P Malmkvist;598941 wrote:Har föreslagit det flera gånger men tror inte skauningarna vill:wink:
Självklart att vi vill!
Se bara till att beställa ordentligt med vind 😛
/Robert
-
Har lagt upp kalender för 2010
-
Teamrider;598527 wrote:Under 90 = lättvikt. Över 100 = svår övervikt =)
Hahahaha… knivskarp gräns…
-
Riktigt kul att läsa, lycka till! Det står massor om hur man startar klubb på RFs hemsida http://www.rf.se/For-idrottsforeningar/Att-bilda-en-idrottsforening2
-
Kapten K;598290 wrote:Är du lättviktare?
Ehhh… mitt i mellan då…
-
Speedkenta;597950 wrote:Det maffigaste jag upplevt är downwind på Haga. Tror du varit med några gånger.
Vi hade väl ett 30 tal i ett fält. Inga problem. Blev rätt bra spridning på fältet
Detta är en gren som till och med jag tävlat i.
Detta är en gren som drar brudar publik till stranden.När ska vi komma? 😛
-
Om någon hittar något annat IFCA dokument som jag kan ha nytta av så tveka inte att berätta….
-
Hittade IFCA championchip rules, de ska vi ju försöka följa såklart…
http://www.internationalwindsurfing.com/userfiles/documents/2009_IFCA_Championship_Rules.pdf
IFCA definierar två bantyper, 8-slalom och down-wind. Så gör vi också… det är upp till arrangören att välja någon av de två bantyperna.
Det som IFCA föreskriver är stege i mindre heat men det kommer vi inte att följa. Vi siktar på att köra så många som möjligt tillsammans… men max 20-30 i varje.
Vi håller oss även till klasserna Herr, Dam, och Junior. Blir det ett jäkla sug så kan vi försöka anpassa våra klasser efter IFCA och lägga till Master och Grand Master (coolt…), samt fler juniorklasser om behov visas.
-
… blev nyfiken… var finns länk till mobil-version?
-
JFR007;597639 wrote:Att flerskrov är det som gäller?
Sorry, kunde inte låta bli. F18; roligare kan man inte ha under tio meter vind. 40 båtar på SM och alla möjligheter att segla balla raider. Bända formula gjorde vi på 1900-talet. Slänger med lite bilder från säsongen. När SWT går i Lomma får vi hoppas på lite vind så att vi kan göra upp.
PS1 Av någon märklig anledning är det Swe50 som gäller oavsett om jag står på brädan eller skrovet DS
PS2 Ang. AmericasCup kan man ju bara skratta eller gråta. Kattan vinner dock. DS
Shit vilka feta bilder JOnas… ser ju riktigt nice ut…
