klang
Forumsvar skapade
-
Kan vara så att vi ska sikta på 6m/s i förlängningen (2011), men börjar med 7m/s för att minska mängden prylar man måste köpa inför denna första säsong…
Om det är 5-6m/s kan tävlingsledningen alltid välja att köra ett ploj-race för att hålla åkarna igång… men det lär då inte ingå i cuppen.
Notera dock att en seglingsledare i slutänden kan alltid avbryta ett heat oavsett anledning. Fördelen med absolut makt…
-
andersbq;597324 wrote:Därför är det viktigt att det i reglerna är helt klart vad som gäller så att inte tävlingsledningen faller för några tongivande seglares tjat alternativt sitt eget godtycke vad som är en bra tävling.
Helt rätt Anders, därför är det så viktigt att bestämma en vindgräns som seglingsledaren kan rätta sig helt efter. I long distance var det bestämt att med 120L och 7.5m2 så ska man plana, och det gör man inte i 4m/s, därför bröts heatet i Klagshamn…
Enligt din erfarenhet så skulle 6m/s fungera?
Jag vill helst ha en relativt låg vindgräns så att vi får igenom så många heat som möjligt. Jag vill hitta en vindgräns så att om ex. seglaren väger 110kg, har en 85cm bräda, 10m2 segel, är på nationell tävlingsnivå, skulle plana i ett heat med 10-15 andra deltagare som plockar ens vind tillfälligt. Är det 6m/s, eller är det 7m/s?
-
SWE 496;597244 wrote:7knop???
Det är ju vad man har i Formula som en riktlinje, men det är knappt någon tävlingsledare som kör efter det.6m/s kan man ju köra i om man har 10kvm segel och 85cm bräda
Men för att det ska funka för de flesta bör man nog köra 7m/s i medelJepp… tror det också. Brukar egentligen inte ha koll på hur mycket det blåser när jag är ute och seglar, har ingen vindmätare. Kanske man borde ändra på så man får lite bättre känsla…
Men jag är rätt säker på att 7m/s blir vindgränsen för 2010 iallafall… och den ska vara stabil åtminstone under hela startförfarandet….
-
lbj;597209 wrote:
Du tar jäkligt bra bilder asså lasse, tack igen
-
SWE 496;597211 wrote:Det kan vara bra att veta vilka klassregler som kommer att lånas in så folk har en chans att läsa på innan tävling.
Det blir antagligen bara de regler som jag beskrev ovan (10m2+85cm+60cm). Såvida ni inte tycker att vi ska begränsa längden på bom och mast 😉
SWE 496;597211 wrote:Håller med Petter om vindhastigheten, men kanske under en kortare period som kanske 10min. Det kan höja chansen till race avsevärt. Kollade lite i regler efter vindgräns, men jag hittade inte det någonstans.7m/s i medel verkar väl vara en hyfsad vindgräns. Tror ni att 6m/s är för lite, har själv dålig koll? Betänkt att det förväntas att de tyngre seglarna har 85cm bräda och 10m2 segel…
Det jag hittade var att man i PWA har rätt låg vindgräns 7 knop, se paragraf 2.2 Conditions http://www.pwaworldtour.com/uploads/media/Part_2_RACING_RULES.pdf. Det är ju grymt lite så man bli lite fundersam…
-
tobhed;597163 wrote:mm, det verkar ju troligt att det kommer att inträffa. Ska nog memorera meningen så att jag kan påminna dig om den hela 2010 Robban =)
Vad var det nu ditt segelmärke hette, kommer inte ens ihåg….Hehehe… nej… du är inte den som brukar ha problem med att komma ihåg saker!! Men med alla mina nya speed-kilo så kommer det att gå vansinnigt fort 2010… de du. Får väl bara hoppas att jag orkar masa mig ner till vattnet… 😛
Sailworks, segel som fungerar alltså… och håller… och går fort… och är jäkligt snygga…
(Tack Bjärkling för bilden)
-
SWE 496;597199 wrote:Bloggen blir nog kanon, men allt som rör klassen som regler, resultat och tävlingar borde väl läggas upp på den officiella sidan för förbundet?
Men det gör det väl? Eller ska jag fylla på?
Slalom finns längst ner i vänster kolumnen
-
SWE 496;597200 wrote:Klang..
Vilka regler kommer det att köras efter i slalomcupen? KSR och Klassregel?I huvudsak KSR med Appendix B. Samt lånar vi in lite klassregler från IFCA så som max 85cm bräda, max 10m2 segel, och max 60cm fena.
Vi kommer även använda den nya startsekvensen som SSF introducerade 2009 (samma som formula cuppen använde förra året). Det handlar mest om lite nya flaggor som tydligt visar hur många minuter som är kvar till start signal.
Vi måste också bestämma en bra regel för vindstyrka, hur mycket vind behövs innan ett heat dras igång.
-
faster;597084 wrote:Först i mål gäller, ingen framför sig.
Sant robban… men alla kan inte ha din bländande boardspeed och gippteknik, så vi behöver tyvärr lära oss var man ska ta vägen när man kört ikapp NP seglare… ska man bränna förbi på insidan, eller ska man ta ut sidan och vinka samtidigt…
-
P Malmkvist;597112 wrote:Finian vet vilka regler som gäller iaf..
Ahh… men PWA Slalom följer inte ISAFs sailing rules, det gör däremot IFCA… KSR är en översättning för oss Svenskar av ISAFs sailing rules…
Så Finan gjorde nog bara sin egen tolkning av PWA ”no rules”…
-
Ni är grymma… vilka fixare alltså!!!
-
Det är några klubbförkortningar man inte sett förrut (jag är ju rätt ny i gamet), vad står SKSI, CWC, och WCH för. Är det klubbar som kört vidare?
-
tobhed;596823 wrote:Just därför ska man inte äta och läsa surfzone samtidigt….
Hahaha… måste varit en chock janne när du insåg att du tagit en stor tugga av stortån… hahaha…
Nej vet du vad, sen alla mina små olyckor på semestrar så har jag numera alltid både våtskor och tunn våtdräkt. Det är så förbaskat lätt att skära sig eller få ett rejält skrapsår… och i saltvatten vill det inte riktigt läka utan blir bara djupare och djupare av sig själv.
Det mest optimala skulle vara ett våtdräktsstövlar som täcker nästan upp till knäet… jäkligt sexigt… speedos till detta såklart… hehehe…
-
surfan;596602 wrote:Du klang även om hon får dom kommer hon inte att köra på dom om hon inte måste.
ÅÅÅ vad bra NP är!!Hahahaha gött att höra… jag var rädd att du skulle satsa på rodden 2010 😀
-
Badjanne;596524 wrote:Sahra tog en RS 7,0 och en I-Sonic 101
När får hon sina Gaastra segel? Trodde hon redan skulle ha en bunke så att hon kan slipa lite i förväg…
Janne, fråga om hon kommer köra vidare för Starboard, kanske blir lite trångt nu när the twins har anslutit…
