klang
Forumsvar skapade
-
tobhed;593440 wrote:Ser att jag blev bortredigerad så jag röstar därför på mig själv.
Hahaha… du trillade ur direkt vid första sanitiy check… ingen programledare vågar ha med dig… du skulle ju kunna citera dem flera år efter programmets avslut…
-
ska försöka vara ute till 12… jobbar på det….
-
andersbq;593091 wrote:Lycka till Klangen!
Njaaa… personligen har jag ingen möjlighet att åka under 2010, men kanske att man ska försöka sig på att komma iväg till under 2011…
Om det är någon som är intresserad av att åka så vill jag att ni hör av er till mig.
-
Ja God jul, och gott nytt år
Mycket fin bild Thompa… hoppas vi får många sånna dagar under 2010… även om det är ett slalom år 😛
-
Gööötttt…. så nu är de azzå beställda?
Vilka NX storlekar blev det?
-
getwet;589428 wrote:Klangen, är jag helt ute och cyklar om detta förslag?
Visst skulle man kunna köra en dw bana med 4-8 i varje heat, ny start efter ca 2-4 minuter eftersom man aldrig korsar varandra i en dw. Ständigt flöde genom banan. Jag har inte tänkt så där jättemycket på detta men det var iaf en tanke, kanske finns en del problem som jag inte tänkt på. Men det skulle eliminera tiden och långa väntetider.
Problemet är väl att räkna ut poäng och vem som leder etc om det är många olika flottor. På något sätt måsta man kunna avancera till nästa flotta för att i slutet av helgen veta vem som vann tävlingen. Ju fler gånger man behöver byta flotta dessto oftare måste man stå på land och invänta poängräkning. T.ex. i en stege där varje heat är en flotta på ~8 personer.
-
styret;589100 wrote:uplägget du har på heat och flottor är väldigt likt det vi har Schlalom-cupen på haga och det funkar klockrent!
Härligt att höra 🙂
-
Möjliga bantyper:
1. Down-wind
2. 8:a med övre startboj HÖGT upp i lovart (enligt Markus R. förslag)Från SVF ser vi såklart helst att arrangören klarar av att underhålla en down-wind bana. Men om vädret är besvärligt så måste man kunna plocka fram ett alternativ såklart.
-
andersbq;588450 wrote:Japp, och proffigare starter. I år hade vi ibland typ ”någon gång inom sista minuten går starten när gröna flaggan går upp”. Så funkar det inte i stora världen. När starten går så är det på 100-delen och då kör alla redan 30 knop över linjen. Inget problem med att plana eller täckt vind. Ungefär som en formulastart fast snabbare.JFR007;589068 wrote:Jag betalar gärna rejält extra för en arrangör som kan hantera startklocka och flaggor. Ingen kritik mot det som varit men det är rena rama Grönköping att stå på ett rev i ”lite go vinkel” mot vinden och sedan resa riggarna först till kvarn när ”typ när det är en minut kvar – sen är det bara att köra”. .
Jag tror att det ni refererar till är främst starterna i Long Distance… och tanken med detta format är att det ska vara enkelt utan klocka på armen, och kanske till och med lite ”skämtsamt” att titta på för publiken. Springande start/målgång är ju ett kännetecken för Long Distance. Och så vill nog de flesta behålla LD…
Det är därför vi har satt igång SWT SLALOM inför nästa år… :)… och då sitter tutan och flaggan på sekunden…
-
Vad tror ni om följande:
En tävlingsdag är uppdelad grundomgång och final. Placeringarna i grundomgångsflottorna ger ett inträdde till någon av finalflottorna.
Jag hoppas att systemet gör att vi kan vara på vattnet hela tiden, med avbrott för matpaus och omplacering i ny flotta. Samtidigt så blir det inte helt tokskvalpigt i banan och en massa vindhål.
Exempel 1: 28st deltagare
Grundomgång
När dagen börjar delar vi in deltagarna i 2st grundomgångs-flottor om 14st personer vardera. Vi försöker sprida deltagarna efter ranking, övriga genom lottning. Dessa två flottor, låt oss kalla dem BLÅ och GUL, kör vardera 3 heat i snabb följd växelvis. Därefter är det paus på 30-60 minuter (typ lunch).Final
De 7 bästa ur vardera grundomgångsflotta (GUL och BLÅ) placeras i GULD-flottan, de andra i SILVER-flottan. Dessa flottor kör sedan vardera 3-5st heat i snabbföljd växelvis. Placeringarna i SILVER och GULD flottorna ger resultatet för den dagen.Exempel 2: 16st deltagare
Ingen grundomgång, endast final, d.v.s en final-flotta
Exempel 3: 50st deltagare
3st grundomgångsflottor 17-17-16 deltagare, och sedan 3st finalflottor 15st i GULD, 16st i SILVER och 19st i BRONS
-
SWE 496;588520 wrote:Säger det igen. Det går att köra heat om 8 eller 10st om man delar in seglarna i grupper om 4 eller 5. Detta koncept körde de på Irland och alla fick segla en jädra massa.
T ex grupp1 möter grupp2, grupp3 möter grupp4. Nästa omgång möter grupp1 grupp4 och grupp2 möter grupp3, nästa omgång möter grupp1 grupp3 och grupp2 möter grupp4.Låter spännande! Hur fungerade det praktiskt, åkte seglarna tillbaka till land för att ta reda på nästa gång de skulle köra, eller kunde man klura ut det på vattnet?
-
Härligt med all input, känns som det är många som är sugna på slalom nästa år.
Som klassansvarig kommer jag, i dialog med arrangörna, att ta fram rekommendationer. Det är inte möjligt att förutsätta att down-wind och stegar kommer att fungera vid alla deltävlingar. Mycket p.g.a. att våra tävlingar inte arrangeras på platser med garanterad vind och stabil vinkel.
Om det är en typisk ”av-på-av-på” dag så är mass-start helt klart att rekommendera. Om man vet att vinden kommer att vrida sig under dagen så är en 8:a att föredra.
Alltså, arrangören kommer såklart vilja anpassa banan och starter lite efter rådande förhållanden. SVFs rekommendation kommer vara att främst anlägga down-wind bana.
Mass-start eller stegar kan vi väl fortsätta och fundera kring… ingen panik ännu… alldeles för många dagar kvar till första tävling… urk…
Bra bra bra… fortsätt och spruta ideer och tankar…
-
andersbq;588367 wrote:Sedan det här med antal seglare per heat, desto fler heat desto svårare att hinna med alla rundorna!
Vi har inte diskuterat färdigt det här med mindre heat eller mass-start, när vi började sätta upp ramverket för Slalom så var det flesta för mass-start, som i Long Distance. Dock så har fler och fler börjat önska sig mindre startfält. Från SVFs perspektiv vill vi såklart anpassa så att det blir så likt IFCAs tävlingar som möjligt.
Erfarenheterna från LD är att om det är väldigt många i starten så är det stor sannolikhet att en del blir parkerade i vindhålen som skapas. Nackdelen med mindre start fält är är att man behöver genomföra fler heat för att få ett godkänt tävlingsresultat.
