

kneepad
Forumsvar skapade
-
Med din vikt: ca 6-10 m/s kanske beroende på vad du har för depower i kiten. Men jag var tvungen att kommentera här eftersom jag jobbat nära Los Narejos och tillbringat MÅNADER i väntan på vind -och när det väl kommer så blir det MYCKET vind – cabron viento är det. Kolla nylig tråd om du kanske ska köpa två beg istället för en ny.
Ska man kajta i Costa Blanca/Sol ska man nog kolla med denna leverantör: http://www.skysails.info/english/skysails-marine/skysails-propulsion-for-cargo-ships/operation/
¡buena suerte!
edit: PS. Seriöst så hade jag ringt Kaj på http://www.kajtech.nu/?load=kites&subcat1=2&subcat2=12 och kollat om en 15kvm S3 med deluxe-duken hade passat din vikt. Då hade du lämnat solstollarna bakom dig på stranden i lättvinden….den flyger du med som handbagage (komplett) och får plats över. Sedan en liten tubkite som komplement…the wallet is the limit….
(-och för de som tycker att det här var ett dumt råd så blåser det såhär i Los Narejos…:tongue: -
kneepad
Medlem1 juli, 2012 vid 17:44 som svar på: Vad göra av grejjerna på land när man sticker ut?Nu har jag inte TJOCKA plånboken med förstås, men har inte haft problem med skav. Det finns ju kroppsöppningar…Annars får du väl satsa på NPX Lucifer. Den är ju billigåbra med färdig ficka för prylar. Testa påsen på rygg mellan skulderblad då ?! Nånstans ska väl kroppen kunna bukta lite inåt också…???
-
kneepad
Medlem1 juli, 2012 vid 15:23 som svar på: Vad göra av grejjerna på land när man sticker ut?Vattensäker påse runt halsen innanför våtis. Finns olika storlekar typ http://iphoneguiden.se/dry-case-vattentat-iphoneipad/
Finns ”överallt”; kajakprylaffärer, mobiltelaffärer m.m.
-
Tack för svar & tips!
Fair winds!
🙂
edit 2012-06-05: hangovers installed and serviced; sjukt kul – beroendeframkallande…. -
Man kanske skulle kunna identifiera de känsliga områdena för fågellivet och häckningstider. Om man kallar de områdena för t.ex. ”fågelskyddsområden” och markerar dessa med gula skyltar med röd ram och datum så kan man ju sedan markera med grönt streck i sjökort m.m. så är ju problemet löst.
När man ändå är igång och spånar så skulle man ju kunna komma tillrätta med den ökande lastbilstrafiken på våra vägar; säg att man byggde separata vägfiler för tung trafik med gods. För att minska hjulfriktionen skulle ju de vägarna kunna förses med skenor av metall. De kunde man ju t.ex. kalla ”räls” el.dyl.
Ja, varför inte dra igång en utredning om man kunde uppfinna ett rullande ”hjul”…..
-
Om det skiter sig så har jag ett förslag: Jag har en SU2 Neuron 135×41, inte ens ett år gammal, endast små skrap.
För jag kan tänka mig en 137:a istället. Ska till Helsingborg i månadsskiftet. Om 137:an är i bra skick så kunde vi ju byta rakt av….?
(Du kan få strapsen som jag fick med – de har jag aldrig monterat så de är helt nya.)
PM:a om du känner för det. Fair winds! -
Tarifa är ju bra. Men det är långt från Alicante och det är väl läget där du undrar över…Överlag så är det meningslöst att släpa grejor till Costa Blanca eller Costa del Sol om man stannar typ en vecka. Men sen så är det ju såklart så att tar man INTE med grejor så blir det förstås vind (naturlag).
Kollar du Windguru nu på Spain-Santa Pola så är det ju inte muntert. Förslag är väl att hyra i Santa Pola om det mot förmodan blir vind. Eller kolla windguru dagen innan avfärd om det är lönt att bygga på packningen…
Lycka till!:)
http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=48840 -
Hänger oxå på! Är ledig fre-mån.
Finns det något fyrkantigt brunt hus i anslutning där man kan ta värmande fika…..he, he….
Fast min chef är på semester så vi kan ta vårt pentry i småbåtshamnen oxå… -
Öh….nu blev man ju förvillad – alltså efter att ha läst http://gusty.se/kitesurfa/kitesurfa.php
Efter att passionerat ha hållit på med mängder av sporter där segelduk rör sig genom luften så har jag förstås
lite förslag (i all ödmjukhet) till hur man skulle kunna förändra din sida.
(Länken från erolwi till nasa.gov var bra-tack. Wikipedias ”Lyftkraft” är inte dum heller.)Från början:
*Tror du skulle skippa all text i de första två styckena med plus och minus och ”extrados” och ”sugande kraft”
och allt. Vedertaget idag (se erolwis länk) är ju den enklare förklaringen att luften som möter kajtens framkant
lämnar bakkanten i annan riktning och ”rekylen” känner vi i linorna.*Stycket om ”Lite fysikaliska termer” är helt snurrigt (ursäkta…). Vad sägs om att BARA använda svenska ord till
att börja med? ”The chord” blir då korda, ”The drag” blir då motstånd – då blir det lättare eftersom du längre ned använder
”drag” i den svenska betydelsen ”drag”. ”Aspect ratio”= sidoförhållandet. ”den aerodynamiska kraften” blir ett konstigt påhittat begrepp eftersom de flesta krafter
du pratar om är aerodynamiska. För den här målgruppen kanske man skulle kalla det ”kraften i kajtlinorna”?
”draget motverkar lyftet” i din text blir alltså jättekonstigt att förstå…*Tror alltså det bara blir krångligt med för mycket pilar och formler för det stämmer ju inte heller som pelle surf
påpekar. Kajtduken är ingen dubbelprofil (frånsett foilarna då). Åsså har du inducerat motstånd som ÖKAR vid lägre lufthastighet och
parasitmotstånd (http://www2.mech.kth.se/~ori/3-teori-aerodynamik.pdf) som MINSKAR vid lägre lufthastighet..Samma fabrikant har ju
olika geometrier (utformning) på olika kajtstorlekar och geometrin ändras (inte bara anfallsvinkeln) när du skotar. C-kajt har andra egenskaper än bow vid samma kvm.
– tycker det bara blir dumt med gammal flygplansteori…Så det jag skulle ha velat ha som ”teori” och start på en kajtkarriär är väl mer användbara och viktiga grejor;
*front- och backstall måste ju förklaras förstås
*vad händer (och varför) med kajten när du kör, har kajten lågt och drar/släpper bommen?
*när jag ligger och ska vattenstarta med kajten kl 12 precis när jag pillar i fötterna. Blir den mer stabil om jag skotar lite?- varför?För t.ex. de två sista spörsmålen kommer ju upp ibland som trådar med frågetecken….
I all välmening….Lycka till!! – det är f-n inte lätt.
Du får väl dra en I. Stenmark:
”Hä svårt å förklar’ för den som int’ begrip”
:smirk: -
deaz;678658 wrote:Västkusten är ju tyvärr lite klippig och lurig för just kite.
Ja, det ä dä. Fast du kan ju besöka Uddevalla ändå – beroende på hur kräsen du är…:smile:
http://www.haggstrom.nu/kite/ -
Få höra nudå…är det det här man ska satsa på till nästa år typ.
(Själv sitter jag fast i skiten i Costa Blanca en vecka till – alltså jobbar här – offshore vind fast man tycker ju att man skulle se NÅGONTING (kite) i luften mellan Santa Pola och Alcazeres för nu är det ju tom så att en vanlig tolva hade funkat – men icke något – alls. Var inte lönt att pröjsa Ryan för sportbagage trodde jag fast nu ångrar jag. Skulle haft Speed3 19 i Mar Menor…)
-
Quote:Det kanske inte är så ofta någon ringer till dig
och säger ”Tjaa!! Har du några flysurfer på lager? . Fast det var ju precis det jag gjorde…
Nu har jag satt ett BMW-märke på Skodan; tyskt=bra
Och Flysurferbagen är täckt med ett stort fett ”BEN WILSON SURF AUSTRALIA”- tygmärke; tyskt=inte bra.
Problem solved:smile:
-
Välkommen till sporten Filip!
Det här är det ”vassaste” forumet och ditt inlägg kanske hade passat bättre på Kitesurfing>4 dummies.
(Det hindrar ju inte speciellt skåningarna ifrån att passa session-info till varann här kitesurfing>session finns ju).)Kommentarer:
1. Om du vill ha vind måste du mentalt överföra till högre makt – ”jag jobbar idag och kan inte åka ut…”. Det är då du får väder. Sen finns det andra tricks – vet inte i hur många länder och hur många år och lägereldar vi dansat vinddanser – men det sämsta du kan göra är att förbereda och planera…2. Skit i Rolands kommentar – jag har hållit på i 6 år med den här sporten och tiotals år som instruktör på att hänga under segelduk – såna som han finns överallt och efter ett tag kommer du att t.o.m. att söka upp hans inlägg – för det är kul och han behövs (lik förbannat kommer han att kasta skit på mitt inlägg-varsåsäker…).
3. Det som drog igång mig på den här tråden var egentligen Rolands kommentar ”Filippa”. Jag kan ju ha feltolkat – men menar Roland att det är något negativt – är ”tjejnamn” fel på nägot sätt? När jag var instruktör (hängflyg) hade man fördomen att vältränade killar fixade detta lätt. Alltid blev man förvånad när spensliga tjejer bara plockade upp grejerna å drog iväg. Obs att vi utbildade +100 elever från fjälljägarna (K4) i Arvidsjaur till dåvarande cert och jämförelsevis var de inte bättre än tjejerna som vi ubildade. (förresten ni som är kajtinstruktörer- vi hade nästan precis en av sju utbildade som ”gick vidare”; köpte grejer och fortsatte – är det samma i kajt?)
🙂
http://www.haggstrom.nu/kite/ -
Jag satt en hel höst uppe i Mar Menor söder om Torrevieja på stranden. ALL ledig tid- solstol, kite och bok och väntade på vind. Fick man vind i två dagar av sju så var det bra. Men så kan det förstås blåsa till ibland…
Enligt http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=48789 så blir det inte medelvind över 5 m/s närmsta veckan och ungefär så känner jag igen det. Rakt av så skulle jag ta Speed3 21:an (som handbagage) och tro på lättvind. Men det här tipset kan jag nog få fan för….
Kolla Windguru innan flighten….?P.S. Min Kiteguide enl. bilden är inte den allra bästa- fast det är på de spotsen Windguru mäter. Kanske finns det bättre spots?
Kolla runt med Google Earth Street View går bra…
D.S. -
Hej Kaj!
Jag har varit ganska mycket i de krokarna. På senare tid jobbat och kitat längre NE kring Torrevieja.
Fattar att det inte är läge att ta familjen till Tarifa kanske….det är ”bara” 10 mil bra väg annars – Tarifa behöver väl ingen kommentar…
Solkusten och Costa Blanca är ju inget förstaval för en ren kitevecka men det är ju tur att du kan packa din största Speed trea…i en fejkad golfbag kanske. Fast det är lurigt med de där Levante och Poniente-vindarna…
Kanske http://www.haggstrom.nu/kite/kite_marbella.jpg kan vara till NÅGON hjälp – där verkar väl San Pedro eller Los Monteros ligga nära.
Hoppas någon ger dig bättre och förstahandsinformation.
Ha det gött på semestern!!:smile: