Forumsvar skapade

Sida 4 av 6
  • knodden

    Medlem
    26 april, 2008 vid 14:02 som svar på: Icke surf relaterat ämne – Armhävningar som straff?

    Naturligtvis är tvång inget förstahandsval.

    I en perfekt värld uppför sig alla exemplariskt, men i verkligheten är det ju inte så alla gånger.

    Som med alla straff så är tanken att det skall tvinga till eftertanke (både för den straffade och andra potentiella ”brottslingar”) innan man gör nästa överträdelse.

  • knodden

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:15 som svar på: Icke surf relaterat ämne – Armhävningar som straff?

    Jag tycker man borde tvinga ut alla ”uppnosiga” elever på en straffkommendering på windsurfingbräda!

    Då skulle vi inte ha några problem med återväxten inom vår sport!!

  • knodden

    Medlem
    25 april, 2008 vid 23:02 som svar på: Kompass i bilen?

    De där inbyggda bil-kompasserna ger jag inte mycket för.

    Beställde en till nya ”rishögen” utan att kolla vad det var innan – den kostade ju bara nå´n hundring extra, tänkte jag (varför fattade man inte att kvalitén blir därefter??).

    Denna manick visar endast 4 väderstreck – digitalt dessutom (N, E, S & W). Det känns ju finfint att göra en 45-gradare utan att riktningen ändras alls!!!!!!

    Det vore ju f-n bättre att ha med sig soluret eller sextanten (inte frugan alltså!!) på motorhuven…

    Men å andra sidan har vi ju aldrig sol i Sverige – tänkte inte på det…:crazy:

  • knodden

    Medlem
    25 april, 2008 vid 22:38 som svar på: Snabb fråga ang. torrdräkt?

    Jag tycker definitivt Du ska avstå från att köpa dräkt med inbyggd huva.

    Med separat huv-underväst samt dräkt utan huva köper Du ju så att säga faktiskt 3 separata ”dräkter”: Om det är varmt så strunta i västen; Om det är kallt så ta på västen; Om det är j-ligt kallt så ta på västen och fäll upp huvan.

    Jag köpte detta senast och är helnöjd.

    Dessutom får Du då som andra redan nämnt en mycket mer följsam huva (1-2 mm i enkelneopren).

    Generellt sett anser jag att enkelneopren är att föredra, men det finns nya dräkter som har dubbelneopren men som är lika varma som enkelneopren. Detta har man åstadkommit genom att dels försegla de annars vattengenomströmbara sömmarna, dels genom att använda sig av ett yttertyg som inte drar åt sig vatten.

    Du kan ju skicka mig ett PM om Du vill att jag utvecklar resonemanget ytterligare.

  • knodden

    Medlem
    22 april, 2008 vid 21:14 som svar på: mastförlängare

    Det är måhända en utopisk tanke Du bär på?!

    Min erfarenhet är att med långa förlängare (över 30 cm) tenderar masten att bli som en telefonstolpe – och inte bara allra längst ner vid mastfoten, utan givetvis så långt upp som förlängaren når.

    Sak samma torde det bli med en mast-skarv till, som bara är 60 cm.

    Då får man ingen ”harmonisk” och jämn mastkurva, vilket allt som oftast innebär problem med segeltrimmet – om man inte har ett segel som är specialsytt till just den riggen förstås.

  • knodden

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:51 som svar på: Tre teknikfrågor!
    MickeÖ;459773 wrote:
    Tjena här fins ett intressant inlägg om det som ni berör i den här tråden.
    http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1945
    Jag tror att när ni har läst det inlägget från Martin och övriga så får ni en god bild av hur det funkar.
    Mvh.
    MickeÖ SWE-707

    Instämmer!

    Intressant att läsa ”storfräsarnas” resonemang om segeltrim – tack för den länken!

    Att kunna trimma seglet mycket är tydligen viktigt oxå för de allra bästa!!!

  • knodden

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:35 som svar på: Tre teknikfrågor!
    Rasmus_W;459655 wrote:
    En sak till när det gäller ”tokdra”: Det skapar twist och i många fall vill man ha massor av den varan. Extremfallet är på djup slör i relativt svag vind, då kan det hända att man seglar fortare än vinden, så då måste seglet skotas som på kryss, med bommen ungefär över brädans mittlinje. Uppe vid masttoppen blåser det däremot mer, så däruppe är den skenbara vinden snarare slör eller halvvind och tack vare att man har massor av twist så blir seglet rätt skotat där med.

    Håller med dig om att detta kan bli effekten, men när nedhalet dras hårt så kan det också få en bi-effekt man egentligen inte vill åt: ”Slappare” akterlik.

    Om akterliket blir för slappt, så spelar det inte så stor roll att seglet twistar ut längst upp – tvärtom försvinner kraften helt och hållet när vinden blåser ur seglet ”framifrån och bak” alltför fort.

  • knodden

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:24 som svar på: Tre teknikfrågor!
    Rasmus_W;459655 wrote:
    Sen Knodden, så tycker jag att ditt resonemang om att trimma om till rätt stor del bygger på båtsegling, där det är enkelt att när som helst trimma om genom att dra i nån lina. När jag vindsurfar vill jag inte gärna ändra annat än uthalet, och helst inte heller det. Jag vill ha ett segel som trimmar om sig självt efter förhållandena. Det gör nästan alla vindsurfingsegel men väldigt få båtsegel.

    Jag hajar vad du menar här, men som du vet är det ju ganska ”inne” med justerbart uthal och nedhal – till och med ”dubbelkommando”.

    Dessa påfund har man hämtat från jollesegling där det är en förutsättning för att kunna segla optimalt i alla väder – Mycket på grund av att det bara är tillåtet att mäta in ett segel (i tävling alltså). Vi surfare har ju oftast inte riktigt det problemet, men man kan ändå använda sig av tekniken för att ”bredda” seglets register.

    Det finns mig veterligen inga segel alls som ”trimmar om sig själva”, utan de fungerar bäst i en viss vindstyrka om man inte manuellt trimmar om. Okej det funkar kanske, men med konstig balans etc som följd, vilket leder till lägre fart eller att man blir trött i onödan.

    Min uppfattning är att det idag är mycket vanligt att windsurfingseglen dras alltför hårt, vilket visserligen gör att seglet är slätt och fint oavsett vindstyrka (=seglet trimmar sig självt). Men detta gör också att man får för lite kraft i underkant av seglets register, vilket i sin tur medför att man går långsamt eller inte ens kommer upp i planing. Vad gör man då? Jo byter segel så klart!!

    I det läget är det bra att istället vara stolt ägare av ett (eller flera) segel som faktiskt är riktigt trimbara och som man kan få att fungera bra i ett ganska brett vindspektra.

  • knodden

    Medlem
    20 april, 2008 vid 15:37 som svar på: Vilken joint är den bästa?

    Den som man nyss rökt??

  • knodden

    Medlem
    20 april, 2008 vid 12:03 som svar på: Vem fan har

    Jag tror vi alla tänker för ”smått” här. Vi borde tänka ”stort” och fundera över var vinden tagit vägen istället.

    Kan inte andersbq ta och fråga sin ”väderguru” vart f-n han skickade vinden.

    För om det är slut på luft här så måste den väl ”poppat upp” nå´n annanstans?

    Ett annat alternativ kan ju vara att samla ihop alla surfare på ett o samma ställe o sen kollektivt tänka ”låga” tankar. Då borde vi kunna skapa ett lokalt litet lågtryck som genererar lite skön vind?!

    Fram med surfbussen och iväg!!!

  • knodden

    Medlem
    19 april, 2008 vid 23:33 som svar på: Tre teknikfrågor!

    Som gammal jolleseglare tror jag att jag kan ge lite ”inputs” i fallet…

    Att stänga till gapet mellan brädan och seglet tror jag inte har någon ”direkt” påverkan på hastigheten man får ut i åkningen.

    Rent fysikaliskt är det ju så (i normalfallet) att det blåser mer ju högre upp man kommer, och mer vind ger ju oftast mer fart. Så kanske skulle det gå fortare om man riggade på en 7 meters mast?

    Nej, jag tror detta mer handlar om en ”indirekt” positiv påverkan av att stänga till nedåt – hävstångseffekten – med seglet längre ned, får man ju naturligt ”greppet” om seglet via bommen högre upp, vilket skapar en bättre motvikt och därmed bättre fart.

    Vad gäller hårt draget nedhal (jämfört med löst dito) kan man säga följande: 1) Seglet twistar ut mer åt lä i toppen. 2) Akterliket blir ”lösare”. 3) Seglets buk flyttas framåt.

    Respektive effekt av detta blir i tur och ordning att: 1) Seglet blir mer förlåtande och anpassningsbart – i vindhål snärtar seglet tillbaka in mot lovart, vilket bibehåller farten – i vindbyarna twistar det ut igen och ger mindre tryck, vilket gör att seglet upplevs mindre än det verkligen är – precis som man vill. 2) Seglet tappar ”power” vilket kanske är vad man vill – istället för att byta till mindre segel. 3) Detta ger enkelt uttryckt en bättre balans, eftersom högre vindhastighet automatiskt förskjuter tryckcentrum bakåt i seglet – något som man alltså kompenserar genom att flytta buken (som skapar ”power”) framåt.

    Uthalet har en mer enkelt förklarad effekt – ju mer draget desto plattare segel och desto mindre ”power”. Alltså kan man justera seglets ”power” relativt ”balansneutralt” genom att öka eller minska uthals-spänningen.

    Nedhals-spänningen påverkar däremot balansen i riggen oerhört mycket – vilket ofta är vad man vill uppnå. Känner man exempelvis att brädan är lovgirig så drar man mer i nedhalet – eller flyttar mastfoten framåt.

    Finns det nå´t mer matnyttigt att säga om riggspänning? – Jovisst ja – ju mer man drar desto långsammare går det!!! – Allt enligt resonemanget ovan. Att dra mycket i ett segel kan bara ha 2 motiv: 1) Det är för mycket vind för seglet med dess nuvarande trim eller 2) seglet är helt enkelt sytt (designat) för att ha en viss (stenhård) spänning.

    Vad gäller anledning 2 är jag rent generellt väldigt kritisk till dagens segeldesigners. Vanligt är att seglen måste ”tokdras” för att funka. Detta får som effekt att man som surfare måste ha en väldigt bred (och därmed dyr) ”segelgarderob” för att klara sig – med ett spann på kanske 0,5 kvm mellan seglen? Dessutom ger ju detta mycket tid på stranden och lite tid på vattnet!!

    Jämför detta med exempelvis jollesegling där man alltid har ett och samma segel som man kör med i vått och torrt! (Naturligtvis inte heller optimalt, men en motpol till vad vi håller på med inom windsurfingen!)

    Ett tips: se till att köpa och köra med segel som går att trimma olika allt efter att förhållandena ändras – dessa segel finns faktiskt, men är inget som jag tycker de stora ”surf-shoparna” marknadsför så där väldigt flitigt…

    När man kommer till skotning av seglet tycker jag det är viktigt att hålla i minne att alltid försöka skota in så lite det går, utan att förlora draget. Om man jämför dagens surfsegel med vanliga dacronsegel (som man ofta har på segelbåtar), så har vi bra mycket svårare att kunna skota optimalt än de har. Dacronsegel skotar man helt enkelt in mer när man märker att de börjar ”bubbla” eller ”fladdra” i framkant.

    Strävan är alltid att skota seglet vinkelrätt mot vinden, vilket dock bara går på slör och läns. På kryss skotar man så mycket det går utan att tappa fart – överskotar man så stannar brädan upp och man trycks mer i sidled än rakt fram. Det är på kryss alltid frågan om en slags ”trade off” mellan att ta bra höjd och att gå fort. Vilket som är optimalt är högst individuellt från seglare till seglare – en del gillar speed och en del vill gå högt. Även våg-förhållandena påverkar – hög jobbig sjö (fet-chop) gör generellt fart bättre än att ”pina” sig för högt – platt vatten gör höjdtaging relativt mer lönsam.

    En sak till bara – att exempelvis Martin van Meur ser ut att ”överskota” en del är nog inte riktigt vad det ser ut som. Tänk på att höga hastigheter (snabbare än vi vanliga dödliga fixar?) i sig ger en relativt sett brantare anfallsvinkel mellan seglet och vinden – fartvindseffekten. Även om man slörar med den verkliga vinden in snett bakifrån, så gör hög fart att vinden upplevs komma in mer från sidan – och därmed måste man helt enkelt skota in mer. Väl uppe i hög fart kommer trycket att minska radikalt mellan vindbyarna och då krävs också ett mer inskotat segel för att man skall hålla ett visst tryck (och fart) uppe så länge som möjligt.

    På en av bilderna ovan ser man att Martin faller av från vinden i en båge, och då är det analogt med resonemanget ovan logiskt att han en kort stund skotar in seglet lite extra.

    Fy f-n vad teoretiskt det här blev, men jag hoppas i alla fall det kan ge något för någon av er… :crazy:

  • knodden

    Medlem
    17 april, 2008 vid 22:13 som svar på: longboard-windsurfing is yoga!

    Hoppla!

    Nu blev man lite småsugen på sin gamla Tiga Fun Cup från -84 – kan man renovera upp den månntro??

    Denna fina ”Longboard” plåtade jag i Grekland förra året.

    Observera framförallt den fina, ”råa” skarven och den öppna akterspegeln!!:tongue:

    Ägaren hade uppenbarligen behållt farkosten i havet under hela vintern (och minst 15 vintrar till dessförinnan). Det var nog för att klara detta den var försedd med såväl förlig som akterlig dragg!!

    Nä, det får nog bli en nyare variant om man ska ta upp longboarding igen – Seal ser ju helcool ut förstås!

  • knodden

    Medlem
    17 april, 2008 vid 20:30 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

    Sega vågor? – Surf i Jello alltså!

    Apropå segt – Kallt vatten är faktiskt trögare än varmt!

    Tidigt på våren innan vattentemperaturen kommit upp ordentligt är det generellt mindre vågor än när temperaturen stigit en bit – detta givet förstås samma förhållanden i övrigt.

    Ja – jag vet att denna info inte ens var i utkanten av ämnet, men ändå!

  • knodden

    Medlem
    17 april, 2008 vid 18:17 som svar på: Vindsäkert spot med plattvatten?

    Är inte säker på det, men det finns en hel del hotell, bungalows mm alldeles bakom strandremsan. Googla lite så får Du se!

    Tips: Boka tidigt om Du vill hitta bra priser på bra boenden – detta är ett riktigt Surf-mecka, så det är bra tryck på rumssidan maj-september.

    Om Du pratar med gänget på Club Vass och bjussar på en Coca Cola eller två, så får Du kanske förvara grejerna inlåsta i deras jättebur över natten!

  • knodden

    Medlem
    17 april, 2008 vid 15:43 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

    Jag tror det är brädan som är på tvären!

    Oxå mycket nydanande med den ljusa nåtade ”touchen” – lite segelskepps-känsla över det hela!

    Träfenor – hmmm?!

Sida 4 av 6
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications