 
						 
			knodden
Forumsvar skapade
- 
Tänkte kasta in en upplysning: Det är ju inte bara längden på själva tampen som avgör hur långt ut från bommen man hamnar – detta påverkas självklart även av avståndet mellan fästpunkterna! Själv kör jag sedan några år alltid med 30″ tampar, men varierar avståndet mellan ändarna en hel del, bl a beroende på vindstyrka och hur byigt det är. Vid stabila och lite lättare vind drar jag isär fästpunkterna och får en ”kort” tamp – perfekt för tidig planing mm! Vid byigare och/eller hårdare väder drar jag ihop tamp-ändarna och skapar en lång och mer förlåtande tamp – perfekt när jag behöver bättre marginaler att spela med!:cool2: 
- 
En bra weed-fena är inte alls sämre på allt utom att jaga bort ogräs! Den ger ett riktigt bra fäste i vattnet (spin-out-fri!) utan att man upplever den där ”fenplaningskänslan”, dvs att brädan vill ställa sig på högkant. Detta beror på att fenans djup inte står i proportion till dess verkliga längd. En vanlig rak fena har ju sitt längdmått = djupet, men så är det inte med en weed-fena! Men det är klart – svängegenskaperna drabbas negativt en del – det erkänner jag! 
- 
dr Masse;458363 wrote:Japp, de påstår det. Men jag har aldrig upplevt problem väl på plats när man förklarar att man delat upp sin utrustning i två kollin (en med bräda, en med segel) för att ”det skall bli lättare att lyfta för bagagepersonalen”. Snarare tvärtom, faktiskt.Jag flög med Apollo förra våren, och då hade jag och incheckningspersonalen på Arlanda en intressant diskussion. Jag hade två bagar – den ena med 2 master, 2 segel, 2 bommar samt 1 bräda. Den andra hade jag bara 1 bräda i (trång väska!). Jag fick ett udda och konstigt pris (som jag inte hade räknat med) för alltihop av tjejen i incheckningen. Hon såg att jag tvekade och berättade att det var ett pris för windsurfingutrustningen – den stora bagen – och ett annat för vågsurfpaketet! Va nu – diskriminering? försökte jag. Ja så éré sa hon – utan annat än bräda i packen så blire´ mycke´ billigare – Oavsett om det är en windsurfing- eller vågsurfingbräda! Detta var en nyhet för mej – tydligen berodde det på försäkringsbestämmelser och inte på bagagets vikt! Men det blev ju en del billigare i slutänden, så jag ville inte klaga för mycket på tjejen! Alltså gör man rätt i att dela upp grejerna på det viset om det finns möjlighet – åtminstone hos Apollo (Novair). 
- 
knoddenMedlem15 april, 2008 vid 21:54 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Mats_O;458679 wrote:Så här kul är det med SUP idag, jag och Ola H för några veckor sedan.Ser gôtt ut – även om det saknas något….. Segel!!! 😀 
- 
knoddenMedlem15 april, 2008 vid 18:18 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Mats_O;458353 wrote:Vari menar du att likheten mellan en SUP och 80-talets Windsurfer och Windglider ligger? En SUP är ju en stor surfbräda (utan segel) som man paddlar med paddel istället för med händerna, och en Windsurfer var väl ändå en tidig windsurfingbräda. Förstår inte liknelsen. Kanske testade du att surfa vågor med paddel, utan segel, på din Windglider. Då skulle jag rekommendera dig att testa en modern SUP, det lär vara milsvid skillnad i surfegenskaper mellan dessa. Kanonkul är det iallafall tycker jag, och skiter i om det är en fluga eller inte.Vad gäller twinsens vara eller icke vara så är mitt tips, testa om du har möjlighet, mig hjälpte det enormt i framförallt toppsvängen. Riktigt skojigt, sen skiter jag blankt i om det är en trend, ett säljknep aller annat, och jag struntar egentligen också i vad Kauli säger, då min segling är ljusår från hans. Mina tankar runt twin-fin, och SUP, baserar jag till 100% på egna tester. Det blir roligast då. Vi testade faktiskt just detta när det inte blåste nog mycket – att paddla brädorna med lång paddel alltså – en del av oss hade ”singelpaddel” och en del ”dubbelpaddel”. Men det var inte något som riktigt slog igenom kan man säga – det blev mer vattenskidor som gällde när vinden inte riktigt ville blåsa i. 😉 I övrigt tycker jag Ditt resonemang är helt rätt – Att tänka självständigt och hoppa på det som känns vettigt för mig själv när jag väl skall göra mina investeringar! 
- 
knoddenMedlem15 april, 2008 vid 18:09 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Rasmus_W;458554 wrote:Sen kan man säga att man hur som haver inte vänder sig till ”alla användare” när man tillverkar en 70 liters vågbrädaHåller med om detta – speciellt inte om man som jag väger 85 kg!!:wink: Men även här har jag invändningar till Ditt resonemang! Gå in på någon tillverkares hemsida och titta så får Du se! De vill sälja brädor med Twin (eller liknande) från 60 liter och upp till (åtminstone som jag hört) 127 liter!! Vad har man för nytta av Twin på den större varianten? Kanske någon här som har en idé, men jag har inte klarat att klura ut det än i alla fall. Därför känns det som om det är (minst) lika viktigt för tillverkare/försäljare att kränga riktiga nyheter som att kränga ”nyheter”. 
- 
knoddenMedlem15 april, 2008 vid 17:49 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Rasmus_W;458554 wrote:Sen tycker jag att snacket om att ”det där har redan provats” är lite fult. Jag kände just på min gamla CLS från -88 och trots att den antagligen har sådär 10-15 liter mindre volym än min freewave 86 så väger den minst ett kilo mer än freewaven, kanske två. Om nån skulle få för sig att nytillverka t.ex. F2 Śunset slalom, Mistral Hookipa eller Windsurfer original och låta Cobra göra jobbet, så skulle vikten bli drastiskt lägre (i fallet original-windsurfer antagligen en halvering) och det ensamt skulle ge väsentligt annorlunda egenskaper. Att man sen inte nytillverkar gamla 80-tals-twinnar utan sätter två fenor anno 2008 på en shape av årets modell är en annan sak.Jag håller med Dig om att det skulle vara intressant att se gamla brädor men i ny ”kostym”!!:cool2: Men jag är inte ute efter just den vinklingen, utan själva fenomenet Twin – oavsett tidsepok. Som en del andra ”experter” sagt tidigare i denna tråd, så är det för det stora flertalet som seglar i Sverige troligen ingen fördel med Twin (eller varianter av detta!). De allra flesta av oss känner förmodligen ingen skillnad överhuvudtaget – beroende på att vi inte seglar i de förhållanden som Twin är avsett att användas i, samt att vi inte befinner oss på den kapacitetsnivån. Större skillnad gör troligen brädans bottenform, scoop, fentrim, mm. 
- 
knoddenMedlem15 april, 2008 vid 17:40 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Rasmus_W;458554 wrote:Jag tycker det här låter som att du tycker at nya koncept i princip är bra, men att ingen bör vara först med dem.Jag menar att man som ”användare” alltid skall ta sig en funderare när man tittar i årets nyhetskatalog. Tillverkarna vill sälja nyheter – det är deras jobb. Ibland är ”nyheterna” bara en hårsmån från förra årets modell och ibland är ”nyheterna” = revolution. Har man inte obegränsat med pengar, så är det nyttigt att ta sig en objektiv ”tänkpaus” om den nyhet man just står framför och betraktar är det förra eller det senare – Detta menat som ett tips – i all välmening!! De allra flesta surfare som hållit på ett tag har troligen för mycket grejer i sin garderob, inte tvärtom. Ibland kan det bli lite väl mycket materialsport – och för lite tid på vattnet. 
- 
Det är en bra idé att inte dra åt alltför hårt från början! Själv drar jag sällan uthalet sådär jättehårt, så då blir det inga problems att ändra bomhöjd. För visst trimmar man om ute på vattnet. Även nedhal funkar om man gör en pålsteks-ögla i änden av linan och krokar i den i sel-kroken. Håll emot med knän eller fot/fötter mot mastfoten och spänn åt! 
- 
knoddenMedlem13 april, 2008 vid 20:37 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?dude;458171 wrote:Så talar en sann pessimist – eller rättare sagt, någon som är bränd av gamla erfarenheter.Man skulle alternativt snarare kunna säga att Starboard är en föregångare. (Ta till exempel Starboards Evo som började trenden med snävare svängar på vågen. Tänka sig är det nog den trenden som lett till flerfenakoncepten idag. Inte då – Jag är en boren optimist – har till och med seglat den klassen! 😉 Bränd av gamla erfarenheter är jag inte heller – men till skillnad från vissa andra en aning rutinerad när det gäller att sålla bland varje säsongs nyheter. Jag menar att innan en nyhet blir etablerad och slår igenom på bredden så är det bara en fluga, som möjligen passar ett fåtal experter eller bara i vissa förhållanden. Om flugan lever vidare och utvecklas – som exempelvis Wide Board-konceptet för några år sedan – då är det dax att hoppa på för det stora flertalet användare. Vad som verkar hända nu med Twin, är att man från tillverkarnas/försäljarnas sida rekommenderar det till i stort sett alla användare – i alla förhållanden. Då anser jag att vi hamnat en aning snett. Twin är som nämnts tidigare ingen nyhet – jag minns att jag såg bilder i surftidningar på tidigt 80-tal, där storfräsarna på Hawaii körde på ”Twin” eller ”Mittfena + Thrusters” i extrema vågförhållanden – på assymetriska brädor förstås. Men det var just det: Konceptet passade i de förhållandena – inte för vanlig enkel Free-Ride som de flesta av oss körde/kör i Sverige. Vad gäller Starboard som föregångare, så håller jag givetvis med. Men – de går ibland ett par steg för långt. Och måste backa tillbaka igen. Precis som de flesta andra företag är de ute efter att göra oss kunder nöjda. Men de måste också löpande leverera nyheter så att vi kommer tillbaka igen och igen och igen – och spenderar pengar. Annars går deras verksamhet inte ihop. Det är här min poäng ligger: För oss konsumenter (=fattiga surfare?) gäller det att då vara lite kritiska och ifrågasättande och inte i alla lägen svälja betet för fort. Detta givet att man har en ändlig summa pengar förstås. Annars är det väl bara att öppna plånboken och köpa en bräda av varje sort ?!:smirk: 
- 
_Frippe_;458106 wrote:Det är nog en bra idé att förstärka vadderingen även om man köper ”en riktigt bra surfbag för max 900 pix” (varför får den inte kosta mer än 900 förresten :-).Han verkade vara lite småsnål tyckte jag, så 900 är kanske hans gräns??!! 😉 Det är lite svårt att se på bilden om Gun-bagen är rätt för dina behov. Om man vill packa ”Allt-I-Ett” är det viktigt att bagen har lite extra volym mot mitten (ungefär som en BH…). Annars blir det trångt att få plats med segel, bom, mast och bräda. Personligen anser jag att du ska försöka packa precis allt i en bag (det är väl en smaksak kanske). Och som Davo sade tidigare: Dela på seglen så att de är med och dämpar. Då kan du nog i princip skippa bubbelplasten och liggunderlaget. Kolla slutligen noga att brädans alla kanter har ett bra skydd. Det är där det är svårast att få till ett 100%-igt skydd. 
- 
@Koste 308325 wrote: Sista minutensajter: Bra flyg till bl a Aten hittar man på: http://booking.vikingairlines.com/showIndexPage.do Flyg och paketresor till en del vanliga och udda resmål finns på: http://www.airtours.se/ 
- 
pure;457945 wrote:Har lite frågor angående hur man packar brädan och sina prylar för att fraktas med flyg. Har sökt en del på forumet och hittat några svar men en del av frågorna är ju färskvara så jag ställer dom igen.- Hur många kollin bör man ha. ex en bag för allt lr brädan för sig osv..
- Vilket emballage är bäst.. liggunderlag,bubbelplast mm..
- Hur många kg brukar skiten få väga? (skall eventuellt åka med Spanair om nån har exakta siffror)
- Hur mycket får man med sig? Tänkte mig 2 master,1bräda,3segel,1-2bommar
- Finns det några specifika bagar som är bra? Vill helst köpa billigare och vadera själv..
- Kan man rulla ihop seglen tillsammans eller var för sig? tex 3 segel i en rulle..
- Övriga tips för att transportera allt med flyg?
 Behöver inte svar på allt men om nån har något att bidra med så vore det fint.. Nu får du inte bli ”dumsnål” tycker jag. Köp en riktigt bra surfbag för max 900 pix, och så är du av med alla problemen i ett nafs. Där kan du packa ner hela skiten om du inte köper en alltför trång bag. Bagen får inte vara för tunn heller, utan satsa på riktig kvalitet så kan du släppa denna fråga en gång för alla och fokusera på surfingen istället! Satsa på en enda bag om det är möjligt, så slipper du konka runt på alltför många olika väskor på flyplatserna. 
- 
@Oregistrerad 458085 wrote: Maui A Platform (MAUIPLTF) i Nya Zeeland har i November en medelhastighet på nästan 20m/s =). Vid närmare undersökning såg jag att det var en plattform mitt ute i havet typ rakt utanför Opunake. 
 Någon som vet om det är surfbart i området?Nej, men kan du tänka dig en plattform, så ligger väl nån av oljeriggarna i Nordsjön lite närmare till? Där blåser det utav bara f-n under stora delar av året!! 
- 
Grattis! Hade en liknande upplevelse för några år sedan när vi flög till Grekland. Flög från Landvetter till Preveza. När vi kom fram var grejerna borta! Försökte på svenska/engelska/tyska/italienska/swahili/grekiska mm göra en anmälan på flygplatsen. ”Take it easy, Sir – No Problem” sa de till oss när vi skrek i falsett att grejerna måste fram nu!! ”The baggage will come tomorrow from Athens with Olympic Air Lines” – Tjena mittbena… 3 veckor senare när vi nästan skulle åka hem ringde en trevlig tjänsteman från Landvetter och meddelade att våra prylar råkat hamna på….. Heathrow!!!!! Då fattade man varför det tagit sån tid att få fram skiten igen! ”Vill Ni att vi skickar ner grejerna till Grekland?” frågade tjänstemannen. Men nej, vi tackade inte ja till det erbjudandet! Fördelen med detta var att transporten av prylar var mycket enklare än vanligt – när vi kom till Landvetter var det bara att hämta ut väskorna och åka hem & packa upp. Inget slitage heller – hehe!! 

 
								
