koa
Forumsvar skapade
-
Garanti behövs bara till brädor som är tveksamt hållbara som PB, en custom ägare vet oftast om att de är lite ömtåligare. Men segla stenhårt håller de för om brädan är av ett ”bra” märke.
Och det är känslan att segla en Custom och känslan under fötterna som vi pratar om…efter 4 custom kanske du har upplevt det
-
färgladare får det bli i vintermörkret!

Jason Prior träffar läppen så neonfärgerna ryker…
Man blir ju glad
-
Custombrädor är oftast starkare när det gäller segling och tex plattlandningar än produktionsbädor.
Custombrädor har däremot inte det tunga spackel lagret som produktionsbrädorna har som ytskickt ,
vilket gör produktionbrädorna tyngre men hållbarare mot repor och slarvig hantering på land där ofta
brädorna går sönder.Precis som måste vara lite försiktig med en F1-bil, som också är gjord för att köra på det yttersta.
Så måste man vara lite försiktig på en stenstrand med en custom.
Däremot är en produktionsbräda mer byggd för att hålla för diverse repor och slag som oftast uppkommer på land,
mer som en hållbar Volvo.Men å andra sidan så är det det som Uffe / ”CLS” i Varberg livnär sig på nu är reparationer av produktionbrädor.
Så det är mycket hur klantigt vi seglar med grejorna …en plattlandning kan vi ju alla få till rätt bra
Så de håller tyvärr inte bättre än en custom i tex en plattlandning.
Custom brädorna har oftast rikligt med exotiska matrial som kevlar och carbonväv.Sen när vi börjar prata om riktig segling som brädorna är gjorda för, så är det en väldig skillnad på respons och styvhet under fötterna. Utan sladdriga geléklumpar under fötterna som produktionbrädesföretagen tagit fram för att bla inte få för många reklamationer.
Framförallt: om du har en custombräda så har den säkert en tidlös airbrush så din bräda inte känns ”ute” efter en säsong.
Om du har en ett år gammal prodktionsbräda med ”fel och gamla” plast dekaler känns det kanske som att du borde uppgradera till
en ny dyr leksak ( tillverkarna har lyckats igen )…kanske skulle resa istället och få mer segling för pengarna
Som sagt produktionsbrädorna idag är bra, men för de personer som vill ha det där alldeles EXTRA så finns custom tillverkning.
Sen får man ju se till sig själv vad man tycker att man är värd
Som LÓREAL reklamen & flygPutte skulle ha sagt ”…because i´m worth it”
-
…man hjälpte polare att börja segla, och det var lite gladare och mjukare…
-
…men hade man ett North Ezzy wave, så var man ju helt rätt ute också
-
..mer färger och soul…ett av de coolaste segel man kunde ha i slutet av -80 talet var NP Combat Wave
-
Cool, faktum är att på 80-90 talet var det mer färger och glädje framförallt i denna ”sport”, jämfört med dagens prylhysteri och prestationångest i freestyle.
Det var mer: bara att dra ut och ”surfa” så fort det blåser ba
Mer soul och Robby Naish färger! -
Skön 80-tals slalom, tror det är Bringdal och Robert T, Lite mer svenska seglare var det här…
Johan K fångade Peter på Fituna i höstas seglandes bakåt
-
Kanonbild! Skönt att nån mer hjälper till att hålla tråden
vid liv. ”En bild säger verkligen mer än tusen ord!!!” Juste kruka förresten
-
Man ska ju ha en ”morot” som Maui här i livet också
Ska se om det finns fler från Svedala också, kul att blanda
-
…tillbaks med grabbarna i verklighetens Svedala, Kaaaarlssson lägger ner en gipp på Fituna
Foto: Johan K -
…ett skönt läppsmack av skånepågen Nils

oxå Maui-2002 -
Kul att det uppskattas!

här lite svensk kantiläggning i bottensvängen, Maui 2002 -
…men snart är det varmt i detta land också

Otroligt vackert fångat foto av Johan K! När Sverige är som bäst… -
en till svensk i bottensvängen med goa färger
