krullo
Forumsvar skapade
-
Jorå, jag minns sommaren 2004 på Haga. Då blåste det en halvtimma minst!
Ja, planing igår, fast inte med mina prylar som var för små.
-
Vi är två polare som kommer vara där 20 feb till 5 mars. Jag har ingen videokamera, men kan givetvis filma om Militären lånar ut sin kamera.
-
Tilläggas bör väl att vi inte är några freestylers, utan kör freeride- o slalomprylar här hemma. Brukar ha ganska mycket större segel än de som kör freestyle. Brukar tycka att ”hellre överriggad än underriggad” är en bra paroll. Kanske räcker det med en 100-litare och lite större segel, typ 5.7, istället?
-
krullo
Medlem8 januari, 2007 vid 14:38 som svar på: Filmkväll I Göteborg! 5/1-2007 Beerlandasurfers In El YaqueInstämmer i alla tidigare ovationer. Grymt jobbat, Danne! Jag är riktigt imponerad. Längtan att komma iväg till Maggan blev ännu större. Tur att polarens flickvän vann ett ex av DVD:n så vi kan ladda lite.
-
Har du kollat in Keppler? http://www.surfshop-keppler.de/ 351 € för ett NP V6 8.5 2005. Dessutom kan du säkert få bättre pris om du mailar o kollar. Jag misstänker att du får lättare att hitta en mast som passar till detta. Dessutom slipper du rigga ett fullcambrat segel som du ändå inte kan utnyttja hela potentialen i om du inte har en snabb bräda. För det var en freeride-bräda du hade, vá?
-
Jag är sugen som f-n på Maggan. Polaren kanske vill till Hawaii, fast jag är mer sugen på Maggan, tror jag. Om det blir Maggan, så kommer jag troligtvis åka med två kvinnliga kollegor som jag tror är singel för tillfället, Danne.
-
Det var precis där min mast gick av också. Dessutom spände jag lattorna på semestern. Kanske läge att släppa lite på dem. Verkar i alla fall som att X6 kan vara ett alternativ. Körde ett par timmar med en flera år gammal Matrix 2000 (föregångaren till X3) i går, för att få surfa i alla fall och det funkade ju, även om allt blev lite sävligare och rätt mycket tyngre (vikt på 3 kg istället för 1.7) i exv. gippar o vattenstarter. X6 är ju trots allt betydligt närmare X9, i vikt och kolhalt så det får nog bli en sådan.
-
Mmm, men hur kul är det när man får en fetingpuff och fotstropparna löser ut, fast man har full kontroll? Då snackar vi ruggiga kastfall om inte hängseletamparna får för sig att lösa ut exakt samtidigt. En polare skadade ryggen illa när hängselsetampen gick sönder. Själv stukade jag foten när jag mer eller mindre välte framåt i en våg och framfoten satt kvar i stroppen. Där var inte belastningen på stroppen så stor att den borde löst ut. Jag tror helt enkelt att samspelet mellan stropparna och hängsele är mer komplext än det mellan pjäxa och skida.
Tänk vad jag kommer få äta upp det här om tio år förmodligen…. ”Skulle jorden vara rund – är du helt dum i huvudet”, var det säkert någon sa en gång för länge sedan…
-
Underbar historia, Frippe! Har själv suttit i ett träd uppjagad av kor/kalvar, så jag vet att det inte är så kul när man väl är mitt i det, men bra historier blir det.
Kan man hitta de där snygga bilderna på korna i något av albumen på din hemsida?
-
Vad är det med NP 05 och maststrumporna strax under toppen egentligen? Mitt V8 8.5 gick sönder på samma ställe och på Haga P i förra veckan fick jag höra om minst fyra NP 05 som gått sönder på samma ställe. Varför just där? Om de nu bytt till någon kass tråd eller liknande borde väl maststrumpan kunna gå sönder lite var som helst och inte bara där uppe?
-
Tror att det var jag som sålde det där Saber 8.2 till dig TSSS. Jag kör V8 8.5 nu. Vad jag läst och fått förklarat för mig är att cambersegel, exv. V8, är designat för toppfart, dvs att tåla så mycket vind som möjligt. Tidig planing är alltså inte högsta prio. Samtidigt säger NP någonstans (minns inte var) att V8 har bästa bottendrag av alla NP-segel. Jag tror jag går igång ungefär lika tidigt med V8:at som Saber-seglet, men V8 känns mer kralligt när det brallar i. Buken rör sig inte en millimeter, utan det som sätter stopp är mitt mod. Vad jag minns av Saber 8.2 var att det också var riktigt styvt och buken flyttade sig inte något när vinden ökade. Däremot var Saber mer lättmanövrerat; lättare att vattenstarta och gippa. Min slutsats alltså: i stort sett lika mycket bottendrag i Saber och V8, högre topphastighet i V8, Saber mera lätthanterligt, V8 kräver mer kraft att segla. Sedan frågade du ju iofs om V6, men det borde ju likna V8 en hel del. Om du inte känner för att slita mer på armarna och om du inte skall börja jaga speedrekord med GPS, skulle jag nog rekommendera att du behåller Saber. Vet att Speed-Kenta på Öland fortfarande kör Saber 8.2 som störstasegel och kanske har han en kommentar? Förresten TSSS, vad kör du för bräda?
-
Schysst! Å vilken härlig 1930-talsgrafik! Finns det någon här på Konfen som betalar för Båtvädret Plus så kan väl han/hon skicka in ett önskemål om en prognos för 17.00 också.
-
Aha, tackar. Har hört att North slutat fixa monofilm, men det verkar ju vara fel.
