Forumsvar skapade

Sida 43 av 90
  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 11:05 som svar på: Skotten!

    ett gamalt passfoto:grin:

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 08:31 som svar på: Någon som sysslar med skimboard ?

    kanske ska lägga lite tid på svenskalektionerna istället för att skriva här??

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 08:20 som svar på: Snabbt råd!

    köp två. Ha en innanför och en med luva utanpå

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 06:40 som svar på: Varberg imorgon onsdag

    Ja det verkar ju bli sjukt tryck, jag kommer ner med stormkiten:cool2:

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 06:35 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag

    tar du med den till södranäs nästa gång??

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 06:32 som svar på: Hur bra kryssar en kite?

    någon som ser en skotte som är sexuellt frusterad?

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 11:09 som svar på: Kombination 12:a och 7.5:a?

    Jag köpte den nya Cabrinha switchblade IDS´n 10M2.
    Har ett spann mellan 8-13 m/sek och väger 5000g mindre så du borde kunna köra redan vid 7. Kanske ett alternativ?

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 11:03 som svar på: Lite fler pix Torö söndags

    applåder!!! alla vågsurfar bilderna var grymma

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 10:59 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag

    Jävla otur, ska hålla tummarna ännu hårdare nästa gång

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 08:28 som svar på: Hur bra kryssar en kite?

    Tbs=vmg/cos(twa*pi()/180)

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 08:26 som svar på: Hur bra kryssar en kite?
    Rasmus_W;505663 wrote:
    Bara nyfiken, vad är ett typiskt VMG (velocity made good) för en typisk kitare? VMG när man kryssar rakt mot vinden är alltså din fart i knop * cosinus för vinkeln du håller mot vinden.

    Har för mig en formulavindsurfare gör 7 knop i vmg och monstertrimaraner som kostar miljarder kommer upp mot kanske 10-15 eller så.

    Givet konstant vind, ett polardiagram och en önskad kurs, hur ska man segla för att komma fram fortast? Denna eviga fråga tål att funderas på – speciellt för sle kites

    Jag började ställa upp problemet och har lite funderingar på hur man ska angripa det. Började med att ställa upp det som ett analytiskt optimeringsproblem med två kurser, sedan med en kontinuerlig viktfunktion (oändligt många kurser). Det blev ganska långa uttryck, så jag angrep istället problemet numeriskt. Med ett ändligt antal kurser (diskretisering av problemet) och villkor som att man inte kan tillbringa negativ tid på en kurs blir problemet direkt ett linjärt program på standardform. Med lite data från Seacart 30 och octave fick jag fram den optimala lösningen. (jag provade först med data från farr 40 one design men det var inte lika intressant, jag är ju trots allt trimaranseglare). Efter att ha experimenterat med lite olika kurser och vindstyrkor känns det som att jag börjat få kläm på problemet:polardiagram_skiss.png

    Alla möjliga kombinationer av segling enligt polardiagrammet bildar det
    ”konvexa höljet” (eng. convex hull) av polardiagrammet. Man kan tänka såhär: man spenderar en viss tid på varje kurs, en faktor som är större än noll. Summan av alla faktorer för alla kurser är ett. Detta är definitionen på en konvex kombination, och följaktligen är konvexa höljet det som går att få ur – det går inte att segla fortare än konvexa höljet!
    Med denna insikt så kan problemet med optimal segling reduceras till att man gör såhär:

    1. hitta konvexa höljet för polardiagrammet (trivialt, görs enkelt med penna och linjal, se streckade linjen i figuren)
    2. för den önskade kursen, sök skärningen med konvexa höljet (punkt C på bilden)
    3. Optimala kombinationen av kurser är de kurser där konvexa höljet möter polardiagrammet. (punkt A och B på bilden)

    Detta kanske låter komplicerat men det är vad seglare vetat länge, när man ska mot vinden måste man kryssa! Det är dock framförallt medvind och vid val mellan olika stora segel (t ex vid punkt E på bilden) man behöver fundera lite mer över detta.

    Några mycket intressanta slutsatser kan dras

    • det är INTE är vmg mot målet som ska maximeras i varje enskilt tillfälle – det gör alltså inget att vmg är lågt eller negativt sålänge man seglar enligt receptet ovan, man hämtar hem det i genomsnitt. Att få negativt VMG kan hända om skärningsvinkeln är större än 45 grader från/mot vinden, något som ofta händer snabba båtar i svag vind.
    • så länge målet ligger i ett område innanför optimala skärningsvinklarna t ex på medvind eller kryss gäller det att alltid skära på de optimala vinklarna. På bilden gäller detta i området F-G (kryss) och A-B (medvind) samt vid E.

    För båtar med olika segel, t ex screacher och gennaker kan det vara lönsamt att hålla lite lägre kurs med ett större segel och sedan hämta hem höjden med mindre segel. Detta ges av om polardiagrammet är konvext (polardiagrammet sammanfaller med konvexa höljet) för den önskade kursen!

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 08:14 som svar på: Retrotråd.

    när jag får min uscb all stars skiva

  • kvabbso

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 11:29 som svar på: Rosa shorts…

    Han kör MVG, riktigt skön stil

  • kvabbso

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 11:27 som svar på: Rosa shorts…

    HA HA HA!! Alex!!!

  • kvabbso

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 09:26 som svar på: Blomvall 2:a pkra Chile singles!

    heja sverige friskt humör

Sida 43 av 90
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications