larry
Forumsvar skapade
-
Och Fear Factor Böna……….eller bona kanske det ska va.
/L -
För två år sen var vinterns pryl dakine core contur stroppar. Förra året var det supersonic och i år är det visst Starboard Evo. Det ska bli kul och se om det här blir en trend som håller i sig. Jag tror själv att breda korta brädor har en framtid om man får dom lättkontrollerade och följsamma under fötterna.
Min fråga till Ola och er andra som testat. Hur funkar en så pass bred bräda och framför allt bred i tailen att rida vågor med i tåsvängen?
/L
-
larry
Medlem5 januari, 2004 vid 17:40 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003Rätt stor och en bit upp men ändå………
Kanske också beror på att en vindsurfingbräda seglas med stort tryck på fenan och lite på botten men en kiteboard seglas med tryck på brädans botten och i princip inget på fenorna. Kanske man skulle kunna köra smalare brädor om man kantade brädan i stället för att belasta fenan. Vad vet jag…….Har kul på min 53cm breda vågis i alla fall.Sen var det någon som nämnde tailwalk vid överriggning. Inte precis nått optimalt tillstånd. (Mistral Naish 8’4″ var angiven som 72 eller 74 från början. Minns inte riktigt. Året efter har jag för mig att Mistral korrigerade volymerna och då var 8’4″an angiven som 76. Hur som hellst var det bara ett exempel. Om du inte tror mig kan du följa Mr Nice tips och mäta upp den själv.)
-
larry
Medlem5 januari, 2004 vid 15:46 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003No hard feelings Rambo. Vill bara ha sista ordet.
Intressant ämne. Väntar på Ola:s uppsats…..
En parantes här nedan…..
(Jämför man en kite bräda på 35 cm bredd och 130 cm längd som planar bra i 5-7 m/s kan man fundera på varför vindsurfingbrädor är så stora. Draken drar snett uppåt och får då vindsurfingriggens egenskaper att likna ett ankare, alltså drag snett nedåt.
) -
larry
Medlem5 januari, 2004 vid 15:33 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003OK RAMBO. Ett exempel. Första Mistral Naish 8’5″ typ -99 -00 eller nått sånt var enligt Mistrals uppgifter på 78 liter, men tester mätte upp den till 86 liter om jag minns rätt.
Finns säkert fler exempel. Själv har jag min högst personliga uppfattning att en del tillverkare hittar på en lagom volym till brädan som de tycker passar dess längd och bredd och de segelstorlekar de tycker passar. Det är ju trots allt inte gjort i en handvändning att mäta volymen. Tyska surf vet jag trycker ner brädorna vid lågt tidvatten och mäter sedan höjdskilnaden på vattennivån med tumstock. Avrundningsproblematiken mellan tum och decimeter är uppenbar. -
larry
Medlem5 januari, 2004 vid 14:10 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003Bra. Håll på mig!!
Tyvärr kan 75 liter ibland vara 85 osv. Borde inte vara så svårt och mäta. Det är väl bara att gröpa ur brädan med sked och sen fylla den med vatten med ett decilitermått eller eventuellt ett litermått om man har bråttom.
/Larry
-
larry
Medlem5 januari, 2004 vid 13:31 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-20031. Volymen är det bästa mått att ange en brädas volym. Tyvärr stämmer sällan brädtillverkarnas volymmått och är därför ett dåligt mått. Annars ger det en hint om hur biffig brädan är. Hur feta kanter den har osv. Dessutom håller jag med om att det inte är ett bra mått för att ange storlek (i avseendet tidig planing/vindhastighet/segelstorlek man kan använda brädan till) utan att bredden är det viktigaste måttet. (För er som åker slalomskidor och snowboard i lössnö samt wakebord kontra vattenskida vet vilken skillnad bredden har på bärigheten.)
2. Instämmer helt.
3. Instämmer helt.
4. En större bräda kan plana tidigare med en mindre segel än en liten bräda med stort segel.
5. Intressant att de upplever så liten skillnad på bredd. Vore intressant att höra flera som testat samma brädmodell i olika storlek. Iof så har dom som du skrivit i huvudsak kört från 5.0 och nedåt i segelstorlek. Då rockar det ju rätt bra. I alla fall för de som väger 75 kilo och uppåt. Tror skillnaden skulle varit större om man gick upp till 6.0, 6.5 typ.
6. Stämmer säkert om det är 5.0 och mindre segel.
7. Tabellen stämmer säkert bra för genomsnittet som bara har en vågis.
Min summering.
Jag tror på deras resonemang så länge de det gäller segling med 5.0 kanske upp till 5.3 och mindre. Sen tror jag att man ska öka bredden ordentligt precis som de skriver. (Har dock inte testat en serie brädor själv men fick lite tid över till att tycka en klämdag som denna.)BOARDS HAR ALLTSÅ RÄTT

-
OK
Tack för svaren. En manöver man inte ska testa om man hänger på nybörjarkonfen alltså, men jag misstänkte att det inte rörde sig om nån vanlig volt hängande i bommen.
Finns det någon som har loopat kiten vertikalt än? Borde ju funka rent teoretiskt i alla fall. Speciellt om man kör riktigt korta linor. Skärmflygare modell smågalna gör ju det.
-
Det finns två stränder (vikar) i El-Medano och en vik strax söder El-Medano som är OK för vindsurfing.
Den som nämndes i tidigare inlägget har mest vågor. (Denna vik ligger i norra delen av El-Medano. Går man ut i norra änden av denna vik är det lite sisådär med vinden pga hotellet, men går man ut i södra delen av denna vik har man drag på en gång. Man behöver dock ha lite mer koll på grejjerna i södra änden då vågförhållandena och revet kan göra launching lite knepigt. Vinden i södra delen av denna vik är side-onshore.
Nästa vik i södra delen av El-Medano har snällare vågförhållanden och aningen mindre vind. Vinden här är side-onshore.
I den tredje viken söder om El-Medano blåser det mest. Här är det plattvatten. Kan iof vara ett knepigt shorebreak men annars är det helt platt. Vinden här är sideshore till side-offshore men med vind på en gång. I den viken är det nästan aldrig någon som surfar.
Man kan också gå i på udden/piren mitt i mellan vikarna i El-Medano. Kan också vara lite knepigt men fungerar.
Du kan säkert hitta några länkar med info om du söker här på forumet.
Lycka till
/L
-
Skidsport i Bromma har selar.
-
Jag tror nog att en NP 430 mast är ganska optimalt till det seglet.
Har själv Simmer OS från 2000 och kan väl instämma i att de nedersta 2 lattorna överlappar masten en del när det är riggat, men att seglet ändå är platt när det inte är fyllt med vind. När vinden trycker på kommer buken och lattändarna rör sig bakåt på masten.
När man seglar med det har jag ändå inte upplevt som att det roterar jättedåligt när det blåser, men kan tänka mig att det roterar dåligt när det är för lite vind.
Testa lite olika ned- och uthal som Ola säger.
Jag brukar rigga seglet så att akterliket är lite fladdrigt ner till den tredje lattan. Aningen mer om det blåser mycke mindre om det blåser lite.
Bomlängden brukar jag köra enligt specifikation. Det roterar bättre om du har mer uthal, men jag tycker inte seglet blir skönt om man har för mycke uthal.Lycka till!
/L
-
De flesta kompromissar lite när det gäller master. Det beror alltså mycket på hur mycke pengar man är beredd att lägga ut och hur kräsen man är.
En bra mast kan göra större skillnad än ett bra segel.
Vet inte vilka segel du planerar att köpa, men kolla så att masten passar hyffsat längdmässigt, dvs inte för mycke variotopp eller för mycke mastförlängning (mindre än ca 30 cm).
Jag skulle ändå gärna rekomendera en mast med hyffsat mycke kolfiber då epoxymaster oftast är tunga och känns lite slöa.
Lycka till med nya seglen. -
Du har ju redan svarat på ditt eget inlägg.

På Ekerö funkar det på väst. Som du säger finns det ett ställe strax efter Rasta. Pasera avfarten till ”Rasta båtklubb” (är inte 100 på att den heter exakt så) kör sen ca 500 meter och sväng sen vänster in på Lönnviksvägen. Där kan man antingen segla i början på Lönviksvägen eller så parkerar man där vägen tar slut om det är för mycket nord.
Det går även att köra västligt vid Närlundabadet på Ekerö.
/FD Ekeröbo
Skulle föresten vara intressant att höra vilka favvo ställen du har mellan nordost-ost.
-
Prylarna behöver inte alls vara av samma märke. Tror faktiskt att flertalet kör med prylar i riggen av olika märken.
Oftast är seglena utvecklade tillsammans med en viss mast och vill man vara kräsen ska man nog kolla upp detta, men det är nog inte många som gör det.Välj en styv bom, ett segel årsmodell -00 eller senare (NP -99 och senare) och lägg en tusing mer än du tänkt dig på masten så kommer du bli nöjd. Mina erfarenheter säger att mastens prestanda oftast är viktigare än seglets.
-
Lite nyfiken bara.
Varför ska man ha hjälm när man åker wakeboard?
Kan inte se vad man skulle kunna slå sig på.
/L
