lars_k
Forumsvar skapade
-
lars_k
Medlem30 september, 2011 vid 10:41 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Jo, det har blåst bra i höst. Fast inte mkt från NV. Var det inte mer NV för några år sen…? 😛
-
Åk till Hanstholm istället. Blir fint på den proggen. Och hanterbart. Sidvind och utan fett shoredump.
-
lars_k
Medlem27 september, 2011 vid 09:28 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Ja, tröögt går det. Jag har segel till salu sen April…
Är ju bra med grejor i reserv, så det känns bättre att behålla dem än att dumpa dem till underpris. Iallafall vågseglena… -
Ja, skriv mer ni som verkligen har riktigt sura fruar! Blir mkt intressantare och roligare läsning!
-
dr Masse;670258 wrote:Ja, det är dit jag tror jag är på väg med mina vågplankor. En ~59 bred sak, lite rakare, lite snabbare å bredare bak. Vill kunna köra den som twin. 85-90 liter. Åsså en ~56 bred sak, mer böj, mer kontroll. Förmodligen quad. 78-82 liter?
Två brädor som rent volymmässigt kan hamna rätt nära varandra…men där egenskaperna är rätt olika.
Vad tros?
Basse körde väl på en sån kombo? En 83 liters quad vågis (KT) och en 85 liters FSW. Verkade nöjd med det.
Jag kör på en smal quad och en ”fish”, båda med samma volym och mkt rocker men helt olika bredd. Funkar för mej som bara vill rida vågor. Sen har jag en grymt skön 78L singlefin också, men den hade jag egentligen kunnat klara mej utan…
För mkt fokus på volym som sagt. Man väger ju lika mkt oavsett om det blåser pung eller är lättare vind så välj plankor i samma volymspann. Om inte volymen påverkar negativt på shapen är det väl bara att fetta till även hårdvindsplankan. Det är bredd, OFO, rocker och rails som spelar mest roll för planings- och svängegenskaperna!
-
Kan inte någon spränga bort den där flatstenen? Brorsan hyvlade av alla sina fyra K4-fenor på den förra veckan. Och jag har också lagt mej på den en gång. Sen finns det en nasty sten mitt i brytet som jag smackat av flera fenor på. Och alla dingar man fått i plankorna och senast en knäckt mast. Så det stämmer bra att Åsa suger…åk inte dit! 🙁
-
Jag väger 84kg, så ca 90 liter tror jag är ganska lagom i volym för en allround bräda och ganska långt ifrån +25liter. Jag har en annan planka också som är ungefär samma volym men 62cm bred. Bred och tunn. Helt åt andra hållet alltså. Den skulle inte funka i mer vind än 4.7, dock funkar den bättre i riktig lättvind. Men jag skulle inte tjäna mkt på ännu mer volym, över 100 liter. Plankorna flyter redan som korkar i stillastående vilket underlättar mkt varje gång man ska kajka ut genom bryten.
-
Jag tror jag vet vad Olas argument är eftersom detta har varit uppe tidigare 😉
Ola gillar inte så pass välvda deck som tjocka plankor har. Det blir en mindre ”direkt” känsla på vågen och det har han säkert rätt i. Men detta är ”finlir” och mkt en vanesak tycker jag. Och seglar man ett pass på många timmar med helt platt deck och därmed helt sträckt vrist när man kör rakt fram blir man sliten. Blir obekvämt i längden med platt deck. Men på vågen är det helt klart najs. -
Masse, ja det är nog rätt. Häckens bredd är nog viktigast, dvs OFO-måttet, framför allt för kontroll när man svänger på vågen. Mkt bredd fram fladdrar en hel del i vinden. Med mer bredd är det ännu viktigare att ha en kort nos. Men går man neråt 220cm i längd blir det jävligt kort. Jag tror det finns ett samband mellan brädlängd och längden på seglaren. Har haft brädor på under 230cm, de har känts mkt korta för mej på 193cm. Blir svårare att undvika att nosen dyker när man är lång själv…eller är det bara jag som är för svajig…
-
Jag tycker Ola har fel hehe. Så mkt volym som möjligt men håll igen på bredden. Nyligen har jag kört min 90 liters quad med 3.7 utan problem (skulle kanske haft mindre fenor iofs). Den är endast 57 cm och 34 OFO. Förr eller senare hamnar man i vindhål, framför allt när vågorna är stora. Då behöver man VOLYM. Byigt som fan i brytet på väg ut, då är det bra att kunna stå nästan still på plankan och vänta på en vindpust. Smal och tjock planka ska det vara, så blir den allround! Sen kan man ju komplettera med en bredare lättvindsplanka iofs. Men mkt bredd blir bockigt i hårdvind.
-
Nä jag fick med mej alla delar…
-
lars_k
Medlem13 september, 2011 vid 17:38 som svar på: Halv-mast-tråden: Bli av med din halva mast!Behöver sen en timme sedan en överdel till en Naish RDM 370. Simmer, Powerex och äldre Ezzy bör också funka!
-
Jo, prestandan pga bommens styvhet kanske inte märks så tydligt när man seglar våg. Men det ger en mer direkt ”känsla” eller ”respons” i riggen med en styv kolbom. Men en bra alu duger säkert gott för de flesta. Min poäng var att iaf jag tjänat på att köra kol. Kol varar längre helt enkelt pga att det varken korroderar eller utmattas, och man klarar sej med en bom till hela linjen. Men det är ju upp till var och en vad som känns optimalt.
Hur många pass man seglar per år och om man kör i salt eller bräckt vatten kan ju också spela roll…. 😉 -
hakuna, ja Åsa var fedt. Uppåt mast på yttre revet. Lite väl mkt vind bara för mitt 3.7. 18 m/s i medel. Jäävligt ball dock!
-
Najs planka o trasa. Så man plockar helt enkelt bort en bakfena och flyttar den andra till mitten, eller ersätter man båda med en större bakfena?
Iofs öppnar ju 5 boxar upp för oändliga kombinationer av olika fenor vilket är ball!
