lars_k
Forumsvar skapade
-
Ola H.;646786 wrote:Det blir verkligen tydligt vad olika fenbestyckningar faktiskt gör med känslan i brädan.
Vad är största skillnaden mellan twin och thruster? Vad kör ni för fenlängder i de olika setup:erna?
-
Jag har kört i sundet mellan Öckerö och Hälsö ett par ggr. Riggade och gick i vid hamnen på Öckerö-sidan. Plattvatten som funkar vid V-NV. Annars lär Rambo o Co köra på insidan Öckerö på N eller S. Går då i vid fotbollsplanen på andra sidan vägen, norr om ”Intaget”.
På SO kan man köra vid Fotöbron, gå i på Hönö-sidan. Hönö/Lappesand på SV-V.
Vågor kan man köra vid Hummerviken på öckerö, runt V funkar dock onshore…
Detta är vad jag känner till. Locals har säkert många fler spots att tipsa om. -
För mej hade jag gärna bytt ut min FS100 mot en ren 100-110L FSW. Som planar tidigt, är snabb och man kan köra bump&jump med i Apelförhållanden med 5.3-5.7. Har redan en supersvängig 90L quad så det blir ett bra lättvindskomplement. Om man sedan lyckas göra en sväng på vågen ser jag som en ren bonus. Bättre än min FS100 lär den ju svänga iaf (den svänger fan inte alls…). Ser helst en single-thruster. Plana tidigt och bränna omkring tror jag fortfarande går bäst med en single…men kan man får lite sväng i plankan med thruster alternativet är det ju guld.
-
-
Ser sjukt fint ut! Grymt rippat på fetingvågorna!
Jag hade gärna varit tillbaka i den där toalettvirveln nedanför Noriegas… -
Se upp med det grunda revet bara utanför Kahana. Det första jag gjorde var att tjonga i revet på väg ut. Grymt på NNO-NO, lite svårt att hitta dit bara. Jag irrade runt en bra stund innan jag hittade den lilla passagen ner till stranden…
-
Najs. Grymma bygg-projekt!
Hmm, vad gjorde jag själv när jag var 16…trimmade moppen? Inget vettigt iaf. 😛
-
Det är is hela vägen ner till skanör. Sydkusten verkar isfri dock. Om denna stämmer: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf
-
K4 gör slotbox fenor nu. Ohana har dem på lager.
-
poppo;645352 wrote:Lite OT, men på tal om fenor. Det finns exempel på lyckade billigare fenor (K4 fins), som jag tänkt testa i år.
Japp, sitter redan på min quad. Hann dock bara testa dem en enda Åsa-session innan isen la sej. Kändes riktigt loose och flexiga. ”Sög sej” fast i sväng på ett gött sätt. Mer testing snart hoppas jag.
Kan kanske passa till en FSW med trifin/thruster setup tunad för våg. För B&J passar nog en styvare och rakare G10 singelfena bäst. En single med thruster option passar nog fint för en FSW. Och rena singlefins säljer väl knappt inte längre….? -
Ja, den gimmicken funkar fint på mina Goya iaf. Jag tror helt klart det funkar och tillför stabilitet i shapen.
-
Ja, och med ”Kevlar stretch control tendons” i trasan. En helt meningslös gimmick egentligen haha. 😉
-
Jag hamnade rätt nära stenarna några gånger. Hade fått tipset att det var kört att simma in mot strömmen i kanalen. Så jag simmade utåt/nedåt istället och drev nedåt nästa kanal nedanför Noriega. Där gick det oftast bra att pipa ut. Kan vara väldigt tunnt med vind dock där nere om det är mkt offshore… Guppa sakta ut och var beredd på chickenjibe om det kommer en feting där ute!
Simma utåt kanske är kört dock om man hamnar alltför nära stenarna. Då kanske man måste knalla in över korallerna som stackars Magnus… -
Det finns flera uthyrare tex Hotsails vid Kanaha Kai. Därifrån är det inte långt till Kanaha. Håll dej innanför reven så är det lugnt med vågor!
