lars_k
Forumsvar skapade
-
Gött det Fnassel, jag kör på 90L quad ner till pungdrag 4.2. Inga problem det heller för mina 83kg. Fantastisk range på en quad helt klart. Tar allt från guppa i fesvind till fullt tryck i småsegel. Går aldrig upp och vobblar på fenan som en singlefin.
-
Jag kör nåt eget meck. Jäkligt bra eftersom det är rätt krångligt att gå upp på land och ändra trim där jag brukar segla…
-
Östra sidan verkar få mest vind. Löderup isåfall. Men det är nog fan på gränsen idag… Lycka till iaf!
-
Gowlane, Brandon Bay. Ser det ut som…
Kul med ny Moo Quad, Doc! Hoppas den funkar i svensk onshore sunk också, inte bara glassy cross-off som i klippet. 😉 -
lars_k
Medlem13 augusti, 2010 vid 08:23 som svar på: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaOla H.;625472 wrote:Min enda försiktighetsåtgärd (förutom flyget då) är som sagt att jag skruvar i skruven när brädan är sval (15-20 grader sisådär).Ja det är nog helt rätt om man tänker ha den i hela tiden. Skuva i skruven när brädan har den tempen som vattnet man oftast seglar i har. Brädan pallar säkert en hel del övertryck om den bara ligger i bagen, tex på biltaket en solig dag.
-
lars_k
Medlem13 augusti, 2010 vid 08:04 som svar på: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaOla H.;625465 wrote:Så felet du gjorde vara att skruva ur skruven, ”in the first place”. Just detta fenomen (varmt ställe – kallt vatten) är en anledning till att låta skruven förbli i brädan (iskruvad när brädan är sval) såtillvida man inte vill gå igenom omaket att efter en försiktigt inkörningsrunda eller två i kallvattnet gå upp, lätta på skruven och utjämna trycket. Men vem orkar det?Ja, fast det hade blivit ett helvettes tryck i brädan som nog var 40-50 grader varm. Inte bra det heller. Jag tyckte jag följde instruktionerna att skruva ur om brädan var varm. Hade inte koll på att undertryck var så kritiskt. Nu vet jag 🙁
Vetifan vad man ska göra en sån dag. Eller som du säjer köra några försiktiga varv så brädan kyls ner först och sedan upp och lufta plankan. Meckigt värre.
Helst ska man nog ha tex en CarbonArt med automagisk luftventil så slipper man bry sej. Men vänta nu en sån har jag ju! 🙂 -
lars_k
Medlem12 augusti, 2010 vid 20:35 som svar på: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaSvenne;625424 wrote:Och du är helt säker på att delamineringen inte skedde pga att du hoppade med brädan?Ja, det är jag. Det var en extremt varm dag i sydafrika .Jag hade brädan i en boardbag på biltaket med luftskruven ur. Skruvade i skruven innan jag riggade. Sen hoppade jag i 10 gradigt vatten med en svinvarm bräda. Tror det räckte med att jag satte foten mellan stropparna i en choppig gipp så kollapsade laminatet. Räknade ut att med det temperaturfallet så var det ca 50kg konstant tryck på området mellan stropparna. Sen tryckte jag till med foten dessutom i en gipp och brädan blev skrynklig. Till saken hör att det var en custom med endast 3mm tjock sandwich på decket. En jävla massa kolfiber förvisso men det hjälpte inte mot denna typ av belastning. 🙁
Ett Cobrabygge med dubbel/trippel sandwich klarar sej nog bättre i detta fall…Ska man segla på vintern bör man nog också tryckutjämna om man går från transport i varm bil till dopp i svinkallt vatten…
-
lars_k
Medlem12 augusti, 2010 vid 15:41 som svar på: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaJag skruvar ur luftskruven efter varje surf. Är lätt att räkna ut vilka tryckskillnaderna (och därmed kraft per yta) blir pga ändringar i temp P*V/T=konstant. Har haft en bräda som delaminerade pga inre undertryck… 🙁
Men vid normal svensk surfing hålls väl temperaturen rätt konstant mellan bil->luft->vatten så jag är väl lite über kan erkännas. Men jag tror på att det finns en känslighet mot långvariga och upprepade belastingar på sandwichmaterialet. Till slut ger det sej. Pascal på Quatro rekommederade att alltid skruva ur skruven dessutom…så jag kör på det. 😛
Men plasta du igen skiten, det funkar säkert bra som alla skriver haha. -
Kul Doc! Blir det en Moo? Eller något annat?
-
Maxx;625197 wrote:Sugen på en quatro quad.
Japp, det blev en Quatro-quad custom för mej med. Grym planka! Beställ den bara i god tid, maila Pascal Bronniman på Quatro.
-
Nachoman;625183 wrote:Menar du att man inte får köra hyrgrejor på de andra stränderna, eller att man får det men dock utan försäkring?
Då får man ju betänka att ens egna grejor alltsom oftast inte heller täcks av någon försäkrning.
Ja. You pajj you buy gäller alltså. Inte så konstigt egentligen, är ju ganska stor risk att man mosar grejorna på Hookipa. Sen kan säkert uthyrarna se lite mellan fingrarna lite inofficiellt mha den rådande Aloha-feelingen. Men det är nog inget man ska räkna med när man kommer tillbaka med brädan i två delar…
Har man egen bräda så plastar man ju gladeligen ihop dingarna man får, precis som man gör hemma…
-
Jag hyrde inte grejor själv men det jag hörde var att försäkringen på hyrgrejor bara gällde segling vid Kanaha. Alltså får man skippa de roligare (och stenigare…) ställena som Kuau eller Hookipa. Men det ligger helt klart nåt i att inte ta med grejor alls eller bara rigg. Antingen kan man köpa en beg bräda eller beställa sej en skön custom.
-
Ta med fiskespö så kan du fiska från strandkanten vid Kanaha beachpark. Finns gott om hönor i buskarna också som värper ägg till frukost. Dusch och toalett finns också. Allt gratis och inga problem att campa under träden! Gäller bara att få ihop till flygbiljetten alltså… 🙁
-
Tråkig spolning du fick där upp på stenarna. Bra film som visar hur trist det stället är. Känner igen mej. 🙁
