lars_k
Forumsvar skapade
-
”The quad concept requires a COMPLETE new design”, Wenzel spottar på typiskt tyskt manér ut orden hur många ggr som helst. Känns som han menar det han säjer. Keith Teboul på Quatro säjer samma sak och kör ganska olika shaper för resp fenuppsättning.
Starboard kör ”convertibles”, använder tidigare EVO-shaper med små modifieringar och smackar i fler fenboxar så man kan sätta fenorna lite som man vill. Tabou kör samma shape med single eller twin (snart även quad?).
Vem har rätt? Allihop antagligen på sitt sätt. Dock minst sagt förvirrande för den som ska lägga upp 15papp på en ny bräda…
Det enda jag vet är att Teboul har shapat en sjukt bra quad custom till mej. Blir fanimej bättre och bättre ju mer jag seglar den. Och den har minst sagt en unik shape jfrt med mina singlefins och de twinfins jag klämt på. -
Gött det med segling inpå husknuten! Enl spotguides så är hela sträckan från Hvide-sande till Thyborön ett enda shorebreak-helvette, hardcore o knappt körbart. Men är man envis som ni tar man sej ut ändå. Kul att det blev så pass bra segling vid sydligt!
I Klittmöller o Hanstholm vrider vågen in och bryter mot rev en bit ut, så man slipper shorebreaket. Och man kan få rak sideshore eller tom sideoff om man har tur. Om man är i klitten är det dock värt att dra ner till Hvide Sande på NV-NNV eftersom det blir väldigt onshore i Hanstholm. Söder om mollen i Hvide-Sande blir det sideshore på NNV. Jäkligt najs. -
Ola H.;621819 wrote:Jo, det ligger ju lite i hans intresse att underdriva viktbesparingen.
Ja, kanske det. Och i Ola_Hs (Starboards) intresse ligger att överdriva fördelarna med slotboxarna. 😉
-
Ola H.;621730 wrote:….varje enskild boxmontering kostar 100-200g extra.
Enl Gertenbach kostar det 100-200g totalt per bräda, inte per box. Om jag tolkar honom rätt dvs. Inte så mkt och vikten ligger längst bak på brädan där den skadar minst.
Att US-boxarna skulle väga 300g är ju bara blaj. Det gäller 25cm boxar. I en quad sätter man i betydligt kortare boxar som väger mkt mindre. -
Samtidigt har US-boxen överlevt många år och fungerat hyffsat bra för tusentals kunder. Återstår att se hur slotboxen fungerar när den prånglats ut till massorna. Är allt problemfritt ser vi nog en ny standard.
Annars en massa förbannade kunder och det blir gamla hederliga US även i fortsättningen. Facit har vi om några år… -
Gertenbach och Voget förklarar varför Fanatic kör US+tuttle istället för slutboxes här:
http://viewer.zmags.com/publication/21a07a22#/21a07a22/50
Sammanfattningsvis; man kan förlora fenan om man slår i revet, svårare att få tag i fenor, problem med sand i boxen, slitna skruvhuvuden, de är inte lika starka, och viktminskningen är är inte så stor om man jämför med korta US-boxar eller minituttle.
På sidorna innan argumenterar de andra märkena för varför de infört de nya boxarna.
Intressant artikel om man vill gräva ner sej i fenboxdravel. -
Goose;621530 wrote:Varför åka till Hawaii när man har Danmark runt hörnet?
Det är ju ”Cold Hawaii” ju för fanken. Klart som korvspad att man åker dit. Pilsnern är dejlig också!
-
Var inte det som togs om hand i OBs reklam alltid blått? Snarare är det väl du som är sponsrad av OB isåfall??
-
Ja, eller HELRÖD. Då är den optimerad för mitt tycke o smak! 🙂
-
Köper jag en quad vill jag att den ska ska vara optimerad för fyra fenor. Punkt slut. Tycker Fanatic är rätt på det med unika linjer för single-, twin- och quad. Optimerade brädor för resp tycke och smak.
-
OK! Kanske ett gäng slutplugs också ja, ska kolla upp vad de kostar.
-
Tycker som Slusken. Man utgår väl från en viss fenkonfiguration och optimerar shapen efter det? Som Fanatic/Wenzel förklarar i videon för nya Quaden. Enl honom så är detta extremt viktigt eftersom en quad behöver en helt annan shape än en singel eller twin.
Som insyltad i bilindustrin har delade bottenplattor sina för och nackdelar. Billigare totalt men varken vikts- eller egenskapsoptimalt för resp bilmodell. Iallafall inte för största och minsta bil på samma platta.
Men Starboard gör väl inte detta för att brädan blir billigare, snarare blir den ju dyrare och tyngre med fler boxar… -
surfslusken;621398 wrote:Då kanske vi borde köra en gemesam beställning?? Fler som ska ha?
Jag kan ta hem ett set till dej också så splittar vi. Tror även Basse skulle ha till sin KT. Ska kolla om brorsan är intresserad. Kan bli en fet packe fenor helt klart!
-
Lägg masterna som ett spaltgolv under seglena så skadas de inte. Seglena ligger nog bäst i en segelbag över masterna, sen spännband runt det hela lagom hårt dragna.
-
De är frästa till MFCs profil, fast med kortare bas och utan grafik. Brädan ser riktigt sjysst ut. Ser lite repad ut på decket dock. Har de kört över den med monstertrucken i bakgrunden?
Fick ett mail igår från winddriven som distribuerar K4:
”We have nearly finished the Quad fins. I am in Tenerife at the moment testing them. They are great!”
Snart går det att beställa hem dem alltså.
