lars_k
Forumsvar skapade
-
AWSM?? Jag är på =)
Jo, det var lejet jag var på väg till, men onsala visade 160 grader, tyckte jag var tveksamt. Visserligen visar den några grader för ostligt, men bingen var för go.
Gjorde säkert en miss. Snart kommer väl nån kaxig jävel och skriver hur otroligt bra Lejet var idag, hehe. -
Åfan, du var ute idag. Jag är nog lika sjuk som du. Packade bilen igår kväll. Var uppe 0530 och kollade vindmätarna och DMI. För ostligt och droppande tyckte jag…och återgick till bingen.
-
Robby är en bra affärsman, vettu. Pengarna finns inom kitesurfing för tillfället. Men hans hjärta finns inom windsurfingen, det är jag helt övertygad om.
…Och ”pråm”..? Vilket århundrade kommer du ifrån?
-
Bör inte en drop-shape mast ha samma hållbarhet som en RDM? Iallafall i övre delen, där masterna också oftast går av.
Har väl ungefär samma ytter/inner diameter som en RDM i övre delen? -
Haha, Robby Naish är ju kung. Såg ”RIP” igår, igen, hur grym som helst. Låt dem tycka/tro att vindsurfing är ute och o-coolt, de kan gott hålla på med sina långsamma fjantdrakar.
Att vindsurfare kör kite beror ju endast på att man vill komma ut på vattnet när det blåser för lite för vågkitet. -
lars_k
Medlem3 november, 2003 vid 07:10 som svar på: långa vågridningar?? jobbigt att kryssa tillbaka??Jo, det är jobbigt…
Man får höjda så gott det går. Kanta brädan och hänga framåt i riggen. Man kan faktisk ta förvånansvärt mkt höjd med en vågis, om man behärskar tekniken och det är bra tryck i seglet.
Är det byigt/dåligt med vind får man gå längs stranden. Fick traska upp i vind efter varje ridning i Yzerfontain, SA. Fanns inte en chans att ta nån höjd där inte…Men glassiga vågor att rida var det. =) -
lars_k
Medlem1 november, 2003 vid 18:43 som svar på: Liten film i från Varberg 2003-09-22 (>15 m/s)Jag har kört minst 5 sådana dagar i Apel i år plus lika många, fast bättre, i Ringenäs, ca 5 fetdagar i Åsa. Har nog blivit ett 20-tal feta vågdagar på olika spots längs westcoast i år. Har varit en bra säsong i år, och den är inte slut =)
-
lars_k
Medlem31 oktober, 2003 vid 17:55 som svar på: Liten film i från Varberg 2003-09-22 (>15 m/s)Fan va kul, jag skymtar förbi i några sekvenser, du har t.o.m fått med när jag laddar lite hopp. Känner tydligt igen mitt tejpade segel. Ja det var en grym dag. Kul att ha filmen som minne! Tack Frippe =)
-
Som beräkningsingenjör inom hållfasthet&livslängd kanske man skulle ge sin syn på diameter kontra hållf…
Ser man strikt på böjstyvhet, är det bara böjsektionens ”yttröghetsmoment” som är intressant. För en tunnväggig rörsektion är den ungefär pi*ytterradie^3*tjocklek.
Tvärsnittsarean är ca 2*pi*ytterradien*tjocklek.
Alltså växer böjstyvheten mycket snabbare med radien än tvärsnittsarean. Detta skulle innebära att ju större diameter på masten, desto tunnare gods behövs, och desto lättare men med samma böjstyvhet.
Problemet är buckling, som är ett instabilitetsproblem. Jämför att ställa dej på en tom ölburk, det går fint tills du knackar lite på den. Samma sak med en mast, en lätt SDM mast har tunnare vägg och är därmed mer bucklingskänslig än en RDM med tjockare väggar. Framför allt är det denna egenskap som gör RDM-masterna mkt starkare.
Ang ”snabbhet” i flex…har kommer jag nog ut på lite hal is men…
Säg att du böjer ut en SDM-mast och en RDM-mast 50 cm i toppen. Eftersom SDM-mastens ytterfibrer i laminatet befinner sej längre ifrån mastens centrumlinje, måste töjningen i fibrerna vara större. Tar man hänsym till materialets inre dämpning, som ger en motriktad kraft till töjningen ungefär proportionellt mot töjningshastigheten, borde en SDM-mast ”bromsas upp” mer av materialdämpningen när den flexar, eftersom fibrerna måste töja sej en längre sträcka. Kanske kan RDM-masten kännas ”snabbare” pga detta.
Vikten spelar förstås också roll eftersom massan håller emot genom sin tröghet när masten flexar. Men jämför man en SDM och en RDM mast med samma vikt borde detta inte spela roll för ”snabbheten”...har jag tråkigt på jobbet idag eller…?
-
Ser ut att vara i skick som nytt så det är väl bara att slå till.
-
lars_k
Medlem30 oktober, 2003 vid 14:28 som svar på: Sydlig vind 10-15m/s i gbg på söndag. Vart ska ni?Var har du hittat denna fina prognos…?
-
Tja, fördelarna är ju att de lär hålla mycket bättre, kör du enorma vågor och blir spolad titt som tätt, köp Skinny.
Sen lär de ge seglet lite annorlunda aerodynamik, är ju tunnare i diameter. Är lättare att greppa i olika manövrar.
Sen är de ju det coolaste man kan ha i mastväg just nu…vilket är ett tungt vägande skäl… 😛 -
Aha. Stora brädor och små kites verkar smart. Att bara ha kiten till att ta sej ut och sedan bli igångdragen på vågen. När man väl rider vill man inte veta av kiten, eller hur? Nu blev man lite sugen på kite…
Har inte blivit så lockad av kiting tidigare…verkade mest bara vara att ligga ner och skära som en apa utan att göra någonting med vågorna.
-
Ser sjysst ut!
Hur är det att rida vågor med en kite, Rambo? Känner man kraften i vågen, eller är allt man känner fetdraget i linorna? ”Rider” man vågen överhuvudtaget på den lilla plankan…? -
Åsa är nog egentligen inte så farligt, om man inte är en sån klantskalle som jag. Och ja, hade det varit ljusare hade jag sett stenhällen långt utifrån. Tror inte jag hade hamnat där jag hamnade då.
Har blivit spolad upp på stenarna i Åsa flera ggr tidigare, på yttre revet knallar man bara över den lilla ön om man spolas in för långt upp i vind. Värst är nog inre revet, där pangar vågorna på med mer kraft. Där har jag fått släpa mej upp en gång och det var inte så kul…
Största risken är nog egentligen bara lite dingar i brädan eller fenan.
Låt inte mina bravader hindra dej. Åsa är ett jäkligt speciellt ställe, och yttre revet blir riktigt bra vid VSV, redan 10 m/s ger bra ridvågor som vrider till sideshore.