lars_k
Forumsvar skapade
-
Fina bilder Haze o i Koas länkar! Ska tydligen ha drivit in rejält mkt sand längs stranden, därav den turkosa färgen. Och launchen mkt snällare nu med sandbotten.
Snart dax för 2v Klittmöller. Blir gött det hihi. -
Sjukt stökigt och knapp vinkel igår kväll i Aple. Fan va kass det var. Men rätt ball ändå hehe.
Idag skulle man inte suttit fast i pappaträsket. Snart vrider det upp till sidvind i hela Halland…och feta vågor. Kör hårt ni som kan! 🙁 -
Hehe, helt rätt analys där Ola. Men jag är inte direkt orolig. När det kommer nåt nytt visar sej det ofta (hos kund?) i efterhand att det trots alla överord fanns vissa barnsjukdomar. Så jag lär nog bli av med mina 10000 US-boxar så småningom. Svenne kanske köper ett gäng!?!?
-
dude;613187 wrote:Om man stöter ur fenan ur den här nya boxen, finns det något sätt att hålla den kvar? Eller är den bara förlorad?
Fenan stöts ej ur boxen vid en smäll mot en sten. Boxen stöts ur brädan istället hehe. Både fena och box går förlorade. Och brädan blir blöt. Inuti. 🙂
-
OK, vi får väl hoppas att det är ett nytt koncept som håller i längden. Och att Günter med underarmar som en häst kan dra skruvarna rejält utan att boxarna sviktar. Om det inte håller spricker det och brädan tar in en massa vatten. Hade jag beställt en custom idag hade jag satsat på US-boxar iaf. Möjligtvis lite mer vikt men ett beprövat koncept som man vet håller.
-
Misstänker att det är en powerbox, den som Svenne la in. Inga stora fläkkrafter. Ändå en godstjocklek på 3mm enl ögonmåttet. Men ser ju klart lättare ut än Chinooks feta powerbox.
En box av Fanatic-typ kommer att kräva mer gods för att hålla pga stora fläkkrafter. Återstår att se hur lätt det blir… -
Svenne;613009 wrote:Lorch tillverkar egna fiberlaminatsboxar till alla sina brädor (se bifogad bild).
Att bara fläska på med mer gods för att lösa ett flexproblem? Men va f*n Lars, är inte du maskiningenjör?!
Jo jag är beräkningsingenjör hållf/struktur, så jag funderar ständigt på krafter och hur de ska tas upp i en konstruktion. Oftast har man rätt känsla för om det kommer att hålla eller inte, men det händer att man har totalt fel också helt klart. Då får man bita ihop och lära sej av misstaget. 😉
Hur sitter fenan fast i Lorch-boxen?
-
Ola H.;613000 wrote:Om man glömmer att man sett en US-box så ter det sig för mig självklart att det är onödigt att introducera ett ”mellanlager” i ”hinkplast” (ok lite fiberförstärkt, men ändå) mellan hårdskumklossen (som man som sagt behöver ändå) och fenan när man kan lösa det hela med lämpligt antal lager kolfiber.
Haha, hinkplast. Skulle tro att det är nån form av formsprutad konstruktionsplast och 30-50% kortfiber i. Det blir jäävligt starkt med den tjockleken man har i en US-box. För att få motsvarande styrka och styvhet i kolfiber måste man laminera ihop bra många lager. En US-box känns som en bit metall när man känner och klämmer på den. Inte som en sketen plastbit i hinkplast direkt.
OK, du kommer ha en rejäl fläkande kraft i boxen pga 2st dragna M6:or snett in mot fenan (sned vinkel ökar kraftkomposanten för fläk ytterligare). Till det kommer sidtrycket vid segling som ökar fläkkraften ytterligare. Ska bli intressant att se hur du ska kunna klara det med några lager väv i ett skumblock.
En powerbox utsätts inte alls för samma fläkkrafter. Boxens väggar sitter tajt mot fenan, så fenan tar upp det mesta av krafterna. Det tror jag säkert kan hålla med väv i ett skumblock. Men inte en box typ US som är öppen framför och bakom fenan med mkt stora fläkkrafter som vill sära på väggarna.
Dessutom inte där man sparat större delen av vikten jfrt med en fet box i formsprutad plast. Stor viktbesparing tror jag på när jag ser det… 😉 -
Ola H.;612992 wrote:OM man istället gjuter boxen direkt i en hårdskumkloss med några lager väv slår man två flugor (eller snarare två feta koltrastar) i en smäll. Så man sparar in vikten av en fluga (fet koltrast, ca 130g).
Och några lager väv ska alltså bli lika starkt som en fet US-box i fiberarmerad plast?? En box måste vara rejält styv/stark ”i sej själv” för att hålla. Och framför allt inte flexa så att omgivande laminat spricker. Dessutom sprids lasten ut över en större yta med en box runt fenan.
Du kan inte ha själva boxen hur tunn som helst om du ska dra åt med skruvar mot fenan på ena sidan. Det måste finnas ett rejäls starkt/styvt mothåll för att du inte ska dra sönder boxen när du drar skruvarna. Boxen får inte flexa altför mkt heller så att omgivande laminat spricker.
Någon form av konverterad US-box tror jag på, med lite mindre tvärsnitt än en US-box pga man slipper spåret nere i boxen. Men några lager väv i ett skumblock vetifan. Fanatic verkar ju också köra med nån form av formsprutad box i fiberarmerad plast. Mkt lik en US-box.
Har du plastat ihop en sån box och konstaterat att det håller, eller är det bara teorier från ett spekulerande snille? 😉 -
MFC har quadfenor för US-box. Off the shelf: http://www.mauifin.com/fin_info.php?id=36
Inga problem Mouintainfarm! -
Vägde US-boxarna jag meckade med för ett tag sen. 10″ boxarna vägde ca 200g. Alltså ca 8g per cm längd. I min quad har jag 11+11+15+15=52cm box. Det blir 420g, plus ändstycken säj 100g till. 520g bara i boxar totalt alltså.
Sen förstärkningar till det förstås, men det behöver Fanatics box också ha. Iaf om det ska bli lika starkt.
Känns inte rimligt att besparingen blir minst motsvarande hela boxvikten.
Dessutom ser boxen lika fet ut som en US, kolla bilden här: http://2.bp.blogspot.com/_0e7MZbuIb5U/S93RmOCWtnI/AAAAAAAAAeo/Ons26HzrSbs/s1600/IMG_0633.JPG
…kan ju dock vara en konverterad US-box. Men det måste ändå vara en viss bredd på boxen för att den ska hålla (lika bra som en US). Och för att man ska kunna dra skruvarna snett ner mot fenan.Men jag tror dej på viktbesparingen när jag ser hållbara bevis svart på vitt. Spekulationer tror jag inte på. 😉
Edit. Justerade mina boxlängder efter kontrollmätning…
-
Ja, bra inlägg av Ola. Det var fan inte kul när jag direkt från butiken körde nosen på min sprillans Quatro ner i revet i launchen i Hookipa. Feeta repor i nosen direkt. Förvånade mej dock själv att jag mer eller mindre ryckte på axlarna. Efter lite fler stenkänningar har de reporna fått fler kompisar över hela brädan. Det hör ju till i den här branschen att brädan ser ut som fan efter ett tag. Viktigast är att det inte går hål och tar in vatten…
-
OK. Hur ser själva boxen ut, har du nån bild? Frågan är hur mkt vinsten blir i gram. Fenorna är ju fortfarande ca 9mm tjocka i basen, och boxen måste ha en viss bredd i förhållande till det. Men man slipper infästning av skruv samt bakre pinnen, och boxarna kan göras lite kortare för samma justeringsmån. Så viss viktbesparing köper jag.
Men det är svårare att göra en brytfunktion liknande Drakglenns mutter…och det är 2st skruvar att dra åt istället för en per fena.Edit. 5-800 gram alltså…säker på det? 😉 Rätt bra besparing på en quad isåfall….
-
Ja fast rätt som det är smäller det till rejält och då ryker boxen, iallafall om man kör med G10-fenor. Och ja, det blir betydligt mindre jack. En rejäl smäll brukar bara ge nån mm djupt jack i fenan om muttern går av.
Förstår inte riktigt vad man vinner med Fanatics nya box. Möjligtvis glappar det mindre än en US, men det går ju alltid bra att shimsa glappet med en bit av en ölburk.
