lars_k
Forumsvar skapade
-
Tror inte vågorna bygger så bra vid Sandhammaren/Borrby på SW, ska nog ha byggt ett tag på SO-S först och sen vridit till SW isåfall. Åk till Abbekås istället, där får du side-on iaf.
-
”Konkurrenterna” runt 26 fot:
Albin Express: 1.10
MaxiRacer: 1.12
X-79: 1.14
Roliga båtar att segla, rekommenderas. -
Nä, lys 1.12 på vår MaxiRacer, ju.
Vindsurfbräda kanske har lys=0.1 under planing, lys=5 över planing, hehe. Vet ej.
Kanske ska sluta snacka om segelbåtar, detta är ju faktiskt ett vindsurfforum… 😛 -
Lystalet är viktigast på en segelbåt. Även med våra 1.12 seglar vi om det mesta, även större båtar. Alltid lika kul att se gubbarna glo när vi glider förbi.
-
Åfan, 25 knop… Gött när det är tryck i grejerna. Fina, snabba båtar, Banner och X-Yachts. Jag drömmer om en X-99, lys 1.25 =)
-
Det som gör att en MaxiRacer kan ”plana” är att den är relativt platt i skrovet bakom kölen. Det krävs en en enorm kraft ja. Det är ju det som är planingströskeln på en vindsurfbräda och anledningen till att man måste pumpa så förtvivlat ibland för att komma upp i planing. Väl i planing är motståndet i vattnet mycket mindre.
-
Det där med att komma över sin svallvåg stämmer. Vår segelbåt går inte snabbare än ca 7 knop, eftersom skrovets längd i vattnet är ca 7 m. Den ”sugs” helt enkelt fast av sin svallvåg. Detta lär gälla för alla farkoster i sjön.
Man lär kunna komma upp i 15 knop på slör, nerför en våg, med vår båttyp (MaxiRacer), hoppas testa det nångång i höst. Men då planar man =) -
Bra idé. Så kan man följa hur förhållandena varierar på ett visst spot.
-
Gjorde ett 30-tal bakåt/pushloopförsök igår. Alla slutade i total krasch. Kom aldrig helt runt. Bäst gick det när jag laddade på en stor vass våg samtidigt som jag gjorde ett juck mot riggen, då kom jag runt och ner vertikalt med nosen rakt ner. Hade jag roterat mer hade det kunnat bli en pushloop, kanske…
Försökte med bakåtloop också, men blev hängade i riggen och roterade kanske halvvägs. Landade alltid på ryggen.
Misstänker att jag måste centrera mej mer över brädan innan landningen på nåt sätt, men hur?Kan du inte ge en lika bra beskrivning av bakåtloopen, så jag förstår skillnaden jämfört med pushloopen?
-
Testade du den på ett våg- eller freestylesegel? Har svårt att tro att det är nån skillnad. Är ju inte lättare än alu. Styvare lär ju carbonbommen vara, men bomstyvheten är ju inte av så stor betydelse om det inte är stora cambersegel? Men jag har aldrig testat en carbonbom så jag ska nog inte sitta här och spekulera…
-
Får man inte dålig sikt genom det seglet? Är ju o-bra när man kör frontside och vill ha lite koll på vågen…
