lars_k
Forumsvar skapade
-
lars_k
Medlem18 augusti, 2003 vid 20:12 som svar på: Film från stormen förra veckan – Öland/GrönhögenJävligt fett. Där skulle man vilja surfa nån gång i höst =)
-
Aha, då går 4.2:an och vågis bort. Man måste ju för fanken plana.
I småvågorna tar jag 4.2 och freestyle. Det är ju lättare att snurra segel med ett litet segel och mindre tryck. -
Rätt stor skillnad på 0.5 och 1.7 m vågor…
Om side-on och 1.7 m vågor hade jag valt vågisen och 4.2 med full kontroll i ridningen.
Om fjöntigt 0.5 m skvalp har man hellre 5.5 och aptryck i riggen. -
Ska du köra i havet och vill leka i vågorna, välj 103:an.
Kör du på plattvatten/skvalp, välj 113 l.
Eftersom du vill köra i kraftigare vindar också med brädan tycker jag den mindre är lämpligare. Den kommer att funka från 8 m/s upp till 15 m/s, segel från 6.5 till 4.5.
Ska du tvunget plana i 6-7 m/s så blir det den store och 7 kvadrat segel. Så nu vet du =) -
Jag lovar… 😛
Brukar dock vara rätt enkelspårig i skallen när surfet är uppe… -
Japp, Åsa var grymt i Torsdags, en av de bättre dagarna jag har haft där. Trist att man fick rigga ner och traska tillbaka bara =)
Var också i Ringenäs igår, riktigt lamt mot vad det brukar vara. Det var lite för nordligt, men långt ner vid revet var det glassiga vågor (om än något kraftlösa) att rida.
Du skulle varit där runt midsommar, grymmare surf har jag nog inte upplevt i sverige. Vi körde 4.0, perfekt vindriktning. Cleana, 50m breda 1.5-2m vågor med salsgolv emellan. Kom till Ringenäs nästa gång det är NV kuling och det har byggt på SV-V ett natt innan, så ska du se på fanken =) -
Går eventuellt i repris kl 2300 ikväll. Ska rippa det isåfall…
Annars streamar Eurosport Search här:
http://www.eurosport.de/home/pages/V3/L1/S70/E5847/multimedia_Lng1_Spo70_Evt5847.shtml -
Det var ju rätt trots allt…Lite snurrigt detta
-
Kan wetteronlines ”windrechner” ha fel?
Jag knappar in 1 m/s och får 1.9438 knoten…
Kolla:
http://www.wetteronline.de/segel.htm
klicka wind-rechner under kartan. -
Körde 4.5 nästan hela dan i Åsa igår, något överriggad, något kass kontroll hela tiden. Bytte sedan till 4.0 och allt kändes mycket bättre trots lite taskigt drag innan planing. Skulle bytt mycket tidigare, men man är väl för lat eller så vet man att vinden lägger sej så fort man byter till mindre (och vinden tvärdog mycket riktigt efter ett tag…).
Men ett nytt 3.5 och en 1.1 kg 340 mast låter inte dumt alls… -
Det blir skinnys för mej också när jag knäckt bort mina SC6:or. Men de vägrar att knäcka sej trots brutala spolningar i Sydafrika och nu Åsa. Får väl börja loopa eller nåt.
Kul att inte bara jag blev spolad, såg även Mackan Boman bli spolad mot stenarna. Men ni laddar hårdare i vågorna. Jag fegade ur när vågläppen nådde huvudhöjd och stenarna kom rusande emot mej.
Blev rätt sur på all sten i slutet, men det är nog bortglömt nästa gång Åsa går av.
Nu ska jag softa med några bärs efter en lång dag i Ringenäs… =) -
Var inte så byigt igår men jag satte ändå masten i botten i en våg vid inre revet. Hela brädan lyftes en bra bit upp av masten. Klarade sej dock denna gången. Dock märkte jag att övre lattan var knäckt när jag kom in. Måste ha hänt då. Seglet kändes lite skumt när jag seglade efter den spolningen… =)
-
La märke till att inre revet funkade bäst vid VSV-V medan yttre revet blev jävligt bra i slutet när vinden vred lite mot VNV. NV-N funkar inte alls.
Där är mycket sten, särskilt inre revet är risk att man spolas upp mot stenarna, hände mej idag…
Kommer man för långt in tjongar man fenan i stenarna och det är ju lätt hänt när man rider vågor.
Dock är det ett perfekt sideshore-vågridningsställe så det är värt lite repor i brädan =) -
7.1 freezone funkar perfekt i 7 m/s på min Skate 64 (112l)…