Forumsvar skapade

Sida 281 av 321
  • lars_k

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:57 som svar på: Kanondagar i hela syd och mellan Sverige

Och där kom jag ut, kolla vågen till höger =)

• lars_k

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:56 som svar på: Kanondagar i hela syd och mellan Sverige

Gött. Var ute vid Åsa stenudde i 5-6 timmar ida. Först 4.5 sen 4.0. Masthög dyning, vi red vågor på drygt 2 m.
    Här ligger jag och pressar i skummet…

• lars_k

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 20:12 som svar på: Har det börjat blåsa på västkusten/skåne än? /g

Var var du och surfade? Jag siktar på Åsa stenstrand imorgon. Lär bygga bra inatt. =)

• lars_k

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:56 som svar på: Problem rigga onshore 5.0 -02

Har ingen erfarenhet av Zero5 men jag kan tänka mej att med långa lattor ger mer buk när man väl får tryck i seglet. Zero5 har ganska djup buk under bommen antar jag…
    Och mer buk ger bättre bottendrag men sämre toppfart.

• lars_k

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:37 som svar på: Problem rigga onshore 5.0 -02

Har du rätt uthal? Uthalet minskar fladdret något.
    Att du har kortare och därmed mjukare mast kan nog också öka böjkurvan och därmed fladdret i seglet.
    Har själv Onshore 4.0 och 4.5 ’02 och tycker specen stämmer bra till mina Simmer SC6-master…
    Och en bra grundinställning är fladder halvvägs ner till 2:a lattan och 2cm uthal. Sen mer fladder/nedhal om du börjar bli överriggad. Samt något mer uthal 4-5 cm.

• lars_k

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 07:47 som svar på: varberg eller läjet?

S-SV -> Läjet
    V-NV -> Apelviken

• lars_k

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 19:27 som svar på: Torö – När är man redo…?

OK, har själv inte surfat i Torö och går bara på vad som skrivits här på konfen om stället och vad jag sett på bilder. Har fattat stället som rätt brutalt (vid rätt förhållanden) med onshore-vind och vågor som slår mot klippor/stora stenar. Det är inget för nybörjare.
    Men här på konfen överdrivs det flitigt så det förvånar mej inte om det skulle vara mer beskedligt.
    Men som du sa, att testa stället i enklare förhållanden först är ett bra tips.

• lars_k

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 15:31 som svar på: Skåningar – tacka mig!

Sandhammaren blir nog lite off. Jag skulle tippa att Abbekås funkar bättre om riktningen håller sej till SV-VSV.

• lars_k

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 15:26 som svar på: Torö – När är man redo…?

Tycker inte man ska ge sej in på något man inte har full kontroll på. Var det inte en kille som fick sjöräddas vid Torö för ett tag sen? Kanske pga alla locktoner här på konfen… Börja med snällare vågställen med sandstrand som Varberg och bygg upp din säkerhet på gippar, snabba vattenstarter och att ta dej ut genom brytvågor. Att smashas mot stenar vid onshore på en stenstrand kan vara livsfarligt.

• lars_k

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 15:18 som svar på: Skåningar – tacka mig!

Hmm. Nä, den där soppan du försatt dej i kan jag nog inte hjälpa dej med. =)

• lars_k

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 14:57 som svar på: Skåningar – tacka mig!

Blir Dogge och 4.0 ser det ut som…

Efter att ha fisseglat en segelbåt i en vecka känns det perfekt med lite pungadrag igen =)

Du får jobba lite med dina prioroteringar, dr Masse!

• lars_k

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 14:55 som svar på: Segla i nordöstra skåne?

JAg lärde mej surfa i Oppmannasjön. Sväng ner genom skogen innan Bäckaskogs slott. Långgrunt och lite lerig botten…Men bra för nybörjare.

• lars_k

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 10:41 som svar på: Vilken freestyle bräda?

Han brukar låna farsans skate. Men också enligt tester är 02 Skaten inte den mest lättpoppade i jämförelse. Men den har en massa andra kvalitéer som gör den till en kanonbräda.

• lars_k

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 10:34 som svar på: Hur vet man om man är överriggad?

Jag har gärna ett lite mindre segel och taskigt drag i vågorna men i gengäld full kontroll. På plattvatten är det ju bara att rigga på största trasan utan större kontrollproblem.

• lars_k

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 10:31 som svar på: Hur tar jag höjd med liten bräda och fena?

Man får oftast hjälpa fenan lite med bra tryck på lovartskanten på brädan. Men också ha mycket tryck på framfoten. Att flytta fram stropparna hjälper också.
    Men att ta höjd är mycket en teknikfråga, det gäller att precis att ta så mycket höjd att man behåller planingen. Ett jävla lirkande helt enkelt.

Sida 281 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications