lars_k
Forumsvar skapade
-
Köp en 80-85 l vågis och glöm det där med riggdragningen. Du kan simma in om det lägger sig. Det är det värt =)
-
Ha den som ditt viktbälte, så kan du hålla 12.5:an i kulingen på hemvägen.
-
25 kn orkar man nog när den kalla ölen väntar på laesö…. =)
..nä ni har nog rätt..
-
-
Är ca 25 distans till Laesö, så det bör ju inte ta mer än en timme om man lyckas plana hela vägen. Kan ju inte vara några större problem…
-
Just det. Även om jag inte sett så mycket haj här så är det inget kul att försöka hålla i bräda och rigg med varsin näve. Hände mej i VBG en dag med bra vågor. Det jobbiga var att det kändes som riggen höll på att sjunka…det kanske den hade gjort också, vet ej.
Så man får hålla koll på om gummit är slitet, pinnen är bra dragen etc. De små fångtamparna lär man inte kunna lita på om gummit går av heller…
Men grejerna är fan så mycket bättre nu än för 10 år sen iaf. Alltid något. 😛 -
Ja, fan vad dåligt. Först kränger de enligt dem själva en halvfärdig produkt, sen övertygar de kunden att köpa en hel förpackning loctite som de påpassligt har i sortimentet. Så tjänar de på loctiten också…
Detta borde de göra i affären, gärna när kunden ser på. ”Kolla nu gängar jag upp pin:en, droppar dit lite loctite och drar åt som fan. Detta håller det kan du lita på.”
Och kunden går därifrån belåten och tänker; åh vad seriösa de var här. Här handlar jag fler gånger… -
Till hösten. Relax och gå och bada.
-
Gillar ni waves kolla in dessa. Runt kusten med början i väst, dessa är spots jag surfat med bra vågor:
Åsa vid SV-V
Apelviken Vbg V-NV
Träslövsläge Vbg S-SV
Ringenäs Hstd V-NV
Dogshit Hstd SV
Malen Båstad N-NV
Lomma SV-NV
Ljunghusen SO-SV
Abbekås SO-SV
Borrby Strand NO-SO
Gislövshammar (söder om Simrishamn) NO
Åhus, Revhaken NO-SO
Ölands Norra, Ängjärnsudden (Trollskogen), NNV-NNOSom sagt dessa är bara de jag surfat, och det var goa vågor när jag var där. =)
Finns ju fler spots… -
Pin:en var nog inte tillräckligt hårt dragen. Den ska dras svinhårt mot metallbrickan, helst med loctite på gängorna. Gängar det upp sej är det kört, tur för dej att skruven inte gick av. Själv kör jag med std Quickrelease, det är det enda jag litar på i vågorna.
-
Har varit mycket brännmaneter här på västkusten i år. Senast i Ringenäs kändes det som man hade vadade genom brännässlor varje gång man vattenstartade. Fötterna var alldeles röda och jag blev bränd i ansiktet. Men vågorna var bra =)
Det lär hjälpa att pissa på det onda, men golden-showers är inte min grej direkt. -
Testa att stå längre fram på brädan när du fått upp seglet och skotar in. Kanske t.o.m framfoten framför masten. Först när du börjar få upp farten börjar fenan greppa i vattnet och du kan trippa bakåt. Ju högre fart desto mer greppar fenan och du kan lägga mer tryck på den.
Innan fenan greppar ordentligt lovar brädan retsamt upp och du får snart bada igen
-
Till mina fanaticbrädor fick jag nån typ av ovala brickor som var pressade som en ”kopp”. Med tänder på kanterna och kanterna ska vara vända nedåt…Svårt att förklara men stropparna sitter jävligt bra. Kanske din lokale surfhandlare har såna lösa…
-
Aha! Lejet är lite slang för Träslövsläge. Istället för att köra ner till Apelviken i tar kör man söderut i rondellen. Sen höger vid skylt Träslövsläge ca 5 km söderut. Man kan säga nästa vik söder om apelviken. Bra vågor på SW, om det får bygga lite först dvs….
-
Novisen! Var du i apelviken eller? Jag körde 3.5 timmar i Lejet igår kväll. Bra tryck i 5.3:an men vågorna var rätt lama. Dög dock till lite hopp och backsideridning, blev dock bättre och bättre under kvällen.
Hur var vågorna i apelviken, ni som var där?