Forumsvar skapade

Sida 289 av 321
  • lars_k

Medlem
    28 juni, 2003 vid 06:53 som svar på: Borrad förlängare!

Borrar tyskar och formulaseglare lätthål i bräda och segel? Åfan.

Förresten, hur lång tid tar det att pilla in 1.5 m tamp genom ett litet hål? Skulle ta mej minst 5 min även i nyktert tillstånd.

• lars_k

Medlem
    27 juni, 2003 vid 20:18 som svar på: Borrad förlängare!

Som Ola_P skrev så kan tampen trassla till sej och fastna inuti förlängaren. Det hände en polare en gång, han fick skära av tampen för att kunna rigga ner. Alltså för att undvika trubbel linda runt förlängaren. Går snabbt när du gjort det några ggr (vik tampen dubbelt och linda).
    Att borra innebär att du tar bort material och ger därmed en försvagning. Om det är kritisk beror ju på var du borrar och hur mycket. Men att förstora ett befintligt hål några mm bör inte vara några problem iofs. Beror på hur det ser ut.

• lars_k

Medlem
    26 juni, 2003 vid 08:43 som svar på: Någon som har en susning om analkande lågtryck?

Kollar man på avn
    http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
    ”10 m wind(mitteleur.)
    så ska det inte bli något närmsta veckan. På torsdag närmar sej ett lågtryck västerifrån som ser lovande ut.
    Innan dess möjligtvis lite ostvind på måndag på södra östersjön.
    Inget förrän ev nästa helg alltså. Lika bra det, man är ju rätt sliten efter helgen wink.gif

• lars_k

Medlem
    24 juni, 2003 vid 20:44 som svar på: ramla o senvatten starta i stora brytvågor??!

Det viktigaste är att inte ligga i vattnet och vela, snabbt upp på brädan, oavsett vilket håll grejerna ligger på. Du kan ju alltid gippa igen.
    När vågen kommer, håll upp riggen ovanför vattnet, i riktning mot vågen. Håll hårt i masten, för det blir ett jävla drag i brytet.
    Men som sagt, vattenstarta så snabbt som möjligt, kämpa lite! =)

• lars_k

Medlem
    24 juni, 2003 vid 20:28 som svar på: Kom igen och släng upp lite nya härliga surfbilder

Jo för fan, det var drygt masthög dyning på FREDAGEN när jag var där. Inte torsdagen =)
    Missade tyvärr lördagen.
    Var ute nån timme idag med 4.5 i ringenäs. Men för mycket onshore, jobbigt att ta sej ut genom 1.5-2 m bryt.
    Drog sedan till A-bay och fick en helgrym kväll wink.gif

• lars_k

Medlem
    24 juni, 2003 vid 04:58 som svar på: Någon som vet – Fanatic Ultra Boa

Köp ny rigg isåfall. Det har hänt mest på riggfronten. Till en Boa passar nog ett freeridesegel runt 6.0 bäst.

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2003 vid 17:20 som svar på: Hmmmm, förlängning av mast??

Försämringen är nog gradvis. Jag har sett folk köra med uppåt 50 cm variotop, särskilt dagar då det blåser småsegel. Det funkar men är nog inget vidare.
    Jag kan tänka mej nån maxgräns på 10-15 cm variotop, sen märks det nog på känslan i seglet.
    Jag kör 12 cm vario på mitt 4.0 segel. Har 388 luff, kör 400 mast, ska egentligen ha 370. Det funkar bra tycker jag.
    Men testa du 460 på 5.5, en nackdel är iofs att du är lätt…

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2003 vid 16:13 som svar på: Schhhhh….

Halmstadtrakten ser fin ut på DMI, dagstur till Ringenäs igen kanske.
    Men det blir säkert inget….

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2003 vid 16:01 som svar på: Bil+surfprylar stulen Göteborg

Fyfan va trist. Man kanske skulle börja bära upp grejerna i lgh och inte ständigt ha dem i bilen… Jag håller utkik längs vägkanterna.

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2003 vid 08:30 som svar på: Midsommar surfet?

Midsommardagen tänkte jag först dra ner till Ringenäs igen, men eftersom det skulle lägga sej under dagen la jag ner. Det visade sej sen att det blåste stabilt 10-12 m/s hela lördagen nere i Hstd, helvettes meteorologer…
    Seglade iofs 6-7 timmar 5.3 i Åsa och Varberg på Torsdagen också, så jag är ändå nöjd med helgen.
    Vi ses i Ringenäs nästa gång wink.gif

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2003 vid 07:12 som svar på: Midsommar surfet?

Ringenäs på midsommarafton var hartcore. Var ute 5 timmar med 4.0. Glassiga uppåt 2 meters att rida, samt masthög dyning en bit ut. Var mer uppe i luften än i vattnet =)

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2003 vid 07:08 som svar på: Hmmmm, förlängning av mast??

Broderns Simmer onshore 5.3 har luff 439…

• lars_k

Medlem
    22 juni, 2003 vid 20:11 som svar på: Hmmmm, förlängning av mast??

Ja, visst är det gött?
    Se bara till att din förlängare sticker minst 15 cm in i masten. Då ska det hålla…

• lars_k

Medlem
    22 juni, 2003 vid 16:15 som svar på: Hmmmm, förlängning av mast??

Det funkar säkert. Brorsan förlänger sin 4.00 mast 40 cm till 5.3 vågseglet. Stabilt. Möjligtvis är riggen lite ”mjuk”, men det är ingen nackdel om man inte väger alltför mycket.

• lars_k

Medlem
    22 juni, 2003 vid 10:14 som svar på: Surfprylarna på flyget?

Jag betalade $200 åt varje håll för att ta med surfutrustning. Mitt kit vägde 42 kg, strax under gränsen för dubbel avgift (45kg).
    Packade bräda, 4 segel, 3 master, 2 bommar + våtdräkt i boardbagen.
    Känns tveksamt att komma under 24 kg…men det kanske går med ett minimum av grejer.
    Åkte med KLM, 7500 kr t.o.r (plus $400…).
    Surfshoparna hade rätt dåligt med beg-utrustning, priser som i sverige. Dock sålde många surfare grejer, de satte upp lappar vid spoten och på sina bilar.
    Känns lite osäkert kanske att hoppas hitta bra grejer där nere, jag hade nog köpt allt i sverige och kört in mej på det innan.
    Lycka till. smile.gif

Sida 289 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications