lars_k
Forumsvar skapade
-
Snyggt redigerat o jävlar va ni rippar!
-
Såg ut som en drop in-attack mot S-40 strax innan tandemspolningen. Tror dock inte de slog ihop men det var jävligt nära hehe.
-
Har ett SF5.5, som jag köpte på Maui för att få lite mer drag att guppa runt med än med Naish session 5.0. Helt grymt för lättvindsegling i vågor! Kunde alltid hitta det lilla draget att vattenstarta med eller sakta guppa ut genom vågorna. På vågen är det lätt i handen och ställer sej helt platt och är supermjukt i manövrar och slag/gippar.
Det drar bra upp i planing, dock händer det inte så mkt mer. Ett hårdare och stabilare segel fortsätter att acca med stabilt dragläge. SF flexar snarare ur och släpper ut vinden. Detta gör det säkert till ett grymt hårdvindsegel. Men ”prestanda”? Nej.
Vågridnings/manöver/kontroll -prestanda? Japp som fanken!
Gillar det som fanken. Reser jag till Maui igen tar jag med 5.5 och kompletterar där med ett 4.7. Här hemma på wästcoast tror jag mina Goya Guru funkar bättre. Om det inte är tunn guppa/plana med lite vågor att rida dvs. -
Nä man länkar om till ursprungsfilerna innan slutrenderingen så det blir nog najs.
-
Jag har en sån. Det blir jääkligt bra på platt TV.
Saknar ibland en sökare när jag filmar surf… Samt att den ibland är långsam att hitta fokus från nära till långt bort o tvärtom. Kass ergonomi med mina stora händer. Kameran är fanimej för liten att hålla i. Använd stativ om möjligt…
Annars najs med fullHD 25p-läge och gött med zoom. Samt bra optisk bildstabbe.
Har lagt ut lite film på vimeo, kolla länk nedan. -
curry;609905 wrote:Angående smärtfri, realtidsredigering i HD för folk
utan i7 eller quad core processorer så finns det en relativt enkel lösning.Det går jättebra på vilken dator som helst.
läs här:
http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=29&t=8053
Det fungerar asbra! Flyter på hur bra som helst på min 2.26ghz laptop.
Alltså, det man gör är att man slänger in alla sina HD-klipp i Adobe Media Encoder eller liknande, komprimerar de till exempelvis 640×360 i kass kvalité, sedan redigerar man filmen med dessa filer, för att tillslut länka om de små klippen till HDklippen vid exportering. Kolla länken för workflow och videobase zippen!Jäkligt bra tips! Måste testa detta på min slöa burk.
-
Kul Ola! Denna gången var jag helt solo (förutom en vågpaddlare och en kajakgubbe…). Men blir vi ett gäng följer jag seglare efter seglare som kommer in på pärlbandet. Kan ju bli en Åsa-styles-film för fanken!
Jag är nog lättroad, men det var jäkligt kul trots sunket. Varje våg blev ett litet projekt och faan va svårt det är att få till vågridningen när det är så smått och dessutom tunn vind…
-
Japp, Basse. 90L o 5.5. Perfekt kit att guppa runt med. Var på vattnet mellan 06 o 09.
Ska rigga kameran igen en dag med fetare vågor!
-
Usch jäkla busungar som hänger upp ens bil i ett träd medan man är bortrest. Trist!
-
Ola H.;609317 wrote:Ta då ”hitta” en pressrelease från dem då. Låt kreativiteten flöda!
OK. Ska bara återhämta mej från dagens brutala surf hehe.
-
Hmm, känns som jag läst den här dyngan tidigare. Kan det ha varit på Stirboards hemsida??
-
Fan va grymt Per! Tror 75+85 blir perfekt för dej. Här på västkusten lär du aldrig behöva mer än 85 liter, det blir ju aldrig vågor under 10m/s (5.3 vind). Och 75:an funkar säkert fint i pungvind 3.7 Vilsehärad.
Väntar på läge att testa min 90L med mina 16cm twinfenor. Kanske läge om brädan börjar kännas stor. JP:s quad lär gå fint att köra som twin. Varför skulle inte en Quatro gå lika bra på twins? Frågan är om man vinner nåt på det bara om man gillar grepp o driv… Kontroll möjligtvis. Och mer slide i toppsvängen kanske. Värt ett test iaf. -
Ola H.;608859 wrote:En variant är ju att beställa custom om det nu ändå skal beställas och krånglas. En quad på ca 80 som nog är vad som bäst motsvarar din EVO 74 och sedan en twin eller kurvig quad på knappt 90.
Ja, bra idé. Beställ 2st custom quads istället, så kan du föra en dialog med Keith om exakt rätt combo för dej. Blir nog inte mkt dyrare än prod och du kan få ROCKER på brädorna (prod quaddarna är spikraka från framstroppen och bak). Min 90 liters custom med rejäl rocker svänger BRA mkt bättre och tajtare än 85L prodproton. Har haft 2 helball sessions i sidvind+midjehöga vågor nyligen hemma i Åsa. Plankan svänger svintajt och driver på bra även i smått skit utan att köra fast. Trodde inte det var möjligt att göra så tajta cutbacks utan att tappa fart! Och planing har jag inte haft några direkta problem med. Dock är den klart mer nervös och långsammare rakt fram. Inte lika ”hal” i vattnet. Men det är ju som väntat med mer rocker.
-
Jag väger 83 kg +/-5kg om jag bajsat eller ej. Jag körde mkt med Superfreak 5.5 på Maui och det var inga problem alls med 85 litaren. Men när jag fick 90 litaren uppskattade jag verkligen de fem extra litrarna. Och brädan var inte bredare och studsigare i full speed nerför en masthög våg.
En osäkerhet är ju med 95 litaren som kommer hur bred den blir. Blir den uppåt 60cm vetifan hur kul den är i snabba vågor. Men Keith kanske har fixat den biten också.
Tycker 75+85 ligger liite tätt i storlek, men som Jesper säjer inga problem om du max kör en lätt 5.7:a. Det är enorm range i plankorna helt klart. Beror också på hur bra teknik man har. De bästa står ju på 70 litare i nollvind och guppar ut med vatten upp till undersidan av pungen. Jag som är halvkass gillar ha lite volym helt klart. Särskilt när man ser monstervågor torna upp sej framför en och det är byig fesvind.
Men 75+85 blir säkert riktigt fint. Men kräver nog lite mer teknik en riktigt lätt och byig dag med 5.7 och stora vågor.
Jesper är nog lättare än jag och då kryper nog ”sweetspot” uppåt lite. Iallafall kan han ta större segel på samma planka jämfört med mej. Och han lär väl vara en gud på guppasegling efter alla vinterresor till Maui. Jag kommer från pungvind westcoast och fick lära mej guppasegling den hårda vägen…
