lars_k
Forumsvar skapade
-
Håll utkik ett tag. Det du ska ha tag i är ju knappast ovanliga grejer så du hittar nog en bra deal.
Vill du tvunget ha nytt så köp fjolårs-grejer. -
Helt klart värt att köpa begagnat, du kan hitta mkt bra grejer till bra pris. Eftersom du ska börja på nytt så kanske det visar sej att du egentligen vill ha något annat än det du köpt så förlorar du inte så mycket på att sälja och köpa något annat. Nya grejer förlorar skrämmande mycket i andrahandsvärde, 30-40% på ett halvår är inte ovanligt.
Våtdräkt bör du dock köpa ny med tanke på vad vissa här på konfen har skrivit
-
lars_k
Medlem20 juni, 2003 vid 18:54 som svar på: Kom igen och släng upp lite nya härliga surfbilderFrån Ringenäs norr om Hstd idag. Var ute med 4.0 med fullt tryck i drygt 5 timmar. Red breda 2 meters med salsgolv emellan, masthög dyning längre ut. Bättre än så här blir det knappt.
(Jag ligger längst in och försöker skära sönder lite vitvatten =) -
Jag kör danmark en annan gång och drar till Åsa istället. Ses!
-
Möter du nån på plattvatten som seglar styrbord (högerhand framåt) och du babord så är det naturligare att väja neråt i vind. Att ta höjd för att väja känns lite jobbigt eller hur?
Likaså när du väjer för nån som ska ut genom vågorna.
Att väja för nån som rider en våg tycker jag dock borde vara bäst uppåt i vind…eftersom vederbörande närsomhelst kan påbörja en bottensväng neråt i vind. -
Äh, A-bay är till för alla såklart. Jag tycker det är kul när det är mycket folk ute, även om det blir lite jobbigare.
Sunt förnuft ja. Förhoppningsvis ligger det sunt förnuft i botten för dagens regler. Jag tycker det iaf.
Sunt förnuft är att se till att lära sej och följa reglerna.
-
Sunt förnuft kan ni glömma, det duger inte. Vad som är sunt förnuft kan i ett kritiskt läge vara helt olika för två surfare som håller på att kollidera.
Ska ni ut i t.ex. Varberg en bra dag med stora vågor och mycket folk på vattnet, plugga in reglerna som är uppsatta på VVK:s bod innan ni ger er ut.
Har alltför ofta fått tvärnita och lägga mej i vattnet för att undvika att krocka. Särskilt under semestrar när allt möjligt mer eller mindre erfaret folk kommer och ska ”Vindsurfa i Apelviken”.
Så lär er reglerna för helvette!
-
Jag skulle säga 7-10 m/s om det är ett normalt free- style/ride segel och du är normalbyggd.
-
Som du ser så gäller lovartsregeln bara på plattvatten (den som tar mest höjd har företräde).
På vågen är det tvärt om, även om höjdtagning är tämligen ointressant då. Den som ligger i lovart ska fritt få göra sina bottomturns utan att behöva väja för någon som ligger på läsidan (eller längre ner i vind) på vågen.
Detta har hänt mej flera gånger, jag har ”tvingats” till bottensvängar när jag och en annan surfare i lovart har ridit på samma våg och han bestämt sej för en bottomturn. Det blir lite av ”följa John” då =) -
Vindtorkan eller?
-
Enligt tradition blir ju midsommarhelgen sista surfet fram till september…med vindtorka Juli-Aug.
Hoppas det inte stämmer i år, vill inte bli mer mongo än jag redan är
-
Beror ju på vad man är ute efter..
Glida runt på en formula i 4-5 m/s bris varannan dag eller köra vågor i kuling nån gång i veckan.
Jag väljer det senare.
F.ö. tror jag Bohuslän är betydligt blåsigare än Halland. -
Håller prognosen tar jag danmarksbåten torsdag morgon. Ska blåsa fett torsdag-lördag, kanske även söndag.
Klittmöller nästa! =)
Någon annan som ska dit? -
lars_k
Medlem13 juni, 2003 vid 18:54 som svar på: Har jag dålig arbetsmoral? Jag vill bara surfa!!!Tänk om alla var som du, hur skulle det gå för sverige?
Snygga vulcans du satte förresten
En annan har ju flextid, ultimata lösningen för en surfer… -
Fan vad tidiga ni är, jag masade mej upp 0630, på vattnet 0830, redan fullt med folk ute. Bra tryck i 4.5:an fram till 1200 då det hade tappat betydligt. Bra vågor på NV, en av de bättre dagarna jag haft i Apelviken. Hoppas på upprepning i morgon, ser inte helt omöjligt ut