lars_k
Forumsvar skapade
-
Furuboda är antagligen OK vid SO-NO, onshore vid O. Jag känner dock inte till något bra ställe att parkera där. Antagligen får du släpa grejerna nån km genom skogen.
Dra hellre till revhaken vid dessa riktningar…bra parkering (om inte badjävlarna tjurrusar..) och riggytor. -
Japp, samma. Men bara när monken Campello själv gör den
-
Här är en campello-shaka…
-
Aha, mina gamla hemtrakter…Här är några spots:
Vid V-N dra till någon av insjöarna.
-Oppmannasjön (där jag gjorde mina första patetiska försök…) är bra nybörjarställe för det är långgrunnt. Sväng ner genom skogen ungefär mitt mellan Kiaby och Bäckaskogs slott.
-Ivösjön. Sväng ner vid campingen vid Bromölla. Surfet är vid sydöstra delen av ivösjön. Lite större chopp än Oppmannasjön, se upp för sten i södra änden.
– Vid S-SV dra till Sandvik söder om Sölvesborg. Kan bli bra vågor. Sandstrand.
– Vid NO-O kör vid Revhaken, Åhus-Äspet. Kan bli riktigt bra sideshore vid kraftig NO-vind, eftersom vågorna vrider runt revet.
– Vid ren O funkar Täppet vid Åhus vindsurfklubb. Bra onshore vågor om det blåser bra.
Sen har du ju nära till blåsiga Österlen, som Gislövshammar (grym vågridning vid NO), eller Borrby strand. -
Ja, Maj har varit kass här i GBG. Det kom några bra lågtryck men de levererade mitt i natten. Jäkligt onödigt…
Tur man har fetfreestyle och 7.1. Planade idag faktiskt i 6-7 m/s
-
Ja, bubbelpoolerna är väl för fasen inget att se

I förrgår hade webbkameran en bättre vinkel rätt ut i vattnet. Ändra tillbaka genast! -
Fullt på vandrarhemmen. En massa surfare sa de…Vill inte tälta. Jag gör ett försök nästa år istället 😛
-
japp. UV har en otäck tendens att klippa av polymerkedjor
-
Har också mina i lgh. De bör ha härdat ut så de ej avger ångor ganska snart efter tillverkningen…
Förvara dem inte i solen för fanken! Värmen kan få dem att delaminera. Det är ju därför man har boardbags med silverfolie för att stänga ute solljus… -
Hade tänkt mej Jylland över flygare men prognoserna är sämre än någonsin…Med 80 % chans till 10 m/s i Haga är det ju klockrent lönt att dra till Öland istället…
Tyvärr letar sej inte vinden ner till Grönhögen om jag förstått rätt? Bygger iofs inga vågor på lokal sjöbris heller… -
OK. kollade inte inlägget tillräckligt noga….8.5 är jäkligt stort (i min värld…). Då krävs kanske cambers för att det ska bli stabilt nog.
-
Nja, cambers är egentligen ett sätt att kontrollera buken i seglet. En stabil buk ger mindre vandring av tryckcentrum vid olika vindstyrkor. Idag har i princip bara avancerade race-segel cambers, för formula främst. Cambers ger också möjlighet att ha extremt djup buk i seglet vilket ger bra bottendrag för tidig planing. Men…
Cambersegel är svåra att hantera i t.ex gipp när seglet ska snäppas över. För att inte tala om vattenstart där camber-luffen kan fyllas med vatten. Seglet blir totalt sett också tyngre.
Idag finns mkt bra camberlösa segel för freeride och freestyle. Prestandan ligger ej heller långt efter cambersegel. Jag skulle säga välj camberlöst om du inte ska köra formula. Mer lätthanterligt, bra prestanda och billigare. -
Ja, jag undrar också

Jag har en STOR freestyle, en Skate 64 på 112+ liter..
Runt 100 l är väl att betrakta som medium. Klart jämför man med en vågis är ju den stor…. -
Jag kommer aldrig upp i din klass, Getwet69

Har lite andra hobbies att roa mej med när det blåser under 7.0. Men skulle jag börja tävla hade det säkert blivit Formula. Är lite sugen faktiskt.
Tävla i freestyle är för mej helkört inser jag…