lars_k
Forumsvar skapade
-
Är det Grefab som har dem då? Jag har ju sett surfare som hämtar sina prylar i skjulen…
-
GWC har skjul i Fiskebäck. Finns även container i Björlanda. Kan inga detaljer hur du fixar detta dock…
-
Syd 8 nu. Jag drar till feskebäck och kollar läget med freestylern.
-
Funderar också. Onsala gjorde ett ryck upp till stadiga 10 för en stund sen. Det ska vrida mer mot väst, ligger dock på 150 grader nu…trodde inte det skulle bli nåt ikväll.
Vrider det mer sticker jag.
Dock ser det bra ut inför imorgon. S-SV över 10. Lejet lockar. -
Nä, enligt EU-regler betalar man moms i det land inköpet sker, i detta fall tyskland. Sen läggs det varken på tull eller moms vid svenska gränsen.
Med skandiabanken gjorde jag överföringen till kepplers bank gratis, smidigt med internetbanken dessutom
Angående postförskott så köpte jag en framdämpare till MTB från tyskland en gång. Då la svenska posten på en extra ”postförskottsavgift utland” på 110 kr. På det tillkommer ju tyska pf-avgiften. Gällande Keppler är ju överföring till bank smidigast. Om han dessutom accepterar detta i efterskott är det bara att tacka och ta emot. Mej hade han dock inget förtroende för verkade det som så jag fick snällt betala i förskott
-
Aha. Verkar vara nåt som kan funka bra i svenska förhållanden. Fan, jag som precis köpt en ny vågis. Jag brukar inte byta grejer varje år heller, snarare vart 4-5:e år…(Är dock mkt nöjd med Goya 255:an
-
Vad är största skillnaden mella dessa vågbrädor och wave/freestyle – brädor. Tycker de måttmässigt verkar väldigt snarlika. Dvs lite bredare än vanliga vågisar.
Tunnare kanter iofs, men är det något mer? -
OK. Hur man mäter våghöjd på smhi är nog inte hur de flesta vindsurfare gör det. Vi tänker nog oss våghöjden som höjden från botten till läppen. Blir då större än smhi:s sätt att mäta. Undrar var medelvattennivån ligger på en våg, antagligen närmre botten än toppen…
Att jag är hyfsat säker på 4 metaren vid trollskogen är just att Markus B kom ridande på den. Denna ögonblicksbild är ”etsad i mitt minne”
och läppen var klart över mast på hans rigg. Detta var nog en av dagens ”nyckfulla” vågor, klart större än de andra och bröt också längre ut.
Glädjer mej att du seglar vågor också, trodde du mest drog repor på platta ”Erstan”
-
Det är bara att provrigga för fanken. När toppliket droppar/loosar som det ska enligt instruktionsbladet har du rätt nedhal.
Har du då ett par cm kvar ner till blocken ska du släppa lite till på variotoppen. Optimalt är att ha nån cm extra vid nedhalet så du kan dra mer om du börjar bli överriggad.
Bry dej inte så mycket om luff-spec och gradering på förlängaren. Det duger ändå bara till för grovinställning. -
Vågen är väl som störst i ögonblicket innan den bryter, känns det som. Dyningar är vågor ute till havs som ej bryter.
Tycker ändå att det var betydligt mer kraft i vågorna i Sydafrika trots att de som mest var 2-3 m när vi var ute. Har nog mycket med hastigheten att göra också. Vågorna tubar inte på det sättet i sverige, men är fina och snälla att rida vid sideshore.
Bästa vågridningen med sideshore har jag haft vid trollskogen och gislövs hammar. Varberg är kass för vågridning. Letar bättre ställen på västkusten. Ska testa Åsa stenudde eller Bua strand nästa gång det går av. Har en del fler objekt att utforska efter ingånde studier av sjökortet
-
Ingick antagligen tysk moms. Vet iofs ej om Keppler driver nån sorts svarthandel med tanke på priserna

Jag överförde till hans konto i Postbank Karslruhe. När jag faxat över kvittot på överföringen skickade han brädorna. Tar ju 2-3 dagar innan han har pengarna egentligen. Fick brädorna med post efter en dryg vecka. -
Ja, de där speedfreaksen från stockholm borde skaffa sej vågisar och komma ut i verkligheten

Jag upplevde faktisk en brytande 4 m våg i höstas. Det var vid trollskogen vid ölands norra udde. Körde 4.5 med bra tryck, det hade blåst i 2 dygn i sträck så de brytande vågorna vi red låg på 2 till dryga 3 m. Plötsligt när jag skulle ut såg jag en monstervåg som måste varit drygt 4m som bröt precis framför mej. Det hade jag inte räknat med så jag blev instängd och spolad. Naturligtvis kom Markus Boman ridande på den från andra hållet. Han lyckades pricka den rätt den grisen =) -
lars_k
Medlem12 maj, 2003 vid 16:31 som svar på: Kom igen och släng upp lite nya härliga surfbilderDen var fin. Synd att han inte hade tokdrag och full planing i omkörningsfilen bara
-
OK. Skulle vilja ha lite mer vind om jag ska åka långt. Det skulle väl vara för fransyskorna isåfall…
Nä, det blir nog Sydafrika igen. -
Ja, stora vågor skapar sina egna små lokala vindbyar. I vågdalen tappar man tryck medan det när man kommer över toppen pungar på. Fräckt att ladda över krönet på en fet våg. Det blir som en uppvind så man får gött ”häng” i hoppet. Som hangflyg ungefär