lars_k
Forumsvar skapade
-
Hmm, du behöver helt klart en combo med en jäkla massa range. Alltfrån 4.0 stök cross-on till glassy cross-off byig 5.7. Det senare hade jag i princip hela tiden på Maui. Då var 90 liter quad klockrent. Flöt som en kork. Kunde stå i princip helt still och vänta på en vindpust. 85 litaren känns klart mindre, skulle nog säja att sweetspot är 4.7. 5.7 kommer vara stort på den, men funkar.
Jag skulle nog reka att först köpa 75 litaren så du klarar 4.0 cross-on stök. Om du gillar quadkänslan vänta då på 95 liters quaden om det kommer en sån. Eller ta alternativt Tempo 92. Den har jag bara klämt lite på. Bred som fan (60cm…) och ingen rocker. Inte min typ av bräda direkt. Jag vill ha lagom bredd och fett med rocker, som på min 90L quad 🙂När jag tror på en Quad 75L+95L combo för dej. Du får en jäkla massa range och två riktiga vågridningsmaskiner!
-
Borde vara straffbart att ändra mastkurva från en årsmodell till nästa. Naish är väl bara ett exempel. EU-standardiseringsmyndigheten var är ni?
-
Enl danskens sammanställning är ju inte Norths master direkt toppmjuka, rätt normal kurva skulle jag säja (12-14% ”böjkarakteristik”, dvs skillnad mellan topp- och bottenflex). NP dock klart mer toppmjuka, 16-17%:
http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm -
Skit i att du har ett NP SOLO. Är inget vågsegel utan freeride (för fet/hård buk, klent byggt etc). Komplettera med ett 5.3. Varför inte ett Legend om du har 400-mast som passar 4.7:at (MS ska ha bottenmjuka master). Och du gillar 4.2 o 4.7 kör på med ett 5.3 i samma. 5.3:an riggas också på 400, iaf 2010.
Jag kör klassiska 3.7-4.2-4.7-5.3. Allt i Goya Guru vilket motsvarar Legend. Sideshore-segel är mumma! -
Det fina med Quatro är att de jobbar mest med tjockleken på plankan. 85:an är bara 57 bred och 36 OFO. Dvs volymen jobbar bara i guppaläge. Väl upp i planing har du en smal klassisk outline. Och volymen ligger långt fram på brädan där den gör minst skada. Tailen är inte onormalt tjock. Dessutom ger fenorna minimalt med vridmoment så brädan kommer inte att gå upp på fenan som en singlefin när det brallar i.
Själv har jag en Quatro custom quad på 90L. Tjock som fan men bara 57 bred och 34.5 OFO. Har bara kört från 5.5 till 5.0 änsålänge men tror jag lätt kan köra den ner till 4.2.
Men det är ju inte bara vindstyrkan som avgör när brädan blir för stor. Är det mkt chopp, onshore och stökigt eller side-off och glassy? En jävla skillnad.Väger du 80 kg välj 85:an. Lätt val för allround 5.3-3.7. Med 3.7 kan det dock bli lite svettigt om det är stökigt…
-
Körde en hel del på en Quatro Quad 85 proto på Maui, säkert mkt lik i shapen som den som släpps, dvs med rak rocker. Håller med Jesper i det han skriver. Det som slog mej var hur lättkörd brädan var. Inga knepigheter alls, bara ställa sej på den och gasa. Det som sticker ut är höjdtagningen, drivet på vågen och att den är riktigt loose. Är dock inte särskilt snabb. Ska man ha en bräda för B&J välj hellre en FSW. På vågen är den grym, skär på med bra grepp botten till toppsväng. Håller farten i de tväraste svängarna. Man kan riktigt dra runt brädan i toppsvängen runt in i vågen igen så läppen kittlar en i rröva, sen en tvär bottensväng rätt upp i läppen. Man kan ligga jäkligt tajt nära läppen o lattja. Rätt okritiskt vad man hittar på. Brädan håller farten utan att skära fast. Grymt rolig bräda. Men den ska ridas vågor med. Och trivs bäst med tryck på framfoten. Dvs du ska nog ha ridit en och annan våg för att få ut djuret ur brädan.
-
Sjyssta bilder, helt klart bättre än Surfers webcäm!
-
OK. Får la dra en repa dit ner nångång o kolla!
-
Intressant med rödskär. Så du menar det blir en bra våg där nere? Det var nästan nord idag eller? Låg på 340 grader vid lunch sen vred det iofs neråt NV senare.
Inte direkt gott om bra spots på nordligt i wcoast. Stranninge och Hstd secret är de enda jag känner till. Nordlig pungvind=rödskär eller? 😉 -
surfslusken;606561 wrote:Kan ikke du og hange me til Lista? Skall visst va bedre der.
Google-översättning för er som inte hängde med Sluskens norska:
Kan inte du och hängde mig till listan? Shell vissa va bättre där.
-
Ju mer man jiddrar desto mer sänks prognosen när dagen väl kommer. Tänk på det.
-
Ni kan inte båda få ut pengar från Fkassan samma dag. Men man ta ut 7 dagar i veckan så den ena kan tex ta 3 dagar och den andra 4 dagar.
-
Jag har bakstroppen stor som fan så jag står rakt på brädan i svängen. Framstropparna har jag tajtare, gillar att sitta lite mer fast där fram.
-
Du kanske har en liten bit padmaterial du kan kontaktlimma dit runt skruvhålet?
-
Hehe, du kommer åka på stryk om du dyker upp i Gislöv. Pga denna tråden. Rätt åt dej!
