Forumsvar skapade

Sida 303 av 321
  • lars_k

Medlem
    23 april, 2003 vid 20:45 som svar på: Team Surfersworkshop promo-film

Den länken funkar dåligt hörru.

• lars_k

Medlem
    23 april, 2003 vid 18:06 som svar på: Förhindra spinout

Lättare tryck på bakfoten. Flytta bak fenan.
    Men spinout är iofs vardagsmat. I landningar är det nästan standard att det spinner lite. Det är bara att inte låta sej chockas och lära sej häva dem snabbt och smärtfritt istället wink.gif

• lars_k

Medlem
    23 april, 2003 vid 18:00 som svar på: LAGA SEGEL?

Jag lagade 2 segel nyligen hos North i Fiskebäck. Ena seglet var mastfickan trasig på, de sprätte upp, lappade och sydde igen. Det andra bytte de topprutan på. Totalt 900 kr. Vet ej om det var billigt eller dyrt. En sur kostnad var det iaf… 😛

• lars_k

Medlem
    23 april, 2003 vid 11:35 som svar på: Team Surfersworkshop promo-film

Japp. Gislövs Hammar rockar. Var där nere i lördags och brände. Körde nära överriggad 5.3. Glassiga vågor på dryga 2 meter, strålande sol, sideshore från vänster. 4-5 bottomturns no problems. Fan vilket skönt ställe…
    Vid nästa nordostan drar jag ner igen =)

• lars_k

Medlem
    22 april, 2003 vid 19:45 som svar på: Nicklas Olausson på TV4plus

De e lugnt. Bra om ni tipsar på konfen eller mailar mej. Så missar jag inte att plocka in programmen. Har tyvärr inte Extreme-channel dock… crazy.gif

• lars_k

Medlem
    22 april, 2003 vid 19:15 som svar på: Nicklas Olausson på TV4plus

Bra tycker jag. Synd att det inte var längre. Tyckte mej känna igen vissa svenska spots. Han hade varit ute i 5-6 m vågor senast i sverige. Undrar var det var någonstans…
    Jag rippade till divX och laddade upp på ftp:n. Kommer väl snart in under /nya…

• lars_k

Medlem
    17 april, 2003 vid 08:55 som svar på: Var finns bästa sjöbrisen i gbg?

Javisst. Med grundvind kan ju allt hända, det är ju för fanken det jag säger hela tiden wink.gif En förstärkning från väst 5 m/s till 7-8 m/s är nog inte omöjlig. Men sjöbris av Haga Parks dignitet eller som de verkar ha i Klagshamn kan vi nog glömma. Tjörn/Steningsundsspåret verkar intressant…

• lars_k

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:07 som svar på: österlen i påsk?

Aha. Men lämna ostkusten öppen också. Där kan det bli helt underbart =)

• lars_k

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:03 som svar på: Kolla mastfoten

Ja, tänkte detsamma. Jag kollade mest på tjejen. Bryr mej inte om mastfötter och sånt tjafs.

• lars_k

Medlem
    16 april, 2003 vid 19:58 som svar på: fiskebäck suger

Ja, länge leve västkusten…
    Fiskebäck kanske inte är helt optimalt, funkar bara vid vissa vindriktningar. Massa båtar och olja och skit i vattnet (jag fick hemska utslag och klåda en gång…). Men det är lättillgängligt.

• lars_k

Medlem
    16 april, 2003 vid 11:58 som svar på: Var finns bästa sjöbrisen i gbg?

Söderut är ju Mellbystrand allmänt känt för sin sjöbris.
    Här längre upp kan det ju bli tillräcklig vind om det är en bra grundvind som förstärks. Men med noll grundvind har jag inte sett skymten av nån stark sjöbris så länge jag har bott i GBG iaf. Om det är så bra som du säger skulle det vara bra sjöbris idag. Varmt i luften 12-15 grader och kallt i vattnet. Men är det sjöbris? Nä. 1-2 m/s på grötö just nu…
    Hoppas du har rätt men jag är skeptisk.

• lars_k

Medlem
    16 april, 2003 vid 08:40 som svar på: Gun Masts?

Du har rätt. Masten beskriver inte en cirkelbåge (var fasen läste jag det…?).
    Hittade en bra sida:
    http://www.dynawing.com/faqIMCSvsMCS.html
    där står:

Constant Curve

A Constant Curve mast is any mast with a base to tip percent of mid-point difference in the 10% – 14% range. The usual definition of a constant curve mast is a mast having a 76% tip deflection percentage and a 64% base deflection percentage, these masts are often labeled as 12% constant curve masts

Och det ser man på ett masttest, från gunsails sida:

• lars_k

Medlem
    15 april, 2003 vid 20:39 som svar på: Norrköping -var vid vilken vind?

Säger det samma. Det är nog nu grin.gif

• lars_k

Medlem
    15 april, 2003 vid 20:30 som svar på: Gun Masts?

Intressant info. Som jag har förstått det mäts IMCS genom att ta en punktlast mitt på masten och mäta nedböjningen vid denna punkt. Sedan räknas det om på något sätt (dividera med längden i kvadrat? kommer inte ihåg..) för att bilda ett värde. Detta värde borde inte sprida mellan olika tillverkare. Alltså borde man inte kunna säga att den ena masten är styvare än den andra med samma IMCS…
    Men IMCS säger ju inte hur mastkurvan ser ut under belastning. Enligt ”constant curve” ska masten beskriva en cirkelbåge under belastning. Men kollar man på en rigg under tryck av vinden böjer den ju i två plan, dels böjer den sedd från sidan, dels sedd framifrån. Den beskriver inte en perfekt cirkelbåge, verkar det som. Här inser jag att olika masttillverkare tar fram master som inte böjer likadant, det skulle vara omöjligt att standardisera denna böjkurva. Säkrast är kanske att köpa master av samma fabrikat (eller rekommenderat av segeltillverkaren…) som seglet. Men jag undrar fortfarande om normalsurfaren behöver bry sej. Vissa surfare verkar vara pryltokiga och gräver ner sej i sådant här. Vi andra kör så det ryker på kanske inte helt optimala grejer. Vem har roligast för pengarna?

• lars_k

Medlem
    15 april, 2003 vid 19:12 som svar på: Var finns bästa sjöbrisen i gbg?

Den duger kanske till formula, 5-6 m/s inte mer.

Sida 303 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications