lars_k
Forumsvar skapade
-
Dankmark kanske fetsuger så att det rockar?
-
Kan det vara danmark som suger så det blir bris i Klagshamn?
-
…och seglet kanske inte heller är sytt exakt efter constant curve?
-
Jag fattar inte det hela riktigt. I stort sett alla master är i dag ”constant curve”. Styvheten sätts i IMCS. Rekas en constant curve mast med en viss IMCS och längd till ett visst segel borde det väl gå att köpa vilket märke som helst som uppfyller denna spec?
Eller har masttillverkarna dålig koll på om masten verkligen följer ”constant curve” – kurvan? Små avvikelser kan ge stora skillnader i seglet kan jag tänka mej. -
Du skulle se trängseln i Apelviken en het dag. Risken för kollisioner är uppenbar. Tycker SBF ska lobba för hjälmtvång för alla vindsurfare
-
Jovisst. Jag tycker det är bra att duktiga seglare, som du Ola, skriver här på konfen även om ni har kopplingar till till vissa märken och handlare. Ni har mycket att tillföra.
Det säger sej nästan självt, är man duktig och tävlar etc så har man spons. Tycker det är synd att inte fler av sverigeeliten skriver här ibland…
Men kanske det är på sin plats att påpeka för nya att konfenskribenter gärna vinklar sina råd lite grann och kanske inte alltid är helt objektiva.
Och för den normale surfaren med begränsad budget, ger nog t.ex en Gun mast fullt tillräckliga prestanda för ändamålet. Även om man kanske med ett par tusen mer klämmer ut det där lilla extra ur riggen med en ”märkesmast”. Men är det värt det? -
Jag tror det är rätt illa. Kanske kan det bli hyfsat på Hisingen med god grundvind. Där finns ju en del åkrar som kanske suger. Björlanda funkar eventuellt vid västlig grundvind.
-
Tjena. Jag beställde ett segel, 2 master, en bom, en förlängare plus en del småplock. 30 E i frakt. Betalade med VISA, följde stegen i online-shopen. Kom med UPS (hemkörning) veckan efter. Funkade bra förutom att bommen restnoterades. Skickades dock fraktfritt när de hade den på lager igen.
Öhh. ovanstående gällde gunsails…
För Keppler:
Jag beställde två brädor 699E per styck efter lite mailväxling först med Werner. Frakt 40 E per bräda. Plus tekkno-boardbags för 40 E styck till vardera bräda.
Betalade i förskott genom att sätta in på hans kontor i Postbank Karlsruhe. Faxade kopia på överföringskvittot till honom. Så snart han fick faxet skulle han skicka brädorna. Han skickade dem med vanlig post och jag hämtade brädorna på postterminalen veckan efter.
Jag är nöjd med mina affärer 8^) -
Hm. Jag kör med hockeyhjälm med galler ibland…Min tanke är att jag ska våga loopa med hjälm på.
Att jag ser ut som en idiot bjuder jag på
-
Glad vår på dej vetja. Gott om sjöbris har vi ont om i GBG. För mycket skog så den blir inte stark. Ska du ha bra bris på västkusten får du nog dra ner till Mellbystrand.
-
Funkar nog utmärkt

Vill också påpeka att vissa skribenter här har nära kopplingar med diverse svenska handlare så deras utlåtande är inte alltid helt objektiva (dock vet jag inget om S. har sådana kopplingar…). Min Loop C75 460 tycker jag funkar utmärkt till mina Freezone-segel. -
Jaha. Nu har nån ”tradröv” stoppat den sidan pga upphovsrätt på bilderna
-
Hoho Micho! Så du håller liv i denna tråden ännu.
Nä det behövs inga gigantiska muskler. Mest är teknik och att utnyttja sin kropp som motvikt till seglet. Men man jobbar en hel del med hela kroppen, framför allt armarna, så det är en bra idé att styrketräna. Sedan jag började träna har jag ökat min tid på vattnet en bra surfdag från kanske 2 timmar till 4-5. Om vinden varar så länge dvs
-
Nä. Hellre en massa halvbra än några få med bra kvalité. Motivet är viktigare än bildkvalitén. Och tar man en massa bilder blir det alltid några som är bra. Och sitta och titta på diabilder på skärm är helt uteslutet. Fy fan för ”diabildsbjudningar”
-
Jag har 2 cd-skivor med bilder som mina reskamrater tog när vi var i sydafrika. Denna kvalitén duger. De tog 6 Gb bilder och klipp under 8 veckor. Denna mängd hade man aldrig fått med analoga grejer. Hade gått åt en förmögenhet att framkalla alla bilder. Analogt är inget alternativ. Jag tror de hade en Olympus C730 med 10x zoom. Här en del av en bild: