lars_k
Forumsvar skapade
-
Även om jag hemskt gärna vill tro att det innebär ökad vindhastighet, tror jag att det är knas i resonemanget. Att varje luftmolekyl accelereras åt höger, innebär bara att dess bana viker av, inte att hastigheten ökar. Alltså en luftström som rör sej österut böjer av åt söder, men ökar ej hastigheten. Till alla vindsurfares förtret 😛
-
Jag tror att när man väljer vågbräda bestämmer man sej först vilken shape/typ man vill ha som passar ens stil och de förhållandena man vill köra brädan i. Sedan väljer man volym efter hur mycket man väger. Alla vågbrädor kommer finns ju i ”linjer” med olika volym nuförtiden.
Men det kanske inte alltid är så enkelt.
Jag har för mej att Ola H är ganska lättviktig, nåt i stil med 65 kg. Men det är kanske bäst han svarar
-
Gött. Släng in ett inlägg här när du testat EVO:n. Mkt intressant hur den funkar i sverige (det är i Åsa du oftast kör eller?). Starboard verkar ju inte fega att testa nya idéer och brädorna ser ju duktigt fräcka ut =)
-
Jag kör en Loop C75 460 på mina freestylesegel. Hyffsat lätt mast 2.0 kg, funkar bra.
Brorsan kör en Loop Comp C100 (RDM) 4.00 mast till sina vågsegel. Känns otroligt lätt, bara 1400 g. Var ute i 15-18 m/s och 4.5 segel för ett par veckor sen. Den höll =) Riggen kändes grymt lätt och smooth enligt honom.
Jag tror på Guns master iaf. Mycket mast för pengarna. -
EVO 80 och 92 ser ju måttmässigt (bredd) väldigt misstänkta ut som freestylevågisar. Men med tunna kanter och en mer rockerkurva kan de ju ändå vara mer vågbetonade. Men Acid:en är säkert ganska annorlunda. Där har du en grym bräda för kontroll i chop och höga farter. EVO:n är nog mer för rena och snygga smörvågor, sånt vi sällan har i sverige…
-
Körde mycket slalombrädor fram och tillbaka för 5-10 år sedan, och tyckte det blev dötrist. Nu behöver jag vågor för att ha kul, hoppas iofs att min nya freestyle också kan ge en kick. Men det är ju perfekt att det finns något för alla inom sporten. Tycker ni det är kul att speeda kör på för fanken! Jag bara talar för mej själv, jag dissar inte vad andra håller på med
-
Att vara mjuk i benen underlättar. Kör med böjda ben och låt dem jobba över vågorna som stötdämpare.
-
Precis. Bränna fram och tillbaka är dötrist, även om det går fort. Nä det ska vara vågor, små slashiga brädor och höga hopp
-
Fränt! Lägg in lite bilder på byggda brädor vetja! Och vad kostar de?
-
Är det färgad monofilm eller? Mylar är väl knappast på väg tillbaka? Ser hemskt ut, måste vara ett tyskt påfund. De tänder ju på dessa grälla färger.
-
Att bränna rakt fram i hög fart är ju en sak, men dessa missfoster, typ Hypersonic, går ju knappt att gippa med enligt tester. Tror inte denna kanal-trend blir långlivad, men den som lever får se…
-
Tjena doktorn. Jag kommenterade herr anonym, hann inte se ditt lilla kåseri. Nu snöar det utanför fönsterna här i GBG också. Va i h-e är det som pågår? Nu ska det ju vara vår..jag har ju haft premiär för länge sen…
-
Haha, vilket missfoster! Om ett par kommer man att kunna köpa en sådan begagnad för 200 kr. Nä, nu måste snart trenden vända igen. Fram med längre och smalare brädor för fasen. När t.o.m. vågbrädorna blir korta och breda har det gått för långt, hoppas jag aldrig får se djupa kanaler i en vågis
-
Äh ryck upp dej! Jag körde 4.0 Nordväst i Apelviken förra söndagen. Har blåst en hel del väst den senaste tiden utom senaste veckan förstås. Var inte så negativ, vinden kommer…
-
Det är möjligt att brädan passar dagens vågridning i vissa förhållanden. Vågsurfing har ju ”freestylificerats” en del, man gör freestyletricks på vågen helt enkelt. Men för svenska förhållanden, med inte så rena vågor, mycket chop, mycket vind, undrar jag om denna shape funkar så bra. På rena, mindre vågor, och lite vind rippar nog en kort och bred bräda. Men i sveriges vågor vill man nog ha en bräda som skär genom chopet och är enkel att kontrollera i höga farter, framför allt i vågridning vid onshore förhållanden där man får duktig fart i bottensvängen. Så för sverige passar en mer traditionell shape (längre och smalare) bättre, misstänker jag. Men jag kan ha fel….