lars_k
Forumsvar skapade
-
Jag tror de flesta är rädda för att reta upp Love och Jonaish. Det är ju deras hemmaspott du outar. Visa lite respekt för fan!
-
Hehe, vet du vad som händer i en undanmanöver (typ älgtest)? Bilen hamnar ovanpå brädorna…brädmos. Scheisse.
-
Äsch, det där var inte större än svensk västkust i höstas…
http://0108dev.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=50522&d=1256466756 -
Grym sekvens med Swift. Blev helt klart impad av honom på Hookipa. Han låg ofta helt rätt placerad på vågen och alltid med full fart mot nästa läpp.
Keiths plankor med extremt mkt rocker funkar nog inte så bra för långa skär i hög fart på de största vågorna. När det var stort låg han ofta på häcken och bromsade tills vågen rest sej och nästan började bryta. Då droppade han rakt ner och sen rakt upp igen mot läppen. Allt han gör verkar fokusera 100% på att gå vertikalt mot läppen… -
Grymt fett! Glassa runt på Maui i shorts kan vilken fjolla som helst.
Men surfet på Irland är på riktigt! -
Dude, du kanske kan starta en ny tråd där de som är intresserade snackar om när du bygger i fler fenor i din freestyle och mirakulöst förvandlar den till en fullfjättrad vågbräda.
Vi andra fortsätter helst med stilar på vågen, single vs twin vs quad osv i denna tråden. Om nu nån har nåt mer att tillägga dvs…? 😛 -
Jag ”red” vågor på Klittmöller musselrev en gång med min JP FS100. Vet ej varför egentligen men det blåste bara 7-8 m/s så jag behövde en fet planka. Det funkade men var nog det bängligaste jag gjort. Jag fick ta i så jag sket på mej för att få runt åbäket i svängarna. Plankan är ju helt fel för vågorna: ingen rocker, för bred, för tjock, kanterna för tjocka helt utan tucked långt fram (dvs inget kantgrepp).
Möjligtvis kan du få brädan lite mer ”loose” kant till kant, men väl på kant kommer den inte att svänga ändå pga avsaknad av rocker. Enda rockern du kan svänga på är nosrockern men då måste du lägga på helvetes framfotstryck för att det ska hända något.
Oj va negativt det där lät, men bästa tipset är nog ändå att köpa en riktig vågis. Kanske en beggad EVO 90 eftersom du verkar gilla plattfeta dasslock. -
Ja, begraver man mkt tail blir det svårare att lägga i rail. Toe-in får upp tailen och gör det ännu enklare. Jag misstänker också att Quatro har breddat tailen på sina quads relativt sina twins för att supporta det mer horisontella läget på kant.
-
Tror vi tänker ungefär likadant Ola, fast vi uttrycker det olika bara hehe. Om fenorna ger mer rail i vattnet eller det ”är enklare” att få ner rail spelar kanske mindre roll. Man måste i vilket fall som helst aktivt svänga med framfotstryck. Brädan gör inte allt jobbet åt en.
Jag såg också många med quatroquads på Maui, alla dock med alla 4 fenor i. Men att man också kan köra dem som twin är ju positivt. Det ökar klart rangen på plankan. I vissa förhållanden går säkert plankan bättre som twin, tex när det blåser pung och man mer behöver kontroll än megadriv och fengrepp. Eller om man vill ha brädan mer loose som de du snackade med på Maui. Ska bli riktigt intressant att köra brädan med mina Twixx 16. Är tunna och flexiga och borde göra brädan riktigt lösaktig. -
Jag tror också fenan ligger ganska neutralt som en styrfena. Möjligtvis existerar inte ”bärplanseffekten”, utan det är fortfarande brädans vinklade botten som lyfter upp tailen och fenan håller emot inåt i svängen. Dock gör toe-in att fenan ”tillåter” ett högre vattenläge i tailen som i sin tur ger mer kanttryck fram på brädan. Att en quad ligger högre i tailen än en single i svängen tror jag stenhårt på. Det är vad jag upplevt iaf.
Att fenorna skulle jobba ihop och ger ett ”vridande moment” som drar ner railen tror jag inte alls på. Fenorna sitter alltför långt bak och för tätt ihop i längsled för det. -
Effekten blir likadan med twin eftersom bakfenorna har samma toe-in vinkel. Fast med 4st fenor blir nog effekten större. Quatros quad ger ju också mer driv än deras twins enl BS test. Ska testa köra brädan med mina twinfenor så snart det blir tillfälle. Håller med om att det inte bara är fenorna som ger drivet utan det är hela shapen. Fenorna gör det lilla extra för att hjälpa till så att brädan ligger rätt i vattnet, dvs lyfta tailen och därmed lägga i railen fram. Att fenorna skulle gräva ner tailen tror jag är helt fel tänk. Det ger inget driv. Sen är det huvudsakligen railen som håller brädan i sväng, inte fenorna.
-
Har du ens testat en Quatro Quad Ola? Känslan av att tailen ligger högt med brädan på kant är mkt tydlig. När man går från plant läge till kant i ingång bottensväng så accar brädan som en raket. Tailen lyfts upp på bärplanen bak och svänger på de bulliga bananpontonerna fram. Det är bara att kolla på vilket klipp som helst så ser man vilket acc Keith och Levi får i svängarna. Såklart måste det till bra teknik från seglarna också med tryck på framfoten för att brädan ska lägga sej rätt.
Med läget som brädan har i vattnet och hur flödet runt fenorna är riktat kan jag inte se hur fenorna med sin toe-in skulle kunna få en anfallsvinkel nedåt.
Hade fenorna grävt ner tailen får man snarare en bromsande effekt.
Sen finns det säkert lägen då insidan på fenan ligger på tryck istället, tex i en tvär cutback då fenorna står för mycket av greppet och hindrar tailen från att slajda ut.
En vågplanka kan mkt väl fungera på annat sätt med trycksidan på insidan av fenan istället, tex för att generera grepp i sväng. En vågbräda ser ju helt annorlunda ut dessutom.
Klart man kan få i mkt rail på en single och twin också med rätt teknik. Men en Quad tror jag kan hjälpa till lite ytterligare. Så upplever jag det med min planka iaf. Andra quads kanske inte funkar på samma sätt. Tex starboard har ingen toe-in och bygger på en EVO-shape ganska rakt av. -
Ola H.;604416 wrote:Fenorna kan, mer eller mindre, snarare hålla emot och trycka ned tailen.
På min quatro är det tvärtom. Fenorna ger ett lyft i tailen som ger en motreaktion i form av tryck på frontrailen. Ungefär som en vippbräda. Lyfter man i ena änden trycks den andra neråt. Toe-in på fenorna gör att de fenor som är nere i vattnet ligger som bärplan när brädan kantas och lyfter upp tailen. Samtidigt ligger de vinklade som roder och minskar svängradien.
Jag har aldrig fått i så mkt rail, framför allt i cutbacken, som med min quad. Detta utan att ens aktivt lägga tryck på framfoten utan det sker automatiskt. Eller snarare automagiskt höhö.Här ser man hur horisontellt Keiths Quad ligger i sväng, med ena sidans fenor uppe i vädret. De aktiva fenorna ligger vinklade som bärplan/roder i häcken och ger lyft+sväng. Tillsammans med outlinen med framflyttad bredaste punkt så får han i jävligt mkt av railen, nästan fram till nosen. Lysande 🙂
-
Jag frågade Pascal om hans gulaktiga fenor och de var enl honom betydligt flexigare än de som går till kund. Inget han rekommenderade eftersom man tappade mkt i planing och höjdtagning. Dock svängde de bättre. Och de fenor som syns på teamets brädor ser jäkligt bakåtsvepta och flexiga ut. Prioritering på sväng helt enkelt.
Men MFC kanske släpper olika signatur-quadfenor precis som de gjorde med twinfenor med mer eller mindre flex. Inget konstigt egentligen med lite olika fentuning beroende på tycke och smak. Men sen finns det säkert ett grundkoncept i fenorna som måste till för att det ska funka ihop med brädan. -
Lite svårt att mäta men framfenorna har ca 1.5mm toe in per 100mm. Bakfenorna har samma toe-in, dvs fenorna ligger parallellt riktade på var sida. Jag har US-boxar både fram och bak så alla fenorna kan justeras bakåt/framåt. Jag har just nu 35mm mellan bakkant på framfenorna till framkant bakfenorna. Pascal rekommenderade minst 2 fingrars avstånd i längsled så att framfenorna inte ger turbulens på bakfenorna.
