lars_k
Forumsvar skapade
-
Klippte du som mina biltema handskar? Jag var ute i 2-3 timmar idag, de höll värmen, fick lite kramp efter en god stund (ska nog klippa bort lite till på fingrarna..). Är varma i vinden men efter en wipeout där jag tappade grejerna och jag fick simma ett tag kyldes fingrarna ner rätt snabbt…
-
Apelviken blev grym framåt kvällen. Fick testa hela linjen riggade om från 5.3 till 4.5 till 4.0 med bra tryck. Blev riktigt bra 2-3 metersvågor i slutet. Surfade tills solen gick ner. Jävligt gött =)
-
Vill man inte stöta på tyskar är nog Gardasjön det sämsta stället att åka till. Det är ju i princip deras hemmavatten…
Iofs verkar alla surfspots i världen vara deras hemmavatten 😛 -
Gött. Känns som jag definitivt köpte rätt bräda – en fet freestyle på 112 l. Kommer att bli mycket ”snurra rigg” i lätt vind till att börja med så man får lite känsla i movesen
-
Finfint att vindmätaren kommer igång igen

Här är ett par bra länkar som du kan lägga till:
3-dygnsprognos:
http://www.windfinder.com/forecasts/wind_sweden18.htm
7-dygnsprognos, kolla sön-ons (-ojojoj…):
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
(klicka tiderna på ”10m Wind (Mitteleur)”) -
Gött. Söndagen ser ut att bli bäst enl DMI/windguru. Blir nog Lejet på lördag och A-bay på söndag…
-
Misstänker att till ena seglet rekas en 430/21 mast och det andra en 460/25 mast. Väljer du 430-masten får du till det större seglet en något för mjuk mast. Men detta alternativet är nog bättre än att ha för styv mast till det lilla seglet. För styv mast är sämre än för mjuk, generellt.
Köper du en 430-mast får du antagligen ha en lång förlängare, men det funkar så länge du håller bommen inom det förstärkta området på masten.
En epoximast funkar dåligt ihop med moderna segel eftersom de har en kraftigt böjd mastkurva. Epoximasten väger dessutom pung. Vad har du för luff på seglena? Detta avgör också vilken mast som är bäst att köpa. Det är bättre att förlänga där nere än låta en lång mastbit sticka upp vid variotoppen. -
Alla prognoser bygger idag på beräkningar i superdatorer. Beroende på valda metoder, indata (t.ex. data från mätstationer och satelliter) ger olika institut olika prognoser. Det visar sig framförallt i långtidsprognoser där två olika vädertjänster kan visa helt olika bedömningar. Därför är det bra att kolla prognoserna hos flera olika och bilda sej en uppfattning (den som visar minst vind har oftast rätt, hehe..) Som du skriver ger ju lokala effekter olika förstärkningar såsom sjöbris nu på våren när vattnet är kallt. Detta fångar inte beräkningsmodellerna så det kan man ju ta med i bedömningen om man är optimist
-
Ett tips är att rikta in dej på Stockholmstrakten, ni verkar ju ha ett helvette med vind som dyker upp och försvinner hela tiden. Här på västkusten stämmer prognoserna mkt bra. Framförallt från Danska DMI, dessutom har vi bra vindmätare längs kusten. Jag har det jag behöver….gratis. Jag bomkör nästan aldrig numera.
-
Det var nog 2-3 grader i vattnet och 4-5 grader i luften i Apelviken idag. Helt OK att surfa i. Ett par grader kallare funkar säkert också så det är bara att köra. Om du ska klippa i ett par dyra torrhandskar är kanske tveksamt. Biltemas fulhandskar kostar bara 120 kr så det är ingen större förlust om du inte blir nöjd. Jag vill inte ha något som inkräktar på greppet, får kramp direkt. Har testat diskhandskar tidigare men det funkade inte, de korvade sej i handflatan. Möjligtvis kan du kanske testa diskhandskar underst och ha neoprenhandskarna utanpå…
-
Ja, varför inte?
Var ute 2 timmar idag med dessa handskar, till slut frös jag lite om fingertopparna. Skyddar mot vindens kyleffekt men ej om man doppar dom i drickat stup i ett. Neoprensockarna höll värmen grymt bra. Silvertejpade runt sockan/benet så det blev nästan helt tätt.