Forumsvar skapade

Sida 317 av 321
  • lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 12:29 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

Nä, skärpning. Man ska vara snälla mot varandra på vattnet =)

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 12:21 som svar på: Fuerte vs. GC

Fuerte menar jag, inte Lanzarote…:P

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 12:18 som svar på: Fuerte vs. GC

Har bara varit på GC men det är väl beroende på vad man vill ha för surfing. Gillar man vågor och massor med vind åker man till Pozo på GC (stenig strand), eller El Medano på Teneriffa (sandstrand och mer lagom vind..).
    Lanzarote är mest plattvatten, frånlandsvind och sandstrand (låter som tyskvarning, hehe).

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 11:46 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

Japp, försöker räkna på livslängden i ett gäng punktsvetsar i en bilkaross men tänker bara på surfing och SA nästa vecka =)

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 11:16 som svar på: vad menas med att en bräda är loose, lös

En loose bräda vill man ju framför allt ha på vågen. Man vill snabbt och tvärt göra bottomturns, slashiga cutbacks etc.
    Men den kan samtidigt kännas nervös och instabil, framför allt i högre farter. En bra våg/freestyle bräda är loose.
    Vill man bränna rakt fram i hög fart med slalombräda, föredrar man stabilare egenskaper. Man vill ha lugnare gång och bättre riktingsstabilitet i höga farter.
    Det är svårt att få båda egenskaper i en bräda, eftersom mycket beror på rockern (bottenkurva sedd från sidan). Mer rockerkurva ger mer lättsvängd och livligare bräda. En rak rocker ger snabbare och stabilare bräda. Men även olika fenor kan ändra en brädas egenskaper en hel del.

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 11:04 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

fasen vad trist på jobbet idag…;)

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 11:03 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

Precis. Men du kan börja med hand-dippen. Släpp ena handen från bommen och doppa den. I full planing sprutar det dessutom friskt. Ett imponerande trick. Rengör dessutom under dina naglar om den utförs med rätt handvinkel.

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 10:53 som svar på: vad menas med att en bräda är loose, lös

Loose…livlig,lättsvängd. Du behöver bara vicka på stortån så svänger brädan, nästan =)

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 10:41 som svar på: Volvo 745

Med lite god vilja kan man trycka in rätt mycket i en bil…
    Jag har en Audi 80 sedan, fäller passagerar-ryggstödet fram så långt bak det går (så att det ligger platt på baksätet), och fäller höger sidas ryggstöd bak över det.
    I detta utrymme lägger jag först vågisen, på den ibland en 280:a slalom. Mitt i bilen trycker jag in 4 segel, 2 master och ovanpå brädorna 2 st bommar. Nu är bilen ganska laddad men jag har trots det plats för en passagerare vänster bak.
    Är väl ingen optimal surfbil men den drar iaf lite soppa (och har inga traktor-köregenskaper).
    Har lastat en S60 på samma sätt. Sedaner funkar också, bara det går att fälla baksätet =)

• lars_k

Medlem
    28 december, 2002 vid 17:26 som svar på: VindsurfingKamera

Jag har beställt den där skumma digitala med kikare och tar med den till SA. Jag är inte ute efter superkvalité utan att det ska vara enkelt. 5x zoom och kikare är precis vad jag behöver och enligt spec är slutarhastigheten så pass att den fryser bladen på helikoptrar. Jag återkommer med bilder. Om den skulle vara skit är 1000 kr ingen större förlust heller. Testbilderna hos tillverkaren ser mkt lovande ut tycker jag.

• lars_k

Medlem
    28 december, 2002 vid 11:28 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

Headdippen går alltid hem. Gärna i full planing.

• lars_k

Medlem
    24 december, 2002 vid 14:27 som svar på: 1000mil söderut tack

Förväntar mej en utförlig rapport från Kläppe-bröderna. Surfing denna gång, inte fiske, shopping eller golf… =)
    …14 dar kvar….

• lars_k

Medlem
    23 december, 2002 vid 18:06 som svar på: Sydafrika

Vi ska hyra lägenhet och bil av:
    http://www.sawindsurf.co.za
    Det ligger i Tableview. Som jag fattat det bor Kläppe-bröderna där också.
    Priset verkar vara lite av en förhandlingssak. Min ”reseledare” smile.gif fixade till ett pris på 1800 euro för 2 mån med 2 rums lgh plus bil.
    Vi är 4-6 pers i som delar under mina 4 v, jag glider med för 2500 kr. Helt OK tycker jag.

• lars_k

Medlem
    22 december, 2002 vid 17:17 som svar på: Vindsurfing & skador

Det här var ju en rolig tråd…Och romantisk dessutom, hehe.
    Tycker ändå att jag har haft lite skador under de 12 år jag surfat. Trots höga hopp, kastfall etc har det mest varit skrubbsår, lite skärsår av fenan, spruckna blåsor i händerna, förutom revbenet då. Sporten får nog betraktas som ganska ofarlig. Det gäller bara att veta vad man håller på med, som dock kan vara svårt ibland när euforin kommer en riktig pangdag…

• lars_k

Medlem
    22 december, 2002 vid 12:16 som svar på: Vindsurfing & skador

Skulle göra en gipp i hög fart i mkt choppigt vatten (fiskebäck, GBG), tappade kontrollen och for in i riggen. Masten träffade i pannan och bommen i bröstet, fick ligga på brädan något omtöcknad en stund innan jag kunde ta mej in igen. Hade smärtor i några veckor, fick nog en spricka i ett revben, dock inget att gnälla över.

Sida 317 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications