lars_k
Forumsvar skapade
-
Grym film igen Borje, o bra seglat. Riktigt skarpt på plasman dessutom.
Mmm, Haakgat såg grymt fint ut. Är nog bästa vågen jag seglat i SA.. Vill tillbaka! -
Tws kan nog ha delvis rätt i att det kan gå att plasta i fler fenor o få det att funka. Men man ska nog inte ta för givet att brädan alltid blir bättre.
Jag har själv konstaterat hur mkt mer min Quatro Quad gräver ner railen jfrt med en singlefin. Tror det är pga toe-in på alla fenorna som häcken ”lyfts upp” och därmed trycker ner frontrailen när brädan kantas. Keith Teboul har fått jobba med rails och outline för att kompensera/utnyttja detta. Tex har han gjort brädan bredare längre fram och fetat upp railsen. Detta tror jag på iaf. Quatro har ändrat en hel del i shapen på sina twin och quad jfrt med sina singlefins.
Starboard verkar köra i stort sett EVO-shapen rakt av. Är redan rätt bred i shapen och fenorna har ingen toe-in, dvs det blir inte lika mkt lyft när brädan kantas. Så om man har en gammal EVO tror jag man utan vidare kan safta i några boxar till och få ett bra resultat. Eller bygga om en Evil twin till Quad.
Dock tror jag inte det går att ta vilken klassisk singlefin med smal häck som helst och bygga om. Har testat själv och det blev bajs. -
Är de 5mm i handflatan är det bara att glömma dem för vindsurf. Kramp direkt. Lämna tillbaka dem medan du kan och köp ett par Dakine CWM istället. De är illa nog men funkar hyffsat ihop med tunnt bomrör.
-
En annan aspekt som jag inte filmade var hur mkt vågor seglarna fångar per tidsenhet. Vissa spenderar oändligt med tid på att glassa runt där ute och leta efter rätt våg. Och är det minsta lilla fel på den så gippar/slår de ur och ut igen. Kevin P var en av de värsta, det var fan inte många vågor han red trots han var ute en bra stund.
Keith Teboul å andra sidan var fruktansvärt aktiv, Levi Siver likaså. Hade de precis ridit en våg så tog det fanimej inte lång tid innan de var på väg in på en våg igen. Keiths stil tror jag underlättar med sina aktiva tighta svängar hit och dit så kan han korrigera om han ligger lite fel på vågen, om den stänger går han runt eller drar av en rökare mot läppen etc. Keith o Levi var nog de som var mest underhållande att titta på, det hände fanimej något hela tiden. Robby kom där ibland också med långa skär i en jäkla fart o la ner seglet. Snyggt var det men det krävde en feet våg för att imponera. -
Kul att ni gillade filmen. Tvekade länge om jag skulle sätta ihop nåt. Hade mest bara lite handhållet skräp som jag filmade i förbifarten medan jag satt o fotade tyckte jag… Men det var ju en hel del gött ändå när jag kollade igenom materialet. Synd om det bara skulle ligga på en backup-disk och ruttna. Ska skärpa mej nästa gång o filma mer, och hmm fixa ett stativ.
Också en uppmaning till er som har material liggande: sätt ihop sekvens för sekvens på allra enklaste sätt med musik till. Är ju alltid kul att kolla på! -
BooMan;603738 wrote:Vore himla kul att se en kiteare ovanför kiten…:grin:
Allra kuligast är det om man inte ser dem alls!
-
Varför säljer du den då ifall den är så jäävla bra???
-
Är man tjockskallig fylls hjälmen ut per automatik.
Skota ut riggen i bottensvängen alltså. Är nog ganska olikt hur jag svänger. Jag skotar in som fan och lägger ner, sen först upp i cutbacken skotar jag ut. Men ska försöka göra en Calle Nyberg sväng istället o se hur det går. Så här då alltså:
(hela sekvensen här: http://www.stehsegelrevue.com/pod/20091005112421/index.shtml)
-
Proffsen på Hookipa i all ära. Men hur ska vi få max fart i vågridningen här hemma i sunkig cross-on? Lägga ner riggen horisontellt går ju knappast. Jag tror mer på Levi/Keith stil med mer upprätt rigg och kanta mkt med tryck fram på railen. Det är nog det svåraste i onshore – att få tryck på framfoten. Med en jäkla massa tryck i riggen blir det ofta att man stretar emot på bakfoten. Och det är det samma som att stampa på bromsen. Sen står man där och försöker få lite draghjälp clewfirst utan fart.
Något att fundera på. Hjälm bär jag iaf redan, hoppas det hjälper. -
Intressant. Rotade fram en bild jag tog på Hookipa. Här kantar Keith T bra mkt mer än Robby Naish, trots att han inte alls lägger ner riggen lika mkt. Riggen står 90 grader relativt brädan:
-
Sinker;603005 wrote:En sekvens i början av filmen var det side-shore från andra hållet, var filmade du den?
/sinkerDet var vid Lanes på Kona-vind (dvs vind från SW).
-
Ja, eller att se Robby Naish med en Quadfin. Skulle nog passa honom bättre eftersom han kör med mkt tryck på bakfoten.
Håller med om att med singlefin kan man gå in med en satans hastighet i bottensvängen och lägga en smörigt skärande sväng med full kontroll. Tex Robby Naish och F Goya (som kör single i det lilla jag filmade). Sen tappas i princip all fart uppe i cutbacken. Det behövs sedan sjuss från läppen för att komma vidare.
Med Quads går det inte riktigt lika snabbt, men det är bra driv från bottensvängen och upp genom hela toppsvängen. Och det hela går väldigt vertikalt upp och ner för vågen. Keith Teboul är väl mest extrem när det gäller vertikala läppträffar. Men så kör han iofs brädor med sjukt mkt rocker. Jag snackade med Pascal på Quatro om detta och enl honom har quadfins gjort att han kan gå 10-20 grader mer vertikalt mot läppen jfrt med twinfin. Så nu kör hela teamet bara quadfins… -
Per_M;603040 wrote:grymt Rille, det är där vi ska ha surfdagiset, när åker vi tillbaka?
//PerToppen Per! Vi bokar in oss lite snabbt på flyget och plockar de sista swellen i April och Maj. Tar med lilltjejerna o kör surfdagis i Kuau.
…eller var det Åsa du menade…? 😉
-
RRD;603030 wrote:Påminner om surfingen vi fick i viken igår eller…
Jag fick Mauivibbar på Åsa inre igår kväll. Mauikittet 90L och 5.5. Guppa med planing bara ibland, sidvind och ….hmm… midjehögt. Kändes något kallare i vattnet också.
-
Ola H.;603011 wrote:Kul att se så långa och många sekvenser på seglarna. Man ser att det inte är lättseglat och att Keith m.fl inte heller får ihop seglingen hela tiden utan gör samma missar som vi andra (studs i bottensvängen, tappad fart etc) då och då.
Ja precis det var min tanke också. De är fanimej inte odödliga som man kanske kan tro när man ser kommersiella surffilmer!
Visar också att det är hyffsat svårsurfat på Maui. Inga låånga peelande och förutsäjbara vågor direkt. Nä det toppar upp lite här och där och är ofta faktiskt ganska choppigt o studsigt på vågen redan vid knapp planingsvind… Kolla sekvensen med Robby Naish på Hookipa, han gör regelrätta hopp på vågfacet!
