lars_k
Forumsvar skapade
-
Hehe, grymt Ola. Hetsade dej lite. Sekvensen från Åsa är ju grym, men du fes-kör ju lite innan du attackerar läppen. Den smackar du ju riktigt vertikalt och fint. Sista bilden lägger du ner bra helt klart. Ser lite skumt ut dock med brädan liggande så pass horisontellt med fenan i luften. Har du träffat ett chopp eller? 😉
-
För fasen Ola brädan ligger ju helt platt på vattnet. Ingen carv och inget tryck. Det är mkt roligare att svänga så här (foto kycklingvarning):
-
dr Masse;591921 wrote:Jo, där kan jag hålla med. Nu talade vi väl ”skumklättring”, eller hur?
Jo, och jag skrev ju ”kompensera” med bred nos. Med det menar jag att det aldrig blir lika bra som en längre nos med rejäl scooprocker. Dessutom ger en kort bräda med uppnos kortare våt yta vid guppning och därmed sämre for/aft stabilitet. Något som en kortare gubbe lättare står ut med men är man 193cm som jag uppskattar man en längre bräda.
-
Jovisst kan man kompensera en kort nos med mer bredd, volym och uppjuck längst fram. Men man riskerar då att ”uppjucket” tar i vattnet i en hård carv med mkt rail och framfotstryck. Svängen kan då bli instabil. Vissa som kört ”stubbies” har klagat på denna effekt. Ännu en anledning att istället köra en längre klassisk shape med mera harmonisk outline och rocker->scooprocker… 😉
-
Längd, bredd och mängden scooprocker spelar roll. Och en modern FSW har väl inte så mkt av den varan. Men som Poppo sa kan man nog inte ”droppa in” på vad som helst utan risk att dyka…
F.ö. tycker jag vågisar har blivit alltför korta. Min gamla Proof på 250 cm är en barnlek att ta sej ut och droppa in med tack vare bra scoop. Dock tar scoopet en hel del vind när det pungar på. Min CA på 240cm med mindre scooprocker tar en jävla massa vind men svårare att pressa över skumvallarna. -
Fett.
Liiite sen kommentar där från tanten ”Oooh my god get outta there”, när surfaren redan är begravd av 10m skum… 🙂 -
Haha. But you dont need to go all the way to Austria on your roadtrip:
Blekinge:
Snoppsborg
GökadalBohuslän:
Påstigen
Kåtorp
Flatholmen
Kuballe
Flateby
FlatholmenDalarna:
Rumpsjön
Kåtila
Klitten
Mussjön
Ryckepungsvägen
FlatanDalsland:
Kåtebol
Halland:
Bögilt
Bögesgård
Kärleken
SnorrslidaHälsingland:
Njutånger
Jämtland:
Snorres väg
Jönköping:
Flata
FlathultLappland:
Kåtaviken
Porrajärvi
KåtaseletMedelpad:
Gökböle
MusklippenNorrbotten:
Kukkolaforsen
Kukasjärvi
Kåtaträsket
Bröstvägen
Porrivaara
Sexträsk
Mensträsk
Snorijokk-kåtanNärke:
Vintrosa
Skåne:
Böglarehult
Porrarp
Sextorp
Kvinnaböske
Snorretorp
GökatorpSmåland:
Flathult
Kåtån
Pung
Runkarp
Barslida
Våthult
HorshultSödermanland:
Fittja
Trosa
Krigslida
Pungpinan
SnopptorpUppland:
Bög
Bakgöken
Fjuckby
SnorrevägenVästerbotten:
Kåtaviken
Kåtaselet
Kåtaholmen
KåtalidenVästergötland:
Sexdrega
Harald Stakeg.
Köttkulla
Gökhem
Trekantsvägen
Sädesbingen
OllonstigenÅngermanland:
Brösta
Öland:
Kåtorp
Östergötland:
Rinna
Horsköpet
Slaka
Kåtebo -
Nä, det är lockande som fan. Men nu lär det ändå vara för sent för mej att beställa. Men jag ska helt klart botanisera hos Quatro, Nelson, OES etc och se vad de har på hyllan. De borde ha fina beggade singlefins på lager iaf nu när ”alla” bytt till flerfeningar. Och man lär få testa innan köp. Ska bli kul att testa en riktig Maui-banaan. 🙂
-
Håller med Ola, man kan få en bräda att plöja och slajda sej genom svängarna med olika outlines, rails och fenor, trots hyffsat rak rocker. Och det kanske ger bästa kompromissen för sega svenska förhållanden, framför allt allround med bra egenskaper även för hopp och höjdtagning. Men för en riktigt skön sväng med bra fart och grepp längs hela railen är det bara rocker, och mkt rocker som gäller.
-
Mats_O;591183 wrote:Hi hi, just en sådan julklapp har jag på bakning hos quatro nu…
Hoho, får man fråga vad det går löst på? Vore najs med en sprillans 90-liters custom twin, eller quad (hrrm twinser…) som väntar på mej på Maui efter nyår. :santa:
-
Man ska söka elektroniskt visum (ESTA) här innan resan:
http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/
Man ska ange adress i USA i ansökan. Vet dock inte hur blodigt det är. Man kan tex skriva ”in transit” om man ska resa omkring helt planlöst. -
Hehe, jag är nog skadad av att ha kört Naish Session de senaste 5 åren. Jfrt med dem är draget fett i W3D. Men inte hejdlöst. Rätt stor skillnad i känsla dock mellan dessa trasor.
-
OK. Man vill ju ha drag men ändå handling på sitt största vågsegel. Två egenskaper som drar segeldesignen åt varsitt håll…
