lars_k
Forumsvar skapade
-
Jo, både naturgummi och polyuretan ”åldras”. Naturgummi är ffa känsligt för värme, oljor och ozon. Polyurethan, liksom många andra plaster, är känsligt för ”hydrolys”, dvs att vatten sakta tränger in och reagerar med molekylkedjorna. De bryts då sönder så materialet blir sprött och sprickkänsligt. Känslighet för vatten kanske inte är så jäkla bra för en ws-joint. Byt ofta! 😉
-
Som du kanske fattar så är jag sponsrad av BOGE. Dessutom allmänt svag för naturgummi och latex (fråga frugan).
Har aldrig sett en havererad BOGE-joint, men kopplingen mellan gummit och infästningarna är svårt att få till. Gäller att ha en form som ger en stor area och ytfinhet som gör att gummit vulkas fast ordentligt till metallen. Dock har man idag rätt bra koll på hur det ska se ut. I en bils gummibussningar släpper sällan gummit utan sprickan går oftast genom materialet. Går faktiskt att härleda matematiskt med brottmekanik att sprickan hellre går i gummit än i interfacet mellan gummi och metall.
Visste inte att streamlined har metallförstärkning runt skruvhålen. Är ju bra det. Har sett flera tendonjoints med sprickor just kring hålen. Där det dessutom är omöjligt att inspektera utan att ta isär jointen.
Bra point också med mjukheten och dämpningen hos BOGE-jointen och att det minskar belastningarna på brädan. Sen att man tappar direkta känslan kanske man kan ta om man seglar våg.
Fast allt har sin gräns och kan paja. Och när man haft ett haveri, som du förra söndan, så börjar man fundera. Jag körde sönder flera tendon-joints och blev trött på det. Sen jag bytte till US-kopp och BOGE har grejjorna hållt. Men det är kanske bara en tidsfråga – fan vet. Gäller som vanligt att kolla ibland att grejorna ser OK ut och byta till nytt annars. -
lars_k
Medlem11 oktober, 2009 vid 19:42 som svar på: Film: West Coast Sweden in Glassy Wind- & wavesurf sep-oct-09Åfaen hade du en dold kamera riggad på land? Hade jag vetat det kunde jag ju klämt av en dubbel framåt eller nåt annat kul. Även om det var rätt små sketvågor är det ju aldrig fel med finfin vinkel och glada miner. Ses där ute! 🙂
-
Hehe, grymt laddat och go film. Hatten av! 🙂
-
Att den feta BOGE-jointen håller bättre är inte så konstigt egentligen. Den är gjord av naturgummi dvs gjord av saven från gummiträdet. Fråga vilken materialexpert som helst – finns inget som slår naturgummi när det gäller långvarigt upprepade belastningar med stora töjningar. Dessutom klara komponenten viss sprickbildning utan att fallera totalt.
Till skillnad mot ”Tendon”, som är en typ av plast med inblandad syntetisk elastomer (”TPE”-Thermoplastic Elastomer). Är ett sämre material mekaniskt sett, mer känsligt för värme, kyla och miljö (”åldring”). Dock kan man få en formspruta att trycka ut 1000st per timme för 2 kr stycket.
Finns en anledning till att bilars hjulupphängning fortfarande är upphängd i bussningar av klassiskt naturgummi. Betydligt dyrare än plast men oslagbart i livslängd.
Tendon är väl iofs ingen katastrof för en sketen ws-joint iofs. Håller ju hyffsat. Dock skulle jag aldrig segla våg med en sån joint. Inte i Åsa, Klittmöller el likn där en lossnad rigg lätt blir en förlorad rigg. En ”Pin” skulle jag inte heller köra med, även om de nu är helsvarvade så kan de plötsligt ploppa ut. Som Rasmus skrev; en US-kopp har iaf två pluppar som ska haverera innan skiten lossnar. Sen glappar en US-kopp en hel del så även den har sina brister. Men den havererar iaf sällan totalt och släpper riggen. Dessutom har en BOGE-joint en redig rem som håller ihop jointen om gummit trots allt väljer att gå av. En Tendon-joints sketna 4mm-tamp har inte mkt att sätta emot i en rejäl spolning.
Mina 5 korvören – vad ni väljer att köra med skiter jag i haha. 🙂 -
Jag har en liten favorit. Ascans mastfot har allt jag önskar. Fett BOGE-gummi, US-kopp och ingen offset i skruven. Har blivit spolad hur mkt som helst under säsongen och den har pallat för allt. Surfspot säljer den för ynka 350 kr:
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=113&category_id=10&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41 -
The last link from Knatte is wrong. Dont go to ”Näsbokrokvägen”, turn left down to ”Stenudden”. And most important – do not park down by the harbour!
I just came home from there. Got some nice waves sailing into the sunset! 🙂 -
Han tog bra med höjd redan för länge sen när han körde EVO. Gippade alltid in framför näsan och tog den fetaste setvågen på Åsa yttre. Trots dasslock och flexig fena kan man knapra bra med höjd alltså.
Personligen tycker jag höjdtagning är en av de minst viktiga egenskaperna på en vågis. Vafan gör det om man får göra ett 50m längre kryssben om brädan svänger som en gud sen på vågen? -
Shit va fint. Man kan inte tro det är i sverige!
-
DK är ALLTID snäppet värre! Orkade ni ta några bilder Staffan? Hade varit ball att se!
-
Du behöver väl knappt lämna Hstd för Åsa för annat än av rent nostalgiska skäl, Mag. Ni har ju grymma spots för alla vindriktningar. Fast jag såg dej inte i Vildshärad i lördags e.m. Var lite ensamt ner i vind bland fetingarna, du körde väl nåt secret antar jag. 😉
Grym helg och det ska fortsätta blåsa i veckan! -
Najs bajs! Men du fick iaf 2 timmar på yttre innan masten small (och rippade 3.4-seglet du lånade av mej…). Yttre var klart större och hade bättre vinkel än inre och det fina var att vi bara var 3 pers där ute. Sällan nån som fotar dock… Inre var klart ball dock om man lyckades få ett fint set. Riktigt bra dag i Åsa! 🙂
-
Oh shit vilken våg på första bilden!!!
Något fetare än de jag fick idag helt klart. 8) -
snaffe;580763 wrote:07:30 Welcome to day 9 of the Colgate World Cup Sylt. We currently have 30-50kts blowing dead onshore, and we’re waiting to find out what the call for the day is.
Haha, hur fan kan man ha en vågtävling på det jävvla sketstället… 😮
-
Ian;579817 wrote:jaaa, nu slipper man vänta tre timmar på att vinden ska komma!
Ja, fast nu den kan droppa på bara en timme. Jobbigt om man är långt ut och är trött!
